Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:"Rostätare" finns säkert i olika varianter (olika "recept"). Förr innehöll de ibland fosforsyra, bl.a. Sådana ämnen låter sig inte alltid sköljas bort med lösningsmedel (av kemiska skäl), så man är nästan tvungen att skölja med vatten. Det borde ju rimligen stå i bruksanvisningen, kan man tycka.

(vatten har polära molekyler och löser upp polära saker, som salter, syror etc. Lösningsmedel som avdunstar snabbt eller liknar lacknafta har opolära molekyler, de löser upp opolära material som fett etc.)
Det verkar som om den innehåller fosforsyra, så då blir den med vatten. Väldigt otydliga bruksanvisningar på vissa saker. Ska man då hälla med en flaska vatten, spola med slang eller torka med en blöt trasa/papper?

http://www.hagmans.se/produktinformatio ... 200clp.pdf
Bilagor
rostät.jpg
rostät.jpg (70.29 KiB) Visad 2830 gånger
av rid54
Spola med slang om det finns möjlighet skulle jag föreslå, eller hälla från en kanna/motsv om det är små ytor. Torka med trasa eller liknande får nog inte bort medlet tillräckligt effektivt.
rid54 skrev:Spola med slang om det finns möjlighet skulle jag föreslå, eller hälla från en kanna/motsv om det är små ytor. Torka med trasa eller liknande får nog inte bort medlet tillräckligt effektivt.
Det är nog som du säger, att man måste använda en del vatten, men det är ju lite knepigt på vissa ställen.

Bifogar svaret jag fick från Hagmans kundsupport.
Bilagor
rostät.jpg
rostät.jpg (49.02 KiB) Visad 914 gånger
Är det bara jag som tycker rostätare är bortkastade pengar och därmed förenat meningslöst arbete? Funkar det verkligen för er?

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det