Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En XC 90 T5 TE (borde komma en billigare variant till T8) kommer troligen att få visst stöd, och är roligare att köra, samt drar betydligt mindre soppa.. Så då blir valet enklare... roligare bil och kanske inte dyrare om man kollar sin treårskalkyl.
Tja det är ju bara ett förslag än så länge.
Jag har inte förstått om det bara ska gälla nya bilar eller även redan sålda.. Men skulle det t.ex gälls min tidigare V70 D3 2013 skulle skatten bli 22kr*24gram. Om dom går på varianten med enbart utsläpp och inte vikt på bilen. Det skulle alltså handla om en ökad skatt på 528kr. Inte så blodigt... En D4 skulle inte få många kronor mer per år.

Det slår absolut mest på de som köper en ny bil som släpper ut mycket.

Och som sagt.. Man skulle kunns tolka det som att det endast gäller nys bilar.
lennarte skrev:Finns det sådana?? Dom försvann väl för många år sedan, just på grund (delvis) av utsläpp av partiklar.
Finns vad? Och försvann för många år sedan? Artikeln är skriven 2013.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Mwi skrev:Tittar man Euro 6 kraven verkar en dieselbil få släppa ut mer skit jämfört mot en bensinbil, EU verkar bara ha fokus på koldioxid medan USA som som har mer fokus på partikelutsläpp förbättrar sin luft.

http://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Hur kommer du till den slutsatsen? Notera avsaknaden av regler för PN i Euro 5 för bensinbilar i din egen länk. Du visar själv att jag hade rätt.
Bilismen är redan kraftigt överbeskattad och mer skatt på den finns det inte skäl till, men något måste ju finansiera slukhålet...

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Du missar poängen.. Det här innebär saftiga minskningar på bilism.. Så länge man väljer sånt som inte helt sabbar vår eller våra barns framtid. Jag tycker det är på snudd för mesigt.. Högre kostnad för att skita ner... Och högre rabatt för att välja något hållbart.

Och som sagt så tolkar jag det som att det gäller endast nyförsäljning.. Eller håller ni inte med mig där? Läser jag det fel?
Vet ej men fått för mig det även gäller existerande fordon, kanske medvetet dolt/otydligt för att undvika att det inte går igenom och kan stoppas så det enbart blir dyrare utan att ge nåt tillbaka i form av förbättrat vägunderhåll(dit pengarna bör gå och inte till köpare av elbilar som redan har det bra ekonomiskt att 60000kr hit eller dit inte påverkar deras bilval i praktiken och dom anser sig ha "pengar över" till elmotor vs bränslemotor) så man kan acceptera en mindre höjning, typ 100kr/år på "värstingarna" av moderna fordon som skattas efter fiktiva siffror och inte faktiska vikten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]