Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Tänk på att köpa en x86-version (32-bit) och inte 64-bit :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Kuisma
Funkar det inte med 64-bit?
För då är det nog fasen därför jag inte får ihop det heller. ....
Får väl lägga in det på nytt då och se vad som händer.

Micke via tapatalk
av andersuw
Kuisma skrev:Funkar det inte med 64-bit?
För då är det nog fasen därför jag inte får ihop det heller. ....
Får väl lägga in det på nytt då och se vad som händer.
Mig veterligen skall VIDA 2014D funka på Windows Professional (eller bättre) 64-bit. Se t.ex. s. 2 här:

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -2014D.pdf
av Alexas
Enligt Volvo så funkar det. Men med tanke på att du ska få det att lira genom en patch och att programvaran är modifierad så valde jag att köra 32-bit. Ska man köpa operativsystemet så hade jag köpt 32-bit istället för att köpa 64 för att sen upptäcka att det inte funkade. Men som med alla programvaror som inte är original, ibland fungerar det och ibland inte. Men man bör ha minimerat eventuella felkällor.

Jag hade två olika uppsättningar av XP SP3 32-bit som jag försökte installera 2012D på för ett tag sedan. På den ena gick det galant och på den andre misslyckades det hela tiden.

Mitt 2014D gick att installera på första försöket på Win 7 pro 32-bit.

Användarvisningsbild
av P210
Rekommenderar en virtuell installation med tex Wmware - gratisprogram, ger dig en dator-i-datorn där du kan installera valfri windowsversion och med rätt version på alla tillägg som VIDA trivs bäst med, stäng sedan av dess internetanslutning/ automatiska uppdateringar så kommer du aldrig paja installationen. En annan fördel är att den virtuella datorn är en enda fil som lätt kan flyttas till en annan dator eller dubbleras om du vill köra den på flera datorer!
Sök i Vida tråden...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=68407
av glock40sw
Har två VIDA installationer en 2012D på W7Pro 32- bit fungerar bra men tål inte Microsoft .NET framework högre än version 4,0 .Den andra är 2014D på W7Pro 64- bit fungerar bra och tål alla windows uppdateringar till dagens datum.
av Alexas
Du har ju 2012D på fel operativsystem så det är inte konstigt att du stöter på problem :D

av andersuw
Alexas skrev:Enligt Volvo så funkar det. Men med tanke på att du ska få det att lira genom en patch och att programvaran är modifierad så valde jag att köra 32-bit. Ska man köpa operativsystemet så hade jag köpt 32-bit istället för att köpa 64 för att sen upptäcka att det inte funkade. Men som med alla programvaror som inte är original, ibland fungerar det och ibland inte. Men man bör ha minimerat eventuella felkällor.

Jag hade två olika uppsättningar av XP SP3 32-bit som jag försökte installera 2012D på för ett tag sedan. På den ena gick det galant och på den andre misslyckades det hela tiden.

Mitt 2014D gick att installera på första försöket på Win 7 pro 32-bit.
Jag förstår inte riktigt varför det skulle finnas skäl att tro att 32-bit är ett säkrare val än 64-bit. Såvitt jag kan se kan du få strul med bådadera och klara dig utan problem med bådadera beroende på diverse andra omständigheter som kan vara knepiga att sätta fingret på. Den allra enklaste lösningen bedömde jag vara att låta någon annan ta ansvar för att installationen funkar med min befintliga dator och befintliga mjukvaruinstallation. Så jag köpte nedanstående VIDA/DiCE-paket som bland annat också har fördelen av att ställa lägre krav på minneskapacitet än normalt samt tillhandahåller en ovanligt bra DiCE. Kostar lite mer än andra alternativ men väl värt pengarna i mina ögon.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
av glock40sw
Alexas skrev:Du har ju 2012D på fel operativsystem så det är inte konstigt att du stöter på problem :D

2012D är avsedda för W7 Pro ,men eftersom version skapades för 4 år sedan och piratkopior har inte uppdaterade sen des orsakar microsoft .Net Framevork uppdateringar problem.
Detta var kända redan med VIDAs föregångare Volvo Vadis.
av Andreasace
2014D är avsett för Win7, Ultimate, Pro och Enterprise.
2012D är för XP.
2012d fungerar på windows 7, men med äldre versioner av Explorer och framework.

Som ett svar till Andersuw
Deras version av VIDa kräver inte mindre minne.
Allt man gjort är att man editerat en konfigueringsfil och ställt in en parameter att den ska kunna installeras på mindre minne.
Detta går att ändra till vilken siffra som helst.
Sedan om programmet fungerar stabilt eller ej är helt annan sak.
VIDA i sig kräver inte så mycket minne, då det körs via en webbrowser, sedan finns det lite underprogram som vill ha lite minne som vid utläsning av felkoder etc och då kör man på egen risk.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det