- tor 17 mar 2016, 08:39
Miljöpartiet stoppade för några år sen ett projekt för utvinning av etanol från skogs och jordbruksavfall. Det planerades en (kanske flera) fabrik(er) i bl.a norra Sverige som skulle tillverka enligt en ny metod som skulle spjälka råvaran för att få fram etanol istället för metanol. Detta var när dieselmotorn var på stark framgång, ivrigt påhejad av samma folk. Skillnaden mellan etanol och andra nuvarande bränsle är ju, trots allt snack, att etanolen är ju en ren bränsleform som inte tillför något CO² alls utan ingår i kretsloppet. Hade den fabriken fått byggas hade vi kanske haft "riktiga" etanolbilar här också, för det finns faktiskt en och annan redan idag (prestandabilar för effektens skull) men dom är inget för "vanligt folk". Tekniken Värld (tror jag det var) importerade en gång i tiden (-70 tal tror jag) en etanolbil från Brasilien som gick på 100% etanol. Det blev en massa problem innan dom fick köra den på allmän väg. Det krävdes till sist utskänkningstillstånd av myndigheterna innan den fick köras på allmän väg. Lite längre än så har vi faktiskt kommit idag. Till hösten rullar nog 745-an på E85 igen, Lönsamt både för mig och naturen
-)
Mvh
Lennart

Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V