Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1058831
Miljöpartiet stoppade för några år sen ett projekt för utvinning av etanol från skogs och jordbruksavfall. Det planerades en (kanske flera) fabrik(er) i bl.a norra Sverige som skulle tillverka enligt en ny metod som skulle spjälka råvaran för att få fram etanol istället för metanol. Detta var när dieselmotorn var på stark framgång, ivrigt påhejad av samma folk. Skillnaden mellan etanol och andra nuvarande bränsle är ju, trots allt snack, att etanolen är ju en ren bränsleform som inte tillför något CO² alls utan ingår i kretsloppet. Hade den fabriken fått byggas hade vi kanske haft "riktiga" etanolbilar här också, för det finns faktiskt en och annan redan idag (prestandabilar för effektens skull) men dom är inget för "vanligt folk". Tekniken Värld (tror jag det var) importerade en gång i tiden (-70 tal tror jag) en etanolbil från Brasilien som gick på 100% etanol. Det blev en massa problem innan dom fick köra den på allmän väg. Det krävdes till sist utskänkningstillstånd av myndigheterna innan den fick köras på allmän väg. Lite längre än så har vi faktiskt kommit idag. Till hösten rullar nog 745-an på E85 igen, Lönsamt både för mig och naturen :-)-)

Mvh
Lennart
av andersuw
#1058900
lennarte skrev:Skillnaden mellan etanol och andra nuvarande bränsle är ju, trots allt snack, att etanolen är ju en ren bränsleform som inte tillför något CO² alls utan ingår i kretsloppet.
Nej så enkelt är det inte. För det första medför etanolproduktion ett tillskott av CO2 eftersom den delvis sker med hjälp av fossila bränslen. För det andra finns flera andra icke-fossila bränslen, såsom diesel och biogas:

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/fordonsgas/

Däremot ger etanol lägre verkningsgrad än diesel, i alla fall med nuvarande motorteknik.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1058905
Ska man räkna med transporter och tillverkning så är jag minsann en sann miljövän, jag dricker nämligen inte mjölk.

Mvh
Lennart
av andersuw
#1058911
lennarte skrev:Ska man räkna med transporter och tillverkning
Finns det något bra skäl att inte göra det?
lennarte skrev:så är jag minsann en sann miljövän, jag dricker nämligen inte mjölk.
Det beror nog lite på vad du sätter i dig som kompensation för den uteblivna mjölken. ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1058919
andersuw skrev: Det beror nog lite på vad du sätter i dig som kompensation för den uteblivna mjölken. ;-)
46-procentig etanol från Islay, den innehåller bara 54% vatten. Man ska ju spara på jordens resurser... :roll:

Mvh
Lennart
av Tilly
#1058946
Ja, anledningen till att de pillar bort emblemen (om de nu gör det) är ju naturligvis att etanolbilar inte har något vidare rykte på begagnatmarknaden och därmed också sämre andrahandsvärde. Sedan kan man diskutera teknikaliteter hit och dit men den stora massan av bilköpare har inte särskilt höga tekniska kunskaper och vill hålla sig till det trygga.
volvo244gle skrev:Trist om det nu är så att handlarna försöker dölja att det är etanolbilar de säljer! Häxjakten mot detta stackars mobbade bränsle, som trots allt kan produceras här i landet av inhemska råvaror, verkar aldrig ta slut.
Fast problemet är väl att det har visat sig att det inte var så lätt att tillverka etanol på ett lönsamt sätt. Trots att etanol var jättepopulärt under en rad av år och att många etanoltillverkningsprojekt dragits igång (med diverse bidrag, subventioner mm. som stöd) så har ju aldrig någon livskraftig etanolindustri kommit igång i Sverige. Nu är det nog så gott som kört då ingen verkar intresserad längre. Inte ens stadsbussar (där politikerna direkt kan bestämma vilket bränsle skall användas) drivs ju på etanol längre.

Jag kan inte låta bli att fundera på tillfälligheten att några av dem som sålde flest etanolmotorer under etanoleran (Ford och Saab) är tillverkare som har ett ganska dåligt rykte beträffande motorproblem även med andra bränslen :) . Kanske hade etanolen inte floppat på samma sätt om någon riktigt skicklig tillverkare tagit tag i taktpinnen. Detta skrivet delvis med glimten i ögat.
av Waizguy
#1058956
Ändå valde Volvo att använda Fords flexifuel motor :)
En Saab 9-3 1.8l Biopower på E85 är faktiskt en trevlig bil.
Men att locka med subventioner för att sedan beskatta hårt hör väl till vanligheten, därför man som begagnat köpare aldrig kan skratta hela vägen till banken, förutom om två år då blir pärlan skattebefriad, sommardäck på året runt, håller er undan! :)
av Rådlös
#1058977
Tilly: "Fast problemet är väl att det har visat sig att det inte var så lätt att tillverka etanol på ett lönsamt sätt. Trots att etanol var jättepopulärt under en rad av år och att många etanoltillverkningsprojekt dragits igång (med diverse bidrag, subventioner mm. som stöd) så har ju aldrig någon livskraftig etanolindustri kommit igång i Sverige. Nu är det nog så gott som kört då ingen verkar intresserad längre. Inte ens stadsbussar (där politikerna direkt kan bestämma vilket bränsle skall användas) drivs ju på etanol längre.

Jag kan inte låta bli att fundera på tillfälligheten att några av dem som sålde flest etanolmotorer under etanoleran (Ford och Saab) är tillverkare som har ett ganska dåligt rykte beträffande motorproblem även med andra bränslen :) . Kanske hade etanolen inte floppat på samma sätt om någon riktigt skicklig tillverkare tagit tag i taktpinnen."

För tio år sedan då vi importerade etanol från Brasilien, som då var den överlägset största tillverkaren, var literpriset vid importen ca 1,70 SKR. Detta var alltså låg tull och nästan ingen skatt. Sedan började politiker att lägga sig i detta, både inrikes och utrikes (EU). Resultatet av det ser vi i dag.
Finland som tillämpar något som heter kvotplikt har ett literpris på E85 under 1€. Nu har dom inte så extremt många stationer, men mycket av den E85 som säljs i Finland tillverkas i Sverige!!!??? Det är St1 som gör den. Även Frankrike tillämpar kvotplikt och har ett markant lägre pris än Sverige. I början var Frankrike och Spanien emot etanol som motorbränsle. Men så upptäckte någon att man kan ju göra etanol av dåligt vin som annars hade kasserats. Man måste vara om sig och kring sig om man skall kunna tjäna några pengar.
Jag kan inte hela frågan om vad kvotplikt är och hur det fungerar, men det går ju att Googla: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... drivmedel/

Jag har ju just en Fordmotor i min V70 2.0F -08. Jag följde med en del i media när detta kom. Och min uppfattning är att Volvo såg sig nästan överkörda av SAAB och deras framgång med BioPower, så dom fick lite bråttom med att ta fram en FFV-motor. Men allt sådant tar ju en viss tid och dom ingick i Ford på den tiden, så det var en nödlösning att ta en redan färdig motor därifrån och kunna jobba vidare med 2,5-litersmotorerna. Och det visade ju sig att det var värt att vänta på dom tills dom var klara.

Undrar någon om det finns värstingbilar för E85? Koeningsegg! En av världens snabbaste seriebyggda bilar. Och i Värmland finns det en man som bygger en rak 16-cylindrig motor. Den byggs för E85. Det skall kanske inte bli något fartåk, men exklusivt ändå. http://www.sweet16.se/ Det finns mycket att läsa där.
av valln
#1058978
Det är absolut inte något alternativ att köra Europas fordonsflotta på skogsråvara. Tyvärr har jag glömt siffran men väldigt snabbt i tiden skulle all skog i Europa vara förbrukad.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1058980
Waizguy skrev:Men att locka med subventioner för att sedan beskatta hårt hör väl till vanligheten, därför man som begagnat köpare aldrig kan skratta hela vägen till banken, förutom om två år då blir pärlan skattebefriad, sommardäck på året runt, håller er undan!
Jag var med redan på den tiden då vi körde på gasol, så jag vet hur det kan vara. Det byggdes gasmackar och Esso gick spetsen (jag jobbade där då). Både taxi och bussar körde gasol (+ en del privatpersoner). Jag byggde om vår firmabil (Ford Escort -74). Det var ett helt underbart bränsle att köra på, både sommar och vinter. Och c:a 1 kr billigare än bensin (bensinpriset var på 4 - 5 kr). Så kom en ny regering 1985 och bland dom första besluten dom tog var att höja skatten på motor bränsle i allmänhet och motorgasol i synnerhet. Priset på bränsle blev i princip samma men det kostade runt 5000 kr att bygga om bilarna. Några år efter grävde dom upp gasoltanken på jobbet, men då hade jag redan slutat där. Snacka om att "dra ur propen. ...". Lika illa är det nog inte med etanolen, än, och sänker dom priset med en krona (75 öre och mindre moms och avgifter) så kanske de "artar sig" igen
Waizguy skrev:om två år då blir pärlan skattebefriad, sommardäck på året runt, håller er undan!
Samma här.... :lol: Fast vinterdäck vill jag nog ha, men köra på E85, garanterat. Om det blir billigare. Som pensionär får man kanske "vända på slantarna"

Mvh
Lennart
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]