Hilmer skrev:Och vad det gäller äldre bilar så som min -96a t ex där systemet kollas och godkänns varje gång man vrider på nyckeln, hur kan man trots detta vara säker på att airbagarna löser ut när den väl behövs? För systemet ska ju kontrolleras/bytas ut var 10:e år enligt dekalen på B-stolpen!? :???:
Nej, något annat sätt att prova än i praktiken finns ju inte för en svenson. Det enda man egentligen kan vara säker på är att om lampan lyser så finns det INGET SRS-system aktivt öht.
... Nu har ju din och min bil iofs mekaniska utlösare också, och dom går ju inte avaktivera elektroniskt. Så i vårt fall är det ju "bara" förar och ev. passagerarkudde som inte är aktiv med lysande SRS lampa, men 99- som fick elektronisk stolutlösare får ju desto mer system inaktiverade(vilket iofs känns säkrare.. en sidokudde utan rattkudde känns inte så säkert vid en krock).
Och ja, antalet kontrollerade kuddar enl. föreskrifterna är nog lätträknade... Men det beror ju mycket på att det är omänskligt dyrt också. Hade dom haft en policy typ "lämna in din gamla kudde och få en ny" så hade nog dom flesta skött om sina SRS-system betydligt bättre. Men tjäna pengar är viktigare än höjd säkerhet vid olyckor :roll: