Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om bilen har varit smälld så att en eller flera airbagar har varit utlösta så är det nog ingen bra ide att sälja resterande som inte löste ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
DayDreamer skrev:Om bilen har varit smälld så att en eller flera airbagar har varit utlösta så är det nog ingen bra ide att sälja resterande som inte löste ut.
Har den inte löst ut så är det egentligen ingen fara! Däremot ska man ju inte leka med modulen som styr dom.
Det med att begränsa utbudet bland begagnat leder ju till att de airbagar som monteras är upp to date.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Det med att begränsa utbudet bland begagnat leder ju till att de airbagar som monteras är upp to date.

Mjo... I teorin.... I verkligheten är det snarare så att en viss lampa fulkopplas och ägaren låtsas som det regnar..... Gäller iofs främst äldre bilar, bilar som "bara är värd si och så mycket" :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Det med att begränsa utbudet bland begagnat leder ju till att de airbagar som monteras är upp to date.

Mjo... I teorin.... I verkligheten är det snarare så att en viss lampa fulkopplas och ägaren låtsas som det regnar..... Gäller iofs främst äldre bilar, bilar som "bara är värd si och så mycket" :roll:
Jag refererade mest till skadebranchen, hur folk väljer att lösa sådant hemma i garagen kan man ju inte styra över tyvärr!
Och vad det gäller äldre bilar så som min -96a t ex där systemet kollas och godkänns varje gång man vrider på nyckeln, hur kan man trots detta vara säker på att airbagarna löser ut när den väl behövs? För systemet ska ju kontrolleras/bytas ut var 10:e år enligt dekalen på B-stolpen!? :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det enda systemet gör är väl att kolla så att alla kablar är hela och själva airbagen. Alltså den kollar hela systemets krets nu vet jag inte om det går men om det tillexempel kommer in fukt i sprängladdningen så att den inte antänds ordentligt om olyckan skulle vara framme det kan väl aldrig systemet kontrolera eller ??:-/. Det är väl därför man antagligen ska byta airbagen eller kontrolera systemet efter 10år men vem gör egentligen det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Energin i en airbag som exploderar är väl mindre än i ett däck som exploderar? Eller är jag fel ute ?
Användarvisningsbild
av P210
DayDreamer skrev:Om bilen har varit smälld så att en eller flera airbagar har varit utlösta så är det nog ingen bra ide att sälja resterande som inte löste ut.
Krockuddar är väl digitala - antingen har den fått en strömsignal och löst ut - eller så inte? Så om den är intakt går den väl återanvända?

Ang sprängkraften, förr var det ju endast en sprängladdning.. numera finns även komprimerad gas se ur följande tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=120
*pettson* skrev:En kudde har samma sprängkraft som en handgranat ungefär. Rätt använd är den liksom granaten ofarlig. Fel använd är den liksom granaten ett problem.

På senare tid har tvåstegskuddar införts och ny drivladdning har införts. Istället för att ha pyroladdning i kuddarna är det idag komprimerad gas.
Det sitter då två gasampuller vilket gör att kudden går att fyra av rejält hårt, eller mjukt två ggr, styrodonet beräknar vilken som krävs och använder det steget. En kudde måste alltså inte vara ofarlig idag för att den skjutit ena steget.
Anledningen till dom två stegen är att idag är det inte en ensam kudde ihop med bältet som ska göra jobbet. Idag tas mera krockkraft upp av yttre deformationszoner för mjuk uppbromsning, samt att dom flesta har en hel serie med olika arrangemang som ska samarbeta. Då behöver kudden kunna skjutas med olika hastigheter och olika tryck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Och vad det gäller äldre bilar så som min -96a t ex där systemet kollas och godkänns varje gång man vrider på nyckeln, hur kan man trots detta vara säker på att airbagarna löser ut när den väl behövs? För systemet ska ju kontrolleras/bytas ut var 10:e år enligt dekalen på B-stolpen!? :???:

Nej, något annat sätt att prova än i praktiken finns ju inte för en svenson. Det enda man egentligen kan vara säker på är att om lampan lyser så finns det INGET SRS-system aktivt öht.
... Nu har ju din och min bil iofs mekaniska utlösare också, och dom går ju inte avaktivera elektroniskt. Så i vårt fall är det ju "bara" förar och ev. passagerarkudde som inte är aktiv med lysande SRS lampa, men 99- som fick elektronisk stolutlösare får ju desto mer system inaktiverade(vilket iofs känns säkrare.. en sidokudde utan rattkudde känns inte så säkert vid en krock).

Och ja, antalet kontrollerade kuddar enl. föreskrifterna är nog lätträknade... Men det beror ju mycket på att det är omänskligt dyrt också. Hade dom haft en policy typ "lämna in din gamla kudde och få en ny" så hade nog dom flesta skött om sina SRS-system betydligt bättre. Men tjäna pengar är viktigare än höjd säkerhet vid olyckor :roll:

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]

B200ft svårstartad

Har du bytt tempgivare eller testat om den beter s[…]