Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
Det där låter lite jobbigt. Själv kan jag bara fråga efter viskositet och klassning. Vet inte vad jag ska fråga utöver det?
Har ingen erfarenhet av biltemas oljor, men rent generellt ska man vara noga med att välja rätt klassning på oljan. Att välja rätt viskositet är inte tillräckligt!

En dyr herrejösses olja framtagen till moderna bilar kan bli lika fel i en 20 år gammal bil som en gammal olja i en ny bil - dessutom är det slöseri att betala 80kr/l för oljan till ett fordon som fungerar lika bra med en olja för 30kr/l.

Så kontrollera att klassningen är rätt (och utgå inte från att en högre klassning automatiskt fungerar där en lägre krävs).

Några exempel:
Växellådsolja 80w90, att hälla i en olja med gl-5 klassning där gl 1-3 krävs kan bli katastrof om det finns delar i gulmetall (brons, mässing).

Atf-olja, dexron 3 i en låda som kräver dexron/dexron 2d kan bli katastrof. Tyvärr låtsas många oljesäljare inte om det - de vill inte ha olja hemma som de sällan säljer.

Själv använder jag bara märkesoljor - castrol (från Tyskland för ungefär samma peng som lågprisoljor i Sverige) till nyare bilar, OKQ8 till äldre fordon och maskiner.
andy78 skrev:Det är mycket skrönor om biltemas oljor.
Statoil var leverantör av deras oljor förut, det stod även på förpackningen.
Nu levereras den av https://www.tetrosyl.com/ inge fel på biltemas oljor.
Dock skulle jag köra på syntetolja, har du problem med invändigt tickande så prova motorrengöring det gör underverk för hydraliska ventillyftare, det tar med en del skit ur oljan blir helt kolsvart.
Min erfarenhet är ingen skröna? Tror ingen skulle köra 1000 mil om det tickar direkt efter byte på 2 bilar. V70 byts oljan var 500 mil då den bara rullar sommartid. 740 27000mil helsyntet ticka extremt med biltema. Tyst efter byte.
Så länge statoil var lev aldrig problem. Kört 5-40 under 5 år med byte 10ggr. Sen direkt med nya designen på dunkarna var oljan som vatten och tickandet kom som ett brev på posten. Vet en till på forumet som fick samma problem på sin v70. Oljqan köpt på biltema västerås. Jag köper mycket annat där. Bromsskivor mm fungerar utmärkt.
Nexus skrev:
andy78 skrev:Det är mycket skrönor om biltemas oljor.
Statoil var leverantör av deras oljor förut, det stod även på förpackningen.
Nu levereras den av https://www.tetrosyl.com/ inge fel på biltemas oljor.
Dock skulle jag köra på syntetolja, har du problem med invändigt tickande så prova motorrengöring det gör underverk för hydraliska ventillyftare, det tar med en del skit ur oljan blir helt kolsvart.
Min erfarenhet är ingen skröna? Tror ingen skulle köra 1000 mil om det tickar direkt efter byte på 2 bilar. V70 byts oljan var 500 mil då den bara rullar sommartid. 740 27000mil helsyntet ticka extremt med biltema. Tyst efter byte.
Så länge statoil var lev aldrig problem. Kört 5-40 under 5 år med byte 10ggr. Sen direkt med nya designen på dunkarna var oljan som vatten och tickandet kom som ett brev på posten. Vet en till på forumet som fick samma problem på sin v70. Oljqan köpt på biltema västerås. Jag köper mycket annat där. Bromsskivor mm fungerar utmärkt.
Jag handlar knappt från biltema då delar är så billigt från tyskland, kör mister auto eller reservdelar24.
Om du vill handla andra märken till bra pris så har du mapodo.de

Ica Maxi brukar ha bra deal några ggre per år shell helix ultra brukar då gå på 299kr dunken, ett tag hade de Mobil1.
Yaniz skrev: Vad anser ni och vad har ni för erfarenheter av Biltemas oljor?
Har kört med Biltemas helsyntet, 5W-40, A3/B3/B4, i min V70 T5 -02 i ca 8 år/10000 mil och har inga som helst klagomål att rapportera.
Användarvisningsbild
av SRT
Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
Du skriver att du har en 2.5T som enligt Volvo ska fyllas med 0W-30? Jag har nämligen själv en V70 2.5T modellår 2008 som ska ha 0W-30 men jag funderar på att gå över till 0W-40 eller 5W-40. Ser ingen vits med att ha s k longlife olja, då jag byter olja efter max 1 år eller 1.000 mil.

Ni som gått ifrån 0W-30, vad har ni för erfarenheter och vilken olja har ni ersatt longlifeoljan med?
NilsO skrev:Jag kan inte mycket om oljor, men de två oljorna du länkar till har ju olika specifikationer (även om viskositeten råkar vara samma).
Dessutom är Biltemaoljan mineralolja, och den andra delsyntet.
SvenB skrev:
NilsO skrev:Jag kan inte mycket om oljor, men de två oljorna du länkar till har ju olika specifikationer (även om viskositeten råkar vara samma).
Dessutom är Biltemaoljan mineralolja, och den andra delsyntet.
Delsyntet är i 9 fall av 10 mineralolja med, i bästa fall, en skvätt syntetoljla. Ett marknadsföringsknep, helt enkelt.
Och, det är du helt SÄKER på? ??:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]