Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Att ladda bly-syra batterier är som att hälla vatten i en flaska genom en tratt. Du kan fylla tratten men flaskan fylls inte fortare än röret i tratten/flaskhalsen tillåter. När flaskan börjar bli full går det långsammare och långsammare, precis som med batterier bara att det är så mycket större skillnad med batterier där det går ännu mer långsamy mot slutet. De sista 5% i ett batteri tar många timmar att få i.
Så, med en större laddare tjänar man lite tid i början av laddningsförloppet (under förutsättning att batteriet är djupt urladdat vilket man alltid ska undvika) men i slutet spelar det ingen roll.
Ladda inte ur batterierna till mer än 50%, helst inte under 65% för bästa livslängd.
av Erac
tack för alla tips. Kommer köpa en "vanlig" MXS5. Det är aldrig så kallt här i skåne att jag skulle behöva en polar version. Tydligen så ingår en comfort kabel, ska bara hitta ett smart sätta att fästa den på. Sedan är en bumper rätt bra att ha :) TACK!
Användarvisningsbild
av Nexus
Har oxå en MXS 5,0. Mycket nöjd med den. Köpte den på volvo för 599:- under kampanjpris :D
Tycker den funderar utmärkt i kyla, upplever inte kablarna som dåliga...
Användarvisningsbild
av sthlm
Nexus skrev:Har oxå en MXS 5,0. Mycket nöjd med den. Köpte den på volvo för 599:- under kampanjpris :D
Tycker den funderar utmärkt i kyla, upplever inte kablarna som dåliga...

Då måste dom bytt typ av kabel för det krävs muskler för att räta ut kabeln i -10 (lite överdrivet).
Har använt den tre dagar i rad nu då batteriet inte längre pallade att köra dieselvärmaren på morgonen.
Tänkte kika om det går att byta ut till en smidig gummikabel imorgon.
av DLS
kikar också på mxs 5.0, den fick ju bäst i test i vi bilägares test förra året.
Men kikar även på biltema:s 37745 som fick bästa budget val utmärkelsen i samma test.
Nu skiljer det inte mera än 150kr mellan dom när det är rabatt på ctek:en på mekonomen men det som tilltalar med biltema:s är att den ger ut 8A istället för ctek:ens 5A så den borde ladda lite fortare.
Har köpt min första CTEK laddare (10A) efter att bilen inte startade en morgon. Borde kanske investerat i en starthjälp i stället eftersom jag bor i lägenhet inte har tillgång till ström på boendeparkeringen på gatan (däremot på arbetet).

En fråga: Hur länge tar det normalt sett ungefär innan den börjar laddar i bulk-läge? (full ström)
StringerBell skrev:Har köpt min första CTEK laddare (10A) efter att bilen inte startade en morgon. Borde kanske investerat i en starthjälp i stället eftersom jag bor i lägenhet inte har tillgång till ström på boendeparkeringen på gatan (däremot på arbetet).

En fråga: Hur länge tar det normalt sett ungefär innan den börjar laddar i bulk-läge? (full ström)
Upp till 10 minuter
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]