Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Trot eller ej står det exakt i instruktionsboken hur man ska göra. Fick testa senast med min V60 D3 som levererades härligt strömlös från bilfirman :evil:
av Arnold
Lövet skrev:Trot eller ej står det exakt i instruktionsboken hur man ska göra. Fick testa senast med min V60 D3 som levererades härligt strömlös från bilfirman :evil:
Som vanligt gäller: Read the fucking manual.
Användarvisningsbild
av taxi
För att minska den lilla risk som finns, så stänger jag av hjälpbilen. Jag tycker det känns säkert, då jag inte riktigt har koll på vad dom små kineserna egentligen gör i generatorn :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag vill påstå att det är sämre att stänga av hjälpbilen. Det slösar ju enormt mycket energi(ström), plus att ditt eget batteri blir ännu mer urdraget iom. paralellkopplingen.

Kom ihåg att en startmotor kan dra upp emot 600A när den snurrar. :roll: Det blir en rejäl strömspik. :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Heller startkablar än en startbooster, vad jag fick lära mig så skulle bilen man tar starthjälp av vara avstängd kommer dock inte ihåg riktigt varför.
Användarvisningsbild
av taxi
Det var så jag fick lära mig också, och det har ju alltid funkat bra. Men jag har ju förstås haft en känsla av hur bra batteriet mår också, men i dagsläget är jag övertygad om att jag skulle kunna hjälpstarta tio bilar på rad med avstängd motor och fortfarande kunna starta sen.
av Schmoyoho
Ni som har en P2-bil med batteriet i bakluckan, kan man få starthjälp i motorutrymmet? Finns ju som sagt en plusterminal. Eller bör man gå via bakluckan? Jag har batteriet fram och då kopplar man ju direkt på polerna...
av HVTH
Schmoyoho skrev:Ni som har en P2-bil med batteriet i bakluckan, kan man få starthjälp i motorutrymmet? Finns ju som sagt en plusterminal. Eller bör man gå via bakluckan? Jag har batteriet fram och då kopplar man ju direkt på polerna...
Ja, det går utmärkt att få starthjälp under huven. Finns ett par jordpunkter att välja mellan.
av NilsO
Lucif3r skrev:Jag vill påstå att det är sämre att stänga av hjälpbilen. Det slösar ju enormt mycket energi(ström), plus att ditt eget batteri blir ännu mer urdraget iom. paralellkopplingen.
Nej, det gör det inte :) Det är inte så att det urladdade batteriet "sörplar i sig" en massa ström från det laddade.

Man skulle kunna tro att om man kopplar ihop ett laddat batteri med ett urladdat så skulle laddningen snabbt "jämnas ut", som kommunicerande kärl, så att man stod där med två halvladdade batterier. Men så är det inte, den processen skulle ta många timmar.

Startmotorn drar stor ström, men om det friska batteriet hade klarat att starta hjälpbilen så klarar det även att starta den strömlösa bilen.
taxi skrev:i dagsläget är jag övertygad om att jag skulle kunna hjälpstarta tio bilar på rad med avstängd motor och fortfarande kunna starta sen.
Precis – det är inte märkvärdigare än att man ju skulle kunna starta och stoppa sin egen bil tio gånger på raken, om man ville.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS