Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om man får vara petig med beskrivningen, så blir det inte som du säger. Det du säger blir en seriekoppling och det är inte så lyckat. Det skall i stället vara en parallellkoppling. Alltså spänningen kommer in från den kabeln som du har anslutit till stolpen/uttaget. Där hamnar det i en "kopplingsdosa" av något slag och delas ut på olika förbrukare, bl.a motorvärmaren. Men det går då vidare en kabel direkt från kopplingsdosan till kupéuttaget. Den går inte via motorvärmaren. Det som jag kallar för en kopplingsdosa här är en sorts liten förenklad (men fullt fungerande) elcentral. Man kan ju även ansluta andra enheter i denna elcentral, tidur, batteriladdare, fjärrstart via mobiltelefon och några funktioner till som jag inte kommer på nu.
Det kan verka lite petigt att anmärka på detta, men när det gäller elkopplingar så skall det vara petigt både för funktion och för säkerhet. Så det är inte någon Besservisserattityd från min sida, utan mer ett tillrättaläggande. Det skulle ju t.ex kunna vara så att du (eller någon annan) avser att koppla detta själv och att det då blir fel. Därför är det viktigt att man har begreppen klart för sig. Men köper man dom färdiga satser som finns till dom flesta motorvärmarfabrikat så blir det rätt. Dom är uttänkta så att det bara går att göra på ett sätt. Det rätta sättet.
Oavsett sladd genom fönstret eller "Volvouttag" i fronten, ska man ha jordfelsbrytare. Även en front-installation kan ju skava sönder någonstans. Så med jordfelsbrytare försvinner alla "farliga" grejer ovan. Sedan är det ju smartast att komplettera din motorvärmare med uttag inne i bilen.
Jag funderade på om det går att låta kupevärmaren gå två timmar innan avfärd men motorvärmaren startar en timme innan färd.

Jag kan ha en timer inne i kupen till kupevärmaren men motorvärmarens start styr jag väl med tidur på stolpen utanför bilen? I så fall behöver väl inkommande el från stolpen (som därmed startar motorvärmaren) väl vara inkopplad när kupevärmaren ska gå?
Du behöver inte mer drifttid på kupévärmaren än vad du behöver på motorvärmaren. Snarare tvärtom. Det är lättare att värma upp en viss volym luft än att värma upp tio liter vatten som måste cirkulera runt i alla kanaler och "trånga hörn". Detta under förutsättning att kupén är någorlunda tät. Och det är den normalt.
lennarte skrev:Det är förbjudet. All 220VAC installation i bilen ska vara jordad i bilen.
Dum fråga, vad räknas som installation i bilen. Om man ställer in en fläkt för att torka ur bilen. är det installation, om man använder dammsugaren i bilen?
AndreasThn skrev:Men 1 timme borde väll räcka att få coupéen varm och go?
Om kupevärmaren är anpassad i styrkan efter luftvolymen på bil så ja det räcker. Tyckte min Calix K3 vare lagom i S60:n men den fisigare på 1450W också den med keramiska element och samma "smarta" funktion att leverera olika effekt beroende på temperatur av annat fabrikat inte dög till att hålla rutor isfria i S60:n vilket är halva nöjet med värmaren oavsett drivmedel, annars klarar jag mig utan det helt. Calixen fungerade ok även i XC:n vid experiment/test förra vintern när det var som kallast ute så den levererade sina 2100W och go värme samt rena rutor runt om relativt fort med tanke på förhållandena.
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:Det är förbjudet. All 220VAC installation i bilen ska vara jordad i bilen.
Dum fråga, vad räknas som installation i bilen. Om man ställer in en fläkt för att torka ur bilen. är det installation, om man använder dammsugaren i bilen?
Det svarade nog "Perra83" på innan du skrev frågan... :roll: Det finns fortfarande ett par stycken på parkeringen på jobbet som gör så (dom jobbar natt). Använder du det natt efter natt så anser (i alla fall ) jag att det ska räknas som fast installation. Min kupévärmare är inte mer fast än deras (den ligger lös i passagerarsätet) men kabeln och installationen är fast. Och ska jag torka ur bilen för det är fuktigt och blött så stänger och låser inte jag igen dörrarna helt i alla fall. Och inte rullar upp rutorna helt heller. En av dom som gör så på jobbet använder SKK 2x0,75 (2-ledad vit inomhuskabel), då kan han rulla upp rutan helt.

Mvh
Lennart
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS