Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
mortimer skrev:
White skrev:Använd ALDRIG kopparpasta mot en alufälg, den kommer att börja ärga!
... p.g.a galvaniska spänningar.
Aluminiumpasta om man ska använda något alls. Är egentligen emot all sorts pasta när det gäller i närheten av bromsar. Brukar lägga fett precis runt kanterna på stora navhålet som ligger an mot bromsskivan just för att det ska gå att få av hjulet från skivan.
har bara använt det i 13år och har ALDRIG sett dessa galvaniska spänningar
Användarvisningsbild
av börne
mortimer skrev:Instämmer helt.
Har själv aldrig använt klet mellan fälg & bromsskiva, borstar riktigt rent med stålborste, eventuellt tar jag bort lite gravrost på ytor där fälgen inte legat emot med smärjelduk lite lätt för hand, tvättar med bromsrengöring & torkar rent, dit med hjulet & har aldrig haft problem med att få av hjulen. Spänner hjulskruvarna med rätt moment, i mitt fall 140Nm.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
White skrev:Det är rena fakta att koppar "äter" på aluminium. Har "bara" jobbat med metall i 27år. :wink:
jo jag vet om det, ena metallen är oädlare än den andre och används som offeranod (eller vad det kallas) och börjar ärga

har haft många problem med fastrostade hjul ända tills jag började använda kopparfett som dessutom bara består av en liten del koppar, det fungerar praktiskt, fick höra från många som sa att mina aluhjul kommer va totalt uppärgade men ännsålänge har det inte hänt trots mer än 10 år med kopparfett
Användarvisningsbild
av lennarte
Kopparfett på spray fungerar alldeles utmärkt. Jag har dom sista 20 - 25 åren använt kopparfett på ställen i och på bromsar och på nav och skivor med utmärkt resultat. Senast idag skiftade jag däck för äldsta dottern. En nyinköpt Mazda 6 -07 men aluniniumfäljar utan något som hest medel eller smörja mellan nav och fälg, det satt ordentligt fast.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Anliggningsytan mellan fälg och skiva ska vara KLINISK REN. Inget jävla smörjmedel. Fälgen hålls på plats med hjälp av FRIKTION. Samma sak gäller med bromskivan mot hjullagret.
Med andra ord vill man INTE ha något skit som gör att fälgen kan "glida", vilket ger extra påfrestningar på bultarna, vilket i sin tur kan leda till att bultarna går av och du tappar hjulet.

1 stålborste(el. liknande) att borsta rent anläggningsytan på både fälg och skiva är allt man ska göra.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS