Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ikväll på Farsta IP där det är fotbollsträning för knattar. En WW diesel av årets modell på
tomgång 15 minuter före träningens slut. Står o pratar 25 meter från bilen med ett gäng föräldrar.
Jag sa inget idag.
Igårkväll sent.... en helt mörk liten skitbil ja förutom då DLR fram. Jag sade faktiskt till honom. Svaret "Jag hade satt reglaget fel"
Vid många skolor/förskolor har man brutalt sänkt hastigheten ner till 10-20km/h med stora skyltar och tillägg som "akta våra barn", det är såklart förståeligt men på ett ställe som jag brukade åka till har massor av 10km/h skyltar och värna om våra barn-skyltar, det är en väg som är ca 500m lång och i slutet av vägen ligger en vändplats och en förskola, på vägen till förskolan dvs på 10km/h vägen finns 2 hus och jag funderar;
Är det personerna som bor i husen före skolan som kör som dårar eller är det samma människor som vill värna om sina barn dvs föräldrarna? ??:-/

Detta lägger man även märke till på andra sällen också, det blir 30km/h på en större väg som går vid en skola, jag saktar ned men Passaten före ligger minst 60km/h och skiter i att det är en skola där och sen svänger den jäkeln in på skolan, hur tänker man då?
Ja vid skolor så både körs det för fort, okonsentrerat, parkeras trafikfarligt samt att mamman (oftast) som ska hämta/lämna barnet är upptagen med sin mobiltelefon.
Har sett detta alldeles för många gånger då jag arbetat som lärare många år av mitt liv, har påpekat för dom vid ett flertal tillfällen hur illa dom kört just där och fått både ursäktande svar och även mycket otrevliga svar som att jag är väl ingen polis. Jag håller alltid hastigheten vid skolor och där jag vet att det finns ungar och även efter kl18 som hastighetsbegränsningen ofta slutar gälla då jag vet att ungar ofta hänger vid skolgården även efter skolan.
sthlm skrev:
JEriksson skrev:
llesrof skrev:Då och då när åker till jobbet på morgonen kommer jag ikapp en nyare BMW som alltid ligger strax under hastighetsbegränsningen.
Det där med BMW'n tror jag inte på :D :wink:
Rent skitsnack om det inte finns film på det :D
Nu jävlar ska ni få se! :twisted:

[youtube]ZVvSlDgkg98[/youtube]
Sa till en kollega som är allmänt snurrig (men alltid trevlig) att ena halvljuset var trasigt i förra veckan, idag var det fixat. Trodde aldrig det skulle hända :-O)
Vi har en vägkorsning någon km hemifrån på väg till jobbet. Det är en bred och fin väg (har varit E6-an en gång i tiden) och korsningen är ganska mycket trafikerad från vänsterhållet (från min sida sett på väg till jobbet) av både långtradare och pendlare som svängt av från nya E6-an (motorvägen) en mil längre norrut. Problemet med korsningen är att trafiken som ska korsa ofta chansar i en lucka, och det är inga problem om dom ska rakt fram. Men ska dom korsa vägen så får dom ju tvärbromsa mitt i accelerationen för vägen till höger ligger 100m längre fram, och det finns bara en fil. Det har (som väl är) inte hänt så många olyckor, för mötande trafik har en "vänstersväng fil". Det räddade mig en gång när jag hade (lite för) bråttom till jobbet gång. Det är alltså inte en "rak" korsning utan korsande vägar är förskjutna c:a 100 - 150 meter.Ett tillbud för några veckor sedan var när en accelererade ut framför mig. Det var "gått mått". Men där kom en bil från höger som antagligen sett mig komma, började att köra ut och missade totalt han som körde ut framför mig från korsade väg. Det gick bra denna gång gång också men man blir "lite svettig". "Min" väg är huvudled och det är stopplikt på korsande vägar. Det har varit tal om att sänka hastigheten till 50 km (sänktes till 80 km för något år sedan p.g.a olyckor), men i rondellernas förlovade land blir det nog en sådan.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:men i rondellernas förlovade land blir det nog en sådan.

Ja, det är ju så man blir alldeles snurrig :lol:

Dom har diskuterat att bygga rondell i min byhåla också vid "huvudkorsningen"... Problemet är att som det är NU, med bara en liten refug, är det så jävla trångt att lastbilar knappt kan köra där på sommaren... Hur det är på vintern ska vi inte tala om -.-... Det är så att bussar och lastbilar plogar mer än vad plogbilarna gör(kanske är det som är tanken...?) :roll:
Lucif3r skrev:Dom har diskuterat att bygga rondell i min byhåla också vid "huvudkorsningen".
Vi har 3 st rondeller på mindre en km genom byn (drygt 2000 invånare).Problemet vi hade var att "det gamla" (byggt till slutet på -70-talet) området ligger på ena sidan vägen och "det nya" (byggt från början på -70-talet) området med skola, affär, nerlagd bensinstation och pizzeria ligger på den andra. När så trafiken blev så stor att vi (gamla sidan) började följa barnen över vägen till skolan byggdes det en tunnel under vägen. Allt var frid och fröjd tills dom som bodde 400 m längre bort också ville ha det. Då kom dom på den brilianta idén att flytta "vår" tunnel 400 meter bort och bygga en längre tunnel hos "oss" (5 m) och bygga en rondell i denna korsningen. Det blev faktiskt riktigt bra. Så bra att dom byggde en rondell i varje ände av byn. Så nu har vi 3 st rondeller och 2 tunnlar under vägen och 2 st (med röd asfalt) markerade överfarter (inte att förväxla med övergångsställe) också på mindre är 1 km. Men det blev faktiskt riktigt, riktigt bra. Fast vi var många som undrade när dom började gräva upp den första tunneln efter bara några år.

Mvh
Lennart
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]