Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Ända gången jag besöker statoil är för köpa en 10:- korv :lol:
De säljer ju mera korv än bensin så byt till något kiosk namn istället :roll:
Användarvisningsbild
av Micce1980
erikn skrev:Esso blev väl Q8. Men bäst är nog att googla lite.

Hmmm, blev ju skitjobbigt att hålla reda på alla turer...

http://vde.se/forandringar-i-branschen.html
Hehe ja att hänga med i den branschen är inte alltid det lättaste för en lekman men visst går det. Minns när ryssland började "muppa" sig med ett visst land bestämde mig för att hitta ett bolag som inte köpte ryskt bränsle/råolja och det tog lite tid. Kom dock fram till att "Putin finns alltid i våra tankar" som en artikel fyndigt skrev. ST1 vill jag minnas hade minst andel då i alla fall samt delade med sig av lättåtkomligt material från var de köper in från.

Hur som, ja det är inte många företag privatpersoner besöker ofta som enbart sysslar med vad de har som grund att sälja, mackarna har allt du behöver för att överleva och mer där till. Biltema har idag mer bildelar än någonsin men myyyyycket annat med och så fortsätter det för att det är det som är mest lönsamt.

Jaja dags att sluta svamla och dra till jobbet nu, ciao bella....
Användarvisningsbild
av Waterlily
Esso blev Statoil
Statoil köpte upp BP i Sverige
Gulf -> Q8 Som slogs ihop med OK (som tidigare hette IC) till OKQ8
Caltex -> Texaco -> Preem
Mobil -> Hydro

Från min barndom år det bara Shell som heter fortfarande heter Shell

How hard could it be. :-)

/Näckrosen
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev:
Lucif3r skrev:Circle K... Kanske låter bra i kanada, men i sverige låter det ju helskumt :roll:
Sen har ju statiol funnits här i sverige så länge jag kan minnas iaf, så det är ju lite nostalgi över det namnet :P
Beror väl på hur gammal man är...
Jag jobbade som bilmek på Esso Bilverkstad när vi fick byta skyltar till Statoil. Det var (då i alla fall) Norska staten som ägde det. Jag slutade där sommaren -85 så det var några år innan det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Just det, Gulf var det som blev Q8. Fanns en Gulf nära där jag är uppvuxen, hur kunde jag glömma det? Får väl skylla på att man bott på andra sidan stan i 25 år.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]