Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
ThomasT skrev:
llesrof skrev:Uj uj uj. Mekanisk klocka med tourbillon! Det är lyx det och kanske till och med befogat på en bil som nog mest kommer ligga platt på motorvägen eller inne i stan :D
Den dras upp genom att snurra tre varv var 15'de minut...
Klockan är inte standard och kostar ungefär lika mycket som hela bilen extra http://www.carscoops.com/2015/09/bentle ... liner.html
av llesrof
Klockan var ju de tuffast med hela bilen. Klart en bil med mekanisk klocka har en inbyggd uppdragare (watch winder på fackspråk), det är ju underbart nördigt. Jag älskar mekaniska klockor och finmekaniken men alla juveler och ädla metaller är enbart fånigt. Det lite som "men vaffan... vi måste göra den ännu dyrare. Vräk på lite juveler ädelmetall vettja...". Det tillför inget mer än att det blir dyrt. Fast roséguld kan vara rätt snyggt.

Resten av bilen... ptja... stor, dyr och hur exklusiv som helst. Det finns alltid köpare. Tyvärr har väl många av dem mer pengar än smak så nu skall väl varenda hiphop-negrer eller oligark i träningsoverall ha en för att försöka framstå som att de har god smak. Jag kräks vid bara tanken att se detta klientel vanhelga brittisk elegans och stil.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om man nu ignorerar allt guld och annat bling-bling på klockan, så är det ju inget märvärdigt med en roterande("självuppdragande") klocka. Man ersätter ju bara nyckeln normala gamla mekaniska klockor har med en motor istället. Vill man att uret ska rotera så låser man fast nyckelhålet i bilen istället för uret, och monterar motorn på uret istället.

Tekniken kostar typ 50spänn att fixa själv... Men då ignorerar vi ju allt bling-bling osv som sagt, det kostar desto mer och kräver lite mer kunskaper än mekaniken om man säger så...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Lucif3r skrev:Om man nu ignorerar allt guld och annat bling-bling på klockan, så är det ju inget märvärdigt med en roterande("självuppdragande") klocka. Man ersätter ju bara nyckeln normala gamla mekaniska klockor har med en motor istället. Vill man att uret ska rotera så låser man fast nyckelhålet i bilen istället för uret, och monterar motorn på uret istället.

Tekniken kostar typ 50spänn att fixa själv... Men då ignorerar vi ju allt bling-bling osv som sagt, det kostar desto mer och kräver lite mer kunskaper än mekaniken om man säger så...
Nja, rotationen spänner inte fjädern direkt. Denna klocka(som de flesta automatiska ur) har en rotor som drar upp den, och i detta fall när den snurrar eller av bilen rörelser.

Undrar hur länge den får sitta kvar när bilen parkeras utomhus... och hur sjukt hög försäkringspremie som det kommer dra med sig...

.
av llesrof
Lucif3r skrev:Om man nu ignorerar allt guld och annat bling-bling på klockan, så är det ju inget märvärdigt med en roterande("självuppdragande") klocka. Man ersätter ju bara nyckeln normala gamla mekaniska klockor har med en motor istället. Vill man att uret ska rotera så låser man fast nyckelhålet i bilen istället för uret, och monterar motorn på uret istället.

Ja du... det finns förvisso kinesiska mekaniska urverk som är riktigt billiga och som faktiskt fungerar hyggligt. Jag har själv en sådan och jag gav 49:- för den ny på Tradera. Men en Breitling for Bentley är lite annorlunda förstår du. Det är ett schweiziskt mästerverk. C.O.S.C.-certifierd som alla andra klockor från Breitling. Denna har dessutom en tourbillon, den mest avancerade och påkostade komplikationer en klocka kan ha. Du har fullständigt missförstått hur en ett automaturverk fungerar men jag gissar att du inte är speciellt insatt i klockor. Dessa dras upp på två sätt. Det ena sättet är att vrida upp den med kronan, precis som på en vanlig mekanisk klocka. Märkligt nog går inte detta på min kinaklocka men något skall man ju inte få för pengarna. Det andra sättet är att låta en rotor inne i klockan snurra när man rör armen. Varje gång man rör sig så hjälper rotorn till att dra upp klockan en aning. Om man inte gör det så stannar den när gångreserven är slut. Med gångreserv ens hur länge en fullt uppdragen klocka fungerar. Det brukar ligga på något dygn. Genom att snurra bilens klocka tre varv varje kvart så dras den upp en aning. Eftersom den sitter i samma position mest hela tiden så påverkas fjädern av gravitationen. Tourbillonen gör så att fjädern, alltså klockans motor, roterar för att inte vara i samma läge hela tiden. På armbandsur finns det ingen vettig anledning att ha en tourbillon eftersom man rör sig hela tiden så detta är en kvarleva från den tid då man hade ett fickur i bröstfickan. Detta är sånt som dagen mobilskadade människor inte alls begriper, men vi andra gör det. Det är lite status bland urmakare att göra så avancerade mekaniska klockor som möjligt. Det är ju som med extrema sportbilar där ingenjörerna tillåts leva ut sina drömmar och det får kosta precis hur mycket som helst.

Så... det är inte bara bling-blinget som kostar på denna klocka. Det är en mycket tekniskt avancerad mekanisk maskin av ädelt fabrikat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:
Spoiler »
Bild

Ok...
Du har rätt i att jag inte är super-insatt i mekaniska klockor, jag har bara en sån där gammal mekanisk "grandfather clock" som vrids upp med nyckel, som jag ersatt nyckeln på med en motor som automatiskt drar upp klockan en gång i veckan istället.
Tittar man på hur bentley-klockan beter sig så ser det precis ut som klassisk uppdragning, men som roterar uret istället för "nyckeln".

Men jag anser nog iaf att själva roteringen av klockan är rätt simpel, även om mekaniken som styr klockans gång inte är det. Det enda man trots allt ser är ju just rotationen och bling-blinget :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag är så pass gammal så jag har ett mekanisk självuppdragande armbandsur på armen. Den har suttit där i snart 40 år, sånär som 4 år när jag fick en guldklocka av företaget (Longines). Den höll i 4 år, sedan ville urmakare ha 2700 kr för att laga den (hade ett listpris på 18000kr då jag fick den). Så det fick bli min gamla Seiko automatic med 17 juveler igen....Kanske kan sälja guldklockan för guldvärdet. Gammal är i alla fall äldst (bäst!!). Seiko'n "går" i c:a ett och ett halvt dygn om jag tar av mig den, annars behöver jag aldrig dra upp den.

Mvh
Lennart
av llesrof
Lucif3r skrev:
llesrof skrev:
Spoiler »
Bild

Ok...
Du har rätt i att jag inte är super-insatt i mekaniska klockor, jag har bara en sån där gammal mekanisk "grandfather clock" som vrids upp med nyckel, som jag ersatt nyckeln på med en motor som automatiskt drar upp klockan en gång i veckan istället.
Tittar man på hur bentley-klockan beter sig så ser det precis ut som klassisk uppdragning, men som roterar uret istället för "nyckeln".

Men jag anser nog iaf att själva roteringen av klockan är rätt simpel, även om mekaniken som styr klockans gång inte är det. Det enda man trots allt ser är ju just rotationen och bling-blinget :roll:
Apparaten som snurrar klockan är nog den billigaste och simplaste saken i hela bilen. Man ser ju tourbillonen, men du kanske räknar den till bling-blinget? :mrgreen: Att veta men inte se är underskattat.
av llesrof
lennarte skrev:Jag är så pass gammal så jag har ett mekanisk självuppdragande armbandsur på armen. Den har suttit där i snart 40 år, sånär som 4 år när jag fick en guldklocka av företaget (Longines). Den höll i 4 år, sedan ville urmakare ha 2700 kr för att laga den (hade ett listpris på 18000kr då jag fick den). Så det fick bli min gamla Seiko automatic med 17 juveler igen....Kanske kan sälja guldklockan för guldvärdet. Gammal är i alla fall äldst (bäst!!). Seiko'n "går" i c:a ett och ett halvt dygn om jag tar av mig den, annars behöver jag aldrig dra upp den.

Mvh
Lennart
Longines är ett fint märke. De ingår inte i Swatch Groups elit men helt klart över medel, precis under Omega. De där guldklockorna är rätt lökiga. De är ofta så tunna så att de är batteridrivna. Skittråkiga. Longines har rätt många andra fina modeller.
llesrof skrev:De är ofta så tunna så att de är batteridrivna. Skittråkiga. Longines har rätt många andra fina modeller.
Joo, det är sant, den är batteridriven. Batteriet höll drygt ett år första gången då hade jag lämnat in den för att "bottnen" ramlar ur strax innan. Sedan har bottnen lossnar 4 - 5 ggr till och till sist stannade klockan och lämnade in den för batteribyte, då säger urmakaren (inte samma som innan) att det kostar 2700 att byta urverket. Då tröttnade jag på den. :-(O)

Mvh
Lennar
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]