Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mekonomen har väl 1 års garanti på arbete, alltså är det i första hand de som skall rätta till felet. Att låta en annan verkstad göra det riskerar att du får stå för kalaset själv. Såvida de inte gör dig en tjänst för felaktigt arbete på ren good will.
Se till att få ett tydligt NEJ av Mekonomen. Det måste du ha. Sedan går du till Volvo och gör jobbet. Du kommer få ligga ute med pengarna. Sedan skriver du ett ärende till ARN. Tänk på att ARN inte gör någon egen utredning, de kommer bara att gå på de dokument du skickar in så se till att du är noggrann och tydlig. Prata med konsumentvägledare är alltid bra.
Kanske är det så att det bli besvärligt om dom fyllt fel olja i x antal bilar. Meko* kundcenter är helt oresonliga och tvära. Blankt nej på alla punkter. Är det någon vet vad som skiljer exakt. Vi kollade snabbt på volvo och såg att var skillnad på egenskaperna. Men kollade inte alla rakt upp och ner. Går ju inte att memorera. Volvo tyckte att det var konstigt att dom fyllt den för att den luktade, kändes, annars. Samt annan färg. Sen var den ju inte sköljd. Full i beläggningar. Meko* säger att dom följer vad Arn säger. Jäkla onödigt eg. Att dom inte känner någonstans att man vill komma överens. Skrev på deras fb sida. Dom svarade att jag ska ringa igen så löser vi det. Intressant. Kanske meko* har en superolja som sträcker sig över alla årsm. Tänker när volvo säger att dom inte får fylla den äldre oljan. Hur som helst tycker jag meko* hanterat det oprofessionellt. Skickade in ärendet till arn. Det finns ju ingen info volvos olja någonstans. .
Senast redigerad av 1 turbomatad, redigerad totalt 0 gånger.
Mer korkat och otrevligt kundcenter går nog inte att hitta. Hittar inte en enda förklaring i våran mailkonversation. Frågat flera ggr vad exakt det är dom motsätter sig. Om 1. oljan är fel, 2. Det är slarvigt utfört, 3. Oljeräknare nollades aldrig. Oavsett om oljan rätt lr fel eller är gjord av flytande guld så är den fortfarande smutsig. Så jävla besviken.
Svar vi mail idag på vad exakt är det ni motsätter er??

"Hej igen,

Vi anser inte att fel olja använts då det inte finns några omständigheter i ärendet som tyder på detta och härmed är ärendet avslutat hos oss."

Alltså är dom helt bombad eller är det någon på kundcentret som fått hybris lr storhetsvansinne(mailat med samma kvinna hela tiden typ)

Har förklarat så ett dagisbarn förstår med artnr. årsmodeller, att det är skillnad mellan lådorna. Dom liksom ignorerar mina argument och jag får ingen förklaring
varför vänder man sig till mekonomen ö.h.t?
de är inte experter på någon bil eftersom det finns flera hundra olika modeller. Deras system utgår från att det är samma olja till alla lådor med 6 växlar ch har samma namn, egentligen inget konstigt.

Hur vet du att din låda ska ha en annan olja?
Visste du det från början? - i så fall, varför köpte du inte sådan olja och hade med dig till mekonomen så du får rätt olja?
Ännu en anledning varför man ska lämna in den hos volvo och få orginalservice. De kan oftast bilarna bättre. Skulle aldrig lämna in min bil till mekonomen dessutom är dom dyrare än hos min Volvo ÅF.
Jag hade inte en aning. Var in till volvo i annat och pratade. Han sa, dubbelkolla att mek* fyllt rätt olja, för att det skiljer mellan årsmodeller och han trodde inte det finns en ersättare till den nyare. kontaktade dom direkt och ifrågasatte om det var rätt. -våran leverantör säger att du har rätt olja. Ok, tänkte göra en adaption av lådan för någon vecka sedan och volvo tog då oljeprov. Fick svaret: till att börja med är den inte sköljd tillräckligt för det andra känns den och ser annars ut. Tror exakta orden var. Den ser som konstig ut.. Dessutom nollade dom inte oljeräknare så växellådan tror fortfarande att bilen gått 12-13"" mil med samma olja.
Det står dessutom på deras flaska att den ers. volvo 116540
Det står ingenstans att den ers. volvo 31256774
Jo med facit i hand. Skulle givetvis volvo ha fått göra det. Gjorde det under semester på annan ort,
Senast redigerad av 1 turbomatad, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har det hänt lite i ärendet. Fel olja är fylld. Det är vi båda överens om. Jag ser det som en olycka. Även om jag direkt när jag fick veta(några dagar) om olika oljor kontaktade meko* I Juli. 4-500mil senare varav minst 150 med husvagn. Jag blev försäkrad i juli. "-Ja du har rätt olja, vi har kollat upp det". Inser dom felet. Olyckligt? Ja. Det värsta är att lådan är skrot helt enkelt. Den vibrerar vid kickdown och höga moment. Vilket är ett kvitto på att lameller och momentomvandlare tagit skada. En olycka kan ske, men konsekvenserna får man ta. Ny låda krävs. Att reparera är dyrare.Hoppas det sköts bättre framöver, det tror och hoppas jag. Lite väl mycket fick jag kriga för att få rätt. Det är jag besviken på.
Nu har dom chansen att bevisa att dom gillar nöjda kunder.
Nya lådan tål helt enkelt inte gamla oljan. Expert på Volvo cars sa att den absolut inte får köras på gamla oljan.

Hörde om ett exakt likadant ärende där en annan stor aktör var inblandad. Där en dsg-låda var inblandad. Fel olja och efter någon km var det lådbyte. Där var det inget snack, ny låda för det var en olycka.
Svar får jag förhoppningsvis i början av veckan.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]