Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
Vad får man dra bakom denna Volvo på B-kort? Är det 800kg i så fall?
Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt (faktisk vikt), kg: 1394
Totalvikt, kg: 1900
Ursprunglig totalvikt, kg: 1900
Max släpvagnsvikt, kg: 800
Max släpvikt kg, obromsad: 700
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1600
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2700
Användarvisningsbild
av Alfredo
Detta inträffade för många år sedan.
Körde land och rike runt med husvagn, dragbil var Volvo 240 och minsta modellen av Cabby.

Plötslig kommer det en hund utspringandes på vägen och och ställer mig på bromsen, hunden klarade sig.
Kommer ihåg att husvagnen hoppade som på två ben, men vred sig inte åt något håll så allt funkade som det ska.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast du får haka på en kärra med totalvikten 1600kg (på B-kortet) så länge du inte lastar den mer än att den väger 800kg.
Användarvisningsbild
av Hilmer
MartinS skrev:
Wizzman skrev:
Helt rätt! Vill bara flika in ett litet undantag - ett släp med totalvikt på max 750kg får du alltid dra på B-kort oavsett om den sammanlagda totalvikten för bil och släp överstiger 3500kg. Det gäller framförallt arbetsfordon som pickuper och skåpbilar som ofta har en totalvikt på ca 3 ton.

/ Daniel
Då flikar jag in att det måste vara bromsat släp i ovanstående exempel... Obromsat så får inte släpets totalvikt överstiga bilens halva tjänstevikt.
Detta gäller endast om det finns last på släpvagnen.
Är släpet tomt så räknas tjänstevikt.
Är släpet lastat om bara så lite så gäller totalvikt.

Dvs, ett tomt obromsat släp får framföras i 80km/h även om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eftersom man då räknar på tjänstevikt.
Men så fort man lastar det allra minsta så gäller totalvikt och då är det max 40km/h som gäller, men man får fortfarande köra med ekipaget.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Hilmer skrev:
MartinS skrev:
Wizzman skrev:
Helt rätt! Vill bara flika in ett litet undantag - ett släp med totalvikt på max 750kg får du alltid dra på B-kort oavsett om den sammanlagda totalvikten för bil och släp överstiger 3500kg. Det gäller framförallt arbetsfordon som pickuper och skåpbilar som ofta har en totalvikt på ca 3 ton.

/ Daniel
Då flikar jag in att det måste vara bromsat släp i ovanstående exempel... Obromsat så får inte släpets totalvikt överstiga bilens halva tjänstevikt.
Detta gäller endast om det finns last på släpvagnen.
Är släpet tomt så räknas tjänstevikt.
Är släpet lastat om bara så lite så gäller totalvikt.

Dvs, ett tomt obromsat släp får framföras i 80km/h även om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eftersom man då räknar på tjänstevikt.

Men så fort man lastar det allra minsta så gäller totalvikt och då är det max 40km/h som gäller, men man får fortfarande köra med ekipaget.

Hur många vet detta? Här ser man bilar av småklass, dem har en hyrd 650kg vagn o lastad, men dem håller inte ens 80km/h. Frågan är om ens polisen är så vass på dessa regler. Varför köper inte folk en bromsad 750kg vagn istället? Eller typar den obromsade till bilens dragvikt för ob-släp. ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Man måste också tänka på att lastsäkra ordentligt när man kör nått tungt! ;)

Bild
av osla
men varför står det så på transport styrelsens hemsida då. punkt 4: Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.här finns allt att läsa, är jag helt dum i huvudet och missförstår allt jag läser? men då jag tog be, ce för 3 år sen så är jag ganska säker på att vi lärde oss att med B kort räknar man alltid totalvikter.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -bil-dra-/
Användarvisningsbild
av lennarte
osla skrev:sen så är jag ganska säker på att vi lärde oss att med B kort räknar man alltid totalvikter.
Jo, visst gjorde vi det. På körkorts Portalen ("lyder" direkt under Transportstyrelsen) där jag läste in teorin vintern 2012/13, står det så här.

Nya körkortsregler för bil (B-behörigheter)

2012-03-13.
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.
Behörigheten B kommer även i fortsättningen att ge rätt att köra tre- och fyrhjuliga motorcyklar. Behörigheten A, om den tas efter den 19 januari 2013, kommer inte att ge rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilars totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.

Alltså även med utökat "B" räknar man totalvikten.

Mvh
Lennart
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]