Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Fick nedslag på löstagbara draget på vår 765:a, det gick tydligen för trögt. Hade själv haft loss det flera gånger hemma utan några bekymmer alls, men tydligen så fick det inte kärva ens det minsta.

La hela kroken i en balja med diesel och lät den ligga och mysa där ett par veckor. Fyllde sen upp kroken med spillolja och tryckte dit den. :P

Tillbaka på stationen så visste de tydligen inte hur man lossar ett drag? Bilen är en import så kanske är någon specialare (?), men för att lossa så fäller man ner spaken, vrider kroken 90 grader, gör någon rörelse till med spaken och sen är det bara att dra hela härligheten rätt ut.

När de till slut hade klurat ut det så släppte kroken direkt med ett ljudligt SMACK samtidigt som oljan rann över teknikerns händer och ner på golvet... :lol:
Godkänd besiktning! :-)-)

Samma bil har även någon udda variant av symbolen för ABS som de inte brukar känna igen och vill sätta en 2:a på.
Inte direkt någon god idé att sätta sig med en kopp kaffe under tiden. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Hoppas bilprovningen betalar dig för de bekymmer de skapat helt i onödan.!
Tänk om de kunde inrikta sig på trafikfarliga fel istället.....
Vissa besiktar turbo konverterad bil utan anmärkning, avsaknad av sido blinkers går rakt genom besiktningen mm sen ska de hålla på gnälla om små skitsaker (S)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
En bilprovare i ett nötskal detta :mrgreen: .
Kul att den nu går igenom.
Säg åt chefen att du vill ha ersättning förmodligen kan du glömma det men försöka gör inget.
Nu har ju du vad jag fattat segrat över dem med andra ord får du bessa nån annanstans nästa gång
En bilprovare är ju människa han med har jag hört alltså vill han hämnas gäller även div andra myndigheter.
av mikebike
En gång när jag besiktigade förrförra bilen stod min besiktningsman och en kollega och "beundrade" mitt motorrum, varpå en äldre besiktningsman kom fram och tyckte att de borde underkänna min bil p.g.a. "förändrad motor".
"Det där röret måste påverka bränsleförbrukning och därmed utsläpp"
-Jaha, men takräcket med 4 cykelhållare då?
"Det är ju inte permanent"

Min besiktningsman tyckte att jag inte skulle bry mig om vad gubben sa, "han är lite speciell."

Bild

Att bilen var chippad och försedd med Ferrita hela vägen från turbon var det ingen som hade några synpunkter på! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Alfredo
Nu är bilen besiktad och var inget snack om IC, verkar som det togs bort tidigare när Jag visade intyget tidigare.

Kan det vara något att be att få IC inskriven på reg-beviset och att det är större?

Motorboxen är bytt 07 antagligen IC samtidigt, letade på nätet så hittar Jag en trimfirma som heter Tunex i Helsinfors där bilen också rullade vi denna tid. På deras hemsida står det att de var spesialister på att trimma Oplar. IC är även stämplad med TUNEX
Men varför byta M-boxen?

Börjar tro att bilen är chippad, 190 är orginal kanske 225 nu. Detta företg verkar ha slutat sin verksamhet
av mikebike
White skrev:Har till och med fått frågan på Bilprovningen om bilen är trimmad? Svarade helt ärligt och erkände att den är det, han svarade att
han bara var nyfiken och inte brydde sig om det för besiktningens skull. Det finns väldigt trevliga besiktningsmän om man själv bara
är trevlig! :wink:
Ja, flera gånger fick jag kommentarer typ "vilket företag har trimmat denna?" och "den här är INTE original" och ett stort leende. :D
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]