Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Byter man en digital mätare för att den är trasig eller av andra orsaker så visas rätt mätarställning, för mätarställningen ligger i bilens minne inte i mätaren. Så för att mätarställningen skall bli fel måste man aktivt låta ändra den med en programvara genom ODB uttaget. Vad som händer vid service med den här bilen vet jag inte riktigt, men jag har för mig att Mercedes sedan ett antal år bara har digitala serviceböcker till sina bilar som lagras centralt, så om den är servad regelbundet på märkesverkstad, så kommer det synas tydligt även där men om de informerar den nya ägaren vet jag däremot inte.
Mwi skrev:Byter man en digital mätare för att den är trasig eller av andra orsaker så visas rätt mätarställning, för mätarställningen ligger i bilens minne inte i mätaren.

FEEEEEEEEEEEEEL!
Eller ja, inte helt fel generellt, men åt h-e fel när det gäller x70 97-00 iaf, för där minsann sparas miltalen i mätarhuset, och inte i styrboxen.
Det finns inte ens en parameter för mätarställning, service eller liknande i styrboxen - allt det är lagrat i huset, t om hur många timmar motorn har gått är lagrat i huset.

Så byter du mätarhus i x70 byter du även mätarställning, drifttid, senaste service, diverse kalibreringar och lite annat trams.
Nyare(~01-05 nåttsånt) volvo sparar ställningen i både huset och styrboxen, och ännu nyare sparar ställningen enbart i styrboxen.
Det är snarare den varianten som är undantaget, inte normen. Tittar du på vad som rullar på vägarna (och framförallt det som är värt att skruva) så är det vanligare tvärtom.
ppeelen skrev:Så.. jag höll just på slösurfa lite och hamnade till slut på blockets fordon sida. Där hittade jag en Merca som stack ut lite, en '12:a för 129k. Kollar jag på bilderna så ser den fin ut med en mätarställning på 26.900, vilket tyder på att det troligen har varit en taxibil med något korta/dåliga körningar på 3 år.

Jag kikar då på "Fråga på annat fordon" och ser där att mätarställningen i februari i år var ~43.000 mil. Det är inte en liten varningsflagga, utan en väldigt stor sådan tycker jag. Jag kollar upp lite om att skruva på mätarställningar och blir inte direkt förvånad att det fortfarande verkar vara väldigt enkelt, men inte olagligt... snarrare omoraliskt (vilket jag kan hålla med om). Kollar man bilpriser.se (! jag vet, man kan inte lite på det heller) så är den rekommenderade priset med Transportstyrelsens miltal ca 90.000kr, inte 130.000kr.

Min fråga är inte så mycket om rätt eller fel här, det här är dessutom ändå inte en bil jag tänker köpa (Det är ju ingen Volvo juh! ;) ) utan min fråga är vad som händer nästa gång bilen skall in på service efter att man har fixat lite med mätarställningen? kommer den lägre mätarställningen rapporteras in och det ändras på "Fråga på annat fordon"?

Fordon i frågan: http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... ?ca=11&w=1
Reg-nummer: RZX263

Jag har kontaktat säljaren för att fråga anledningen till den stora skillnaden men väntar mig inget svar.

Bild

/Paul
Det är många sådana bilar på blocket, oftast bilfirmor faktiskt med innehavare som heter som annonsören (eller liknande).

När den bes ändras mätarinställningen på tranportstyrelsen också, då flaggas den sedan på carfax som "felaktig mätarinställning" och man ofta se tidigare inställning i historiken långt framåt i tiden.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]