Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om det är en stretch att klara räckvidden redan idag ska du stryka teslan direkt. Räkna med att tappa typ 20-30% räckvidd genom de tre år du äger den. Om du klarar detta utan problem: slå till. Annars kommer du sitta med en annan leasingbil som kostar dig en massa pengar varje månad och du kommer hata varje enskild betalning på den för varje månad kommer du påminnas om att du var en betalning iväg från en tesla istället.
Passar de ens körmönster är det utmärkta bilar. Man ska inte gå på alla lögner spridda av folk som inte förstår tekniken om att batterierna håller sig fräscha år ut och år in, man ska inte köpa dumheterna om att den helt saknar serviceutgifter eller är mer hållbar än en konventionell bil, utan man ska basera köpet på samma kriterier som ett vanligt bilköp. Klarar den de körningar jag ska göra? Om ja: KÖP.
Finns ingen annan bil som ger dig högre status i dagsläget i Sverige heller för den delen. Folk vet att den är dyr så de kommer tro du är rik, men utan det sedvanliga hatet mot stora motorer. Det är den perfekta kombinationen.
Jag har inga fantasier om att den är underhållsfri, men fri service var 2000:e mil ingår i allafall. Och "bränsle"-priset skulle minska rätt bra för mig, även om jag redan idag kör skapligt snålt.

Kollade bl.a länken här ovan som Uninium skickade och killen där (norrman) lyckades köra 480km på en laddning efter 75000km. Det är ungefär den sträcka jag kör på 2,5 år skulle jag tro.. Så några 20-30% minskning av batteriet under den tiden tror jag inte på.. däremot är det klart att batteriet åldras, dock inte i den takt du verkar tro.
Mina relativt vanliga resor är Gävle - Stockholm t.o.r under dagen (ca 32-34 mil då det oftast bara är till norra delen av Sthlm).. Jag vill att den ska klara det. Det känns som att den borde klara det, även i motorvägshastighet.. dock är det väl så att om jag köper så bör jag lägga dom där 40-60k extra på det större batteriet med dryga 50 mils räckvidd.

Enligt första generationernas Tesla-ägare håller batterierna betydligt bättre än så. 7% minskning efter 12000 mil är rapporterat.. och 15% efter 16000 mil.
http://teslaclubsweden.se/model-s-batte ... 2-000-mil/
http://www.pluginamerica.org/surveys/ba ... -Study.pdf
Går inte att säga x % på x mil. Allt beror på hur ofta du djupurladdar batteriet. Om det är en stretch redan idag kommer du djupurladda det varje resa vilket kommer äta batterilivslängd något extremt.
Är det inget problem: kör. Bilen är helt grym använd rätt!
Ja det vet jag.. men det är inte precis på gränsen utan med en marginal på 15-20 mil enligt deras siffror.. kanske 5-10 mil realistiskt.. Sen är det ju så att 0km kvar på en Tesla betyder ca 7-8% av batteriet kvar. Det djupurladdas alltså aldrig..

Sen kan man tydligen köra några mil till på 0km kvar och "charge immediately"... men sen sätter bilen helt stopp när det ändå är lite kräm kvar i batteriet:

Bild
källa: http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
93% urladdning är vad jag hade kallat djupurladdning ;) Hybridbilarna går aldrig under ca 40%. Men har du 20 mil kvar är det ju knappast nära panik ens. Jag bara ville kolla så du inte hade beräknat att komma fram precis prick på milen. Nu har du inga svepskäl kvar joel! Bara att handla. De där knappa 200k av företagets pengar är bara en engångssumma. Buy the best and you will only cry once :)
Haha.. Mmmm.. Lite så jag försöker övertala mig själv. Måste räkna på det typ 47 gånger till.. Blir så jobbigt om jag sen står där efter årsskiftet med skatteinbetalningskravet i näven och allt har gått till första leasingavgiften.

Måste kanske regga mig på teslaclub och höra lite med "riktiga" ägare också och se om dom tror på 32 mil motorvägskörning... Och ibland ett par mils stadskörning på det. :)
av Mwi
Nu är jag ingen expert på leasingkalkyler :D Men om inköpspriset är 856750:- och restvärdet är 342700:- så måste det ju innebära att på 36 månader skall du betala av 514050:- vilket innebär ungefär 14000:-/månad inklusive första förhöjda leasingavgift på 20 % + en ränta på 2,75 % på beloppet vilket bör innebära ca. i snitt 1000:-/månad. Så det innebär väl en utgift på ca. 15000:- i månaden brutto, vill dina kunder betala mer för att ditt företag kör elbil så kan du räkna hem det, om inte så har ditt företag en elbil och du en taskig lön när utgifterna är betalda.
Alternativt så köper du en bil för 350000 och tankar för ungefär 160000:- på tre år, sen kan du skrota den bilen och du får ungefär samma kostnad.
Dom har garanterat restvärde på 50%... (upp till 7500 mil... sen dras det av det 16kr/milen)
http://my.teslamotors.com/sv_SE/financing/faq

Sen är det 40000kr i supermiljöbilspremie.

Så om vi istället räknar på att det ska betalas av 428 375k (50% på ett av exemplen), 40k får man i premie och sen 20% av bilens värde som första förhöjda, ger det 217025 som ska betalas av under kommande 35 månader, blir det ca 6200kr/månad.
Då hamnar räntan på runt 700kr/mån i snitt om jag räknar högt... så 6900kr typ..
Det är inklusive moms... Med den del jag får dra av hamnar vi på ca 6200kr. Det är knappt 1000kr mer än vad jag betalar idag för leasing, serviceavtal plus soppa.
Men jag kanske missar något och räknat tokigt?!

Sen är det så att andrahandsvärdet varit väldigt högt på Tesla då ett begagnatköp är enda sättet att få bilen relativt snabbt. Kollar man blocket så ligger 2-3 år "gamla" på 600-850k.. (85kwh modeller). Så har man tur får man ju ut bra mkt mer för den efter tre år om man vill byta in..

Nu är det rätt lätt att med viss konfiguration få upp priset ytterligare 50-100k.. så då blir det ju nån tusenlapp till i månaden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]