Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ok, en kompis håller på och bygger en a-traktor av en 940 åt sin son just nu och för att få den genom besiktning är det dubbla lådor som gäller. Jag säger inte att du luras men jag misstänker att dessa a-traktorer du har i din närhet kanske inte är alldeles lagliga. Men jag kan mycket väl vara helt fel ute :) .

/John
en a-traktor får högst gå 33 km/h där original motorn tar ut max effekt, vilket oftast blir på i princip maxvarv. för att lösa det enklast så bygger man dit en till växellåda, då klarar man sig lätt
man får inte, och har aldrig fått ha en varvtals regulator som stryper mer än 10% av motorns maxvarv, är endast till för övervarvs skydd. dom flesta kör dock med enkellåda och varvtals regulator, men det är långt ifrån lagligt
Eftersom det står en relativt nyligen besiktigad A-traktor på uppfarten här så kan jag intyga att det normalt är dubbla lådor som gäller för att det skall gå igenom besiktningen. Och att man (som nämnts tidigare) bara behöver vara 15 år och ha körkort för EU-moppe för att köra den.

/Thomas
Man kan besiktiga med varvtalsregulator men fortfarande måste man ha dubbla lådor
"Konstruktiv hastighet
33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell
väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att
det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta
konstruktiva hastighet.A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal."

https://www.smp.nu/Documents/Doc/OMBYGG ... 003-19.pdf

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]