Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Köpte stötdämpare till min gamla S60 där, valde original Sachs för betydligt bättre pris än mekonomen och andra "kvalitetsfirmor" tar för tex Monroe eller tom Sachs. Hade kunna fått billigare märke också. Tog även med lesjöforsfjädrar varav bakre av kraftigare modell då släp drogs mycket men billigare än andra ställen utan rabatt. 2 dagars leverans med Schenker kan jag inte klaga på fast det var ju ca 2 år sedan.
Länkarmar samt lite smådelar för jobbet är enda jag inte köpte där för jag ville testa kraftigare bussningar och det fanns ej i lager när jag hade behovet samt skyddet för fjädern fanns ej som sitter längst ner mot dämparen.
Köpte typ allt till min gamla 960 där. Var aldrig några problem utom med bromsklossar som tjöt som fasen, klagade till supporten och fick nya inom en vecka.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om skruvat sålde kamremmar som orsakade motorhaverier så skulle det bli ramaskri på vartenda forum, och skruvat skulle ha gått i KK för länge sedan...
Det här är första gången jag hört någon sagt att "dom går av efter någon månad"(dessutom helt utan vidare förklaring, eller källa)...

Inget fel på skruvats kvalitee jämnfört med andra, men deras reg.nr sökning, kundservice, och "i lager"-status får ju biltemas brister att se ut som ett 1a klass hotel... Och det är något som hänt på det senaste året typ.
Innan var dom "bara" värdelösa på att svara på mail(och deras reg.nr sökning... fattar inte att dom inte har fixat den skiten än), vilket suger när man jobbar natt och sover under telefontiderna...
Erbjuder man möjligheten att maila kundservice så ska man väl tamemigfasen se till och svara också >_> "plus i kanten" är dock att deras nya "ticket"-system fungerar lite bättre. Det tar bara bortåt en vecka att få svar där, till skillnad mot bortåt en månad med vanligt mail...
Ingen överdrift, så illa har online-kundservicen varit för mig. Telefon har dom iaf lärt sig att svara i, när det väl passar att man har möjlighet att ringa.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Inte haft några direkta problem med Skruvat heller, mer än att det var bra udda att få två olika fabrikat på samma artikelnummer (beställda vid olika tillfällen).
Jag tycker dom har mycket bra utbud detaljer (plast mm.) till volvo 240 och 740.

Proparts (som många omärkta saker är) har jag personligen haft sämre erfarenheter än med Biltema (för att jämföra). Dock köper jag bara dyra märken numer på annat än krimskrams.
Användarvisningsbild
av sthlm
Har handlat från Skruvat till både mina egna bilar och bekantas och det har aldrig varit några problem.
Att bara gå efter registreringsnummer är lite vanskligt så jag brukar dubbelkolla vilket har visat sig vara klokt.
Att biltemas kamremmar monteras just av hemmafixare tror jag är problemet.
Fritt ur minnet finns det fyra tillverkare av kamremmar och dessa säljs under 100 märken plus noname.
Lite som när man köper noname och får samma del med artikelnummer bortslipat för en femtedel av priset.
Det är tillverkat i samma fabrik med samma spec men säljs till en femtedel av priset för att du inte köper "original".
Har man kontakter med någon industrimateriel leverantör kan man handla där till ett bra pris. Har köpt kamrem och fläktremmar där. Ställer dock högre krav på att du verkligen vet vad du vill ha, det finns ju ingen "passar till" lista i Gates eller Optibelts listor för industrin. Jag hade t.o.m kamremen till en tidigare Passat "på hyllan" i "mitt" förråd, passar även till volantdrivningen på en av våra vaddläggare från Asselin (Frankrike). Jag jobbar på reservdelsförrådet på ett väveri för filtprodukter till pappersindustrin. Är det någon av er som arbetar inom Papper så har ni säkert hört talas om Albany International.

Mvh
Lennart
Beställde ett expansionskärl till 850in tänkte att det skulle se snyggt ut med ett nytt fint kärl, men är inte nöjd med kvalitén

Svarta prickar lite här och var
IMG_0715.JPG
IMG_0715.JPG (189.56 KiB) Visad 6975 gånger
Allmänt ojämn finish
IMG_0713.JPG
IMG_0713.JPG (172.44 KiB) Visad 6974 gånger
Smuts på insidan
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (208.42 KiB) Visad 6976 gånger
Nä inte godkänt, blir att returnera. Sista gången jag köper reservdelar på skruvat :evil: Precis lika dålig kvalitet som när jag köpte ett grenrör för några år sen som det var hål i :roll:
Bilagor
IMG_0711.JPG
IMG_0711.JPG (198.95 KiB) Visad 6975 gånger
IMG_0709.JPG
IMG_0709.JPG (380.32 KiB) Visad 6976 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Jag beställde bakre fjädrar till V70 förra veckan, mycket billigare än biltema, likt förbannat kom idag två Lesjöfors-fjädrar. Enda sura är att jag var noga med att beställa en lagervara så att jag kan byta denna helg, men dom fanns förstås inte i lager. Nu kom dom idag (fredag) så det gick ju precis.
Men för det priset får det gärna strula lite, var som sagt mycket förmånligt pris så jag är tok-nöjd ändå!
Som vanligt beror det väl på vilken koll man har på exakt vad man köper. Jag har handlat bl.a. tändstift och luftfilter hos Skruvat vid ett par tillfällen. Tändstiften var i båda fallen Volvo original men något billigare än hos min Volvo ÅF. Det luftfilter jag senast köpte var ett märkesfilter (Bosch) av högsta klass. Exakt vad som idag säljs som originalfilter av Volvo ÅF vet jag inte men jag är rätt säker på att det Boschfilter jag köpte av skruvat är väl så bra, kanske bättre, utan att för den skull vara dyrare. Har inte haft något strul av något slag de gånger jag beställt där. Leveransen har varit hyfsat snabb utan att vara blixtsnabb. Om man inte har väldigt bråttom är det inget problem.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS