VolvoMotor skrev:Visst kan det vara lite konspirationsteori över att bilarna har programmerad livstid men att det är helt osannolikt skulle jag väl inte vilja säga. :) Man kan inte lita fullt ut på företag idag.
Däremot så är jag nästan till hundra procent säker på att tillverkarna konstruerar delarna, motorn och all mekanik så det inte ska hålla "för länge" som några fler är inne på.
Alltså, folk gör ett enormt misstag när de blandar ihop bilindustrin med någon annan industri på jorden. Finns ingen mer vedervärdigt hårt konkurrensutsatt vinstfattig industri där de svaga dör omgående och bara de allra allra bästa överlever. Det finns ingen erfarenhet att hämta här ur tvättmaskinsbranschen m.fl. där kunden väntar sig att produkten håller några år bara.
Den största skillnaden är att inom fordonsindustrin är produktens andra liv vitalt för att första kundens kalkyl över huvud taget ska gå ihop. Folk verkar ha noll förståelse för detta generellt sett. En bil som inte ligger i 100kkr-klassen som nybil -MÅSTE- vara konstruerad så att även andra och tredje kunden blir nöjda, annars faller andrahandsvärdet som en sten och bilen blir outhärdligt dyr att äga som förstaägare. Titta bara på hur folk notoriskt varnar för franska och italienska bilar och säljsiffrorna tar enormt stryk av detta. Krånglet är ändå sällan sånt som förstaägaren upplever, men är inte bilen stabil nog att ge ett bra andrahandsvärde till de kommande ägarna är den inte värd vatten.
Därför är det 100% omöjligt i vård industri att sitta och programmera in livslängder i grejerna. Även 10 år gamla bilar som dras med kvalitetsproblem får folk att dra sig från märket.
Att prylarna mekaniskt är konstruerade för en viss körsträcka är dock helt självklart. Slitintervallerna brukar ligga i jämna och halva multiplar av 100 000 miles. Inget på en bil ska hålla kortare än 100 000 miles, inget. Sedan är det ett gäng grejer som tillåts fallera. Ju amerikanskare bolag, desto värre. Oplar t.ex. ska du i princip alltid behöva byta lite framvagnsprylar på efter den körsträckan. Volvo -har- varit hårdare på detta men man tvingas i princip ge grejerna kortare livstid för att kunna vara med och konkurrera pris och viktmässigt. Vid så långa körsträckor som uppåt 20k mil har fordonet ändå tappat såpass i värde att andra och tredje ägaren troligen är ute ur bilden.
TL;DR: Fordon har ett unikt värde i sitt andrahandsvärde som få andra produkter har. Det är därför elbilar är långtifrån att bli nåt som svensson kan köpa. Batterierna blir risiga ("men lol crumpetz det är ju faktiskt batterigarant i i 10 år!!!" läs det finstilta. batterierna tillåts tappa typ 40% av sin kapacitet under de åren... jättebra garanti) och måste bytas ut till ett högt pris = uselt andrahandsvärde = oacceptabelt för svenssonkunden.
V40:

Alltid på Evolution diesel.