Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#985653
Skulle tro att det läggs åtskilliga miljoner på att ta fram delar som håller en önskad kvalitet/livstid inom fordonsindustrin.
Kikar man på vitvarumarknaden så får inte komponenterna hålla allt för länge för att man vill ha en viss omsättning.
Det handlar inte om bra kvalitét utan om rätt kvalité.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#985655
Att det skulle finnas någon typ av programmerad livslängd är osannolikt men att man däremot gör vissa delar sämre än man hade behövt göra är jag övertygad om.
Man vill ju självklart tjäna pengar på reservdelar men man kan samtidigt inte göra så dåliga grejer att man får dåligt rykte.
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#985685
leiwi skrev:Att bilarna skulle var förbrukade efter 20 K mil är ju helt vansinnigt att tro och faller ju på sin egen orimlighet , detta skulle tex innebära att en bil som går som taxi i en storstad skulle vara förbrukad efter 12-14 månader . Nä så illa är det ju givetvis inte :D :D
Jag vet inte hur länge taxibolagen behåller sina bilar. Men de borde ju ha en liten aning om när felen börjar radas upp? Vad gör de av bilarna innan de är helt "slut"? Säljs de fortfarande vidare till privatpersoner eller skrotas de helt? Taxibilar servas och underhålls mycket bättre än privatbilar också ska vi komma ihåg.
av skrothögen
#985689
leiwi skrev:Att bilarna skulle var förbrukade efter 20 K mil är ju helt vansinnigt att tro och faller ju på sin egen orimlighet , detta skulle tex innebära att en bil som går som taxi i en storstad skulle vara förbrukad efter 12-14 månader . Nä så illa är det ju givetvis inte :D :D
Man kan ju inte jämföra med taxibilar, polisbilar, ambulanser osv..dessa bilar servas med helt andra mått än för en privatperson.
Visst en privatperson kan definitivt lämna in sin bil på service flera gånger per år och få den att rulla länge, byta växellåda och lyfta toppen så kanske den gör 50 000.
Lövet skrev:Har inte "elektroniken" varit ett problem för gubbar i snart 20 år? "Volvo 940 är den sista riktiga Volvon" osv. Väntar fortfarande på att bilarna ska stå i drivor längs väggkanterna men de vägrar envist att gå sönder i så stor utsträckning.

Att det skulle finnas en i förväg programmerad livslängd är naturligtvis nys.
Min 940 gick till 65 000 mil innan den hamnade på tippen, toppen orörd, växellådan orörd, detta var ingen fd taxi.
Så Ja 940 är den sista riktiga volvon :D
av volvo244gle
#985703
Ett välkänt exempel med programmerad livslängd är färgpatroner och liknande till skrivare. Hade en färglaserskrivare av relativt billig modell förut.
Den gav jättefina utskrifter och fungerade toppen. Inuti varje tonerkassett (fanns fyra stycken) så satt det dock ett litet kretskort med endast ett EEPROM på. Alltså ingen som helst elektronik för att läsa av den faktiska tonernivån...

Forskade lite i detta, och skrivaren höll helt enkelt koll på antalet utskrivna sidor samt täckningsgraden. Denna data lagrades sedan på kretsen.
När kassetten "tog slut" så skedde det helt tvärt, och utan ränder eller liknande som man annars ser när pulvret verkligen är slut!
Skrivaren tvärstannade när detta hände! Det gick inte ens att fortsätta skriva ut på den svarta tonern trots att det var en av färgerna som "tagit slut"!
Gissa om det var roligt mitt i ett viktigt utskriftsjobb?
Och skrattretande nog så tog en färg alltid slut när man skrev ut ett papper med bara svart text på.
Dåligt programmerad livslängd, kan man väl snarare kalla det. :roll:

Vad gäller bilar så är det nog inte lika extremt - än.
Men vad händer den dagen då Volvo slutar ge support på t.ex. V70N och övriga bilar ur samma familj? :roll:
Inga programvaror, ingen möjlighet att ta bort felkoder eller konfigurera utbytta delar... Nu går ju en del redan att lösa för en privatperson som försett sig med en piratkopia av DICE och VIDA, men ändå.
Programvarorna har jag inte sett någon hemmasnickrad lösning för än? Men det kanske kommer.

Ganska uppenbart ändå att Volvo inte vill att man ska kunna vara där och pilla! De vill förstås att man ska ta bilen till dem för att uppdatera eller felsöka något.
Vad händer om/när någon tillverkare bestämmer sig för att kryptera för att definitivt låsa ute hemmafixare och icke-märkesverkstäder?

Sen är det väl så att idag så har man avancerade datorprogram som kan räkna ut hållfasthet och beräkna livslängden på en viss komponent. Tillverkarna räknar väl på det, kör en simulering och kommer fram till att det faktiskt går att göra en viss detalj några mm tunnare och på så vis spara några gram och några ören.

Förr så fanns inte samma möjligheter, så istället så tog man till lite extra för att ha marginaler. Resultatet blev inte sällan en del som höll i evigheter, jämfört med i kanske 5.000 mil om den hade konstruerats med dagens hjälpmedel. ;)

Det var helt enkelt inte lika uträknat förr - på både gott och ont.
Men du behövde iallafall ingen jädra specialnyckel för att få väck oljepluggen, det gick bra med vanlig skiftnyckel. :)

En annan som har elektronik som hobby märker samma sak där. Dagens prylar är bara rent skräp, nästan oavsett prislappen.
Som regel billigaste tänkbara skitkomponenter ihopslängda i en enhet som inte är konstruerad för att den ska kunna repareras, eller i bästa fall av tillverkaren och under garantitiden.

Ta de flesta platt-TV där standardfelet är dåliga elektrolytkondensatorer när TV:n börjar bli svår att få liv i efter några år.
Kondingarna i en typisk TV från 70-talet är oftast i fullgott skick fortfarande - efter 40 år! :!: En sådan TV är dessutom byggd för att kunna servas och för att hålla minst 15 år av dagligt bruk.
Chassit går som regel att fälla ut, allt som kan behöva trimmas är prydligt uppmärkt och ett komplett schema och andra dokument ligger ofta i en plastficka på TV:ns bakstycke.

Det var bättre förr... I vissa avseenden faktiskt.
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
#985705
Visst kan det vara lite konspirationsteori över att bilarna har programmerad livstid men att det är helt osannolikt skulle jag väl inte vilja säga. :) Man kan inte lita fullt ut på företag idag.

Däremot så är jag nästan till hundra procent säker på att tillverkarna konstruerar delarna, motorn och all mekanik så det inte ska hålla "för länge" som några fler är inne på.

När man pratar med folk rent allmänt så låter det som att de "vet" att nya bilar inte ska hålla lika länge som en "gammal Volvo". Folk är så "vana" med konsumtionssamhället som företagen skapat så de verkar bry sig föga om inte deras nya bil håller i 40 000 mil för de ska ju ändå byta till en helt ny inom något/ra år. Slit och släng är modernt.
av skrothögen
#985711
Kolla hur långt en lastbil kan gå, de åker fortfarande omkring med motorer med stötstänger och grejjer från forntiden.
Men även där har växellådor "slutat fungera" ordentligt så den lär in på service och uppdatera mjukvaran.
På en gammal 240 går det inte att uppdatera någon mjukvara i växellådan, antingen fungerar den bra/dåligt eller så är den slut.

Jag kanske är konspirationsteoretisk men jag tror som vissa andra här att idag är det utprovat ganska precis exakt hur länge en komponent ska fungera.
av rid54
#985712
Jag vet inte om bilar (ex Volvo) håller sämre. En Amazon med 30.000 mil är nog att betrakta som rätt sliten, modernare Volvos verkar kunna rulla den sträckan utan ansträngning i många fall. Problemet är väl ofta att det blir rätt fåniga fel, nåt kretskort som får ett mysko komponentfel och vips är nån viktig styrmodul ur bruk och måste ersättas (gå inte att laga...) för flera tusen. Sådana moduler verkar ju sitta i styrningen för allt möjligt, så ett enkelt strålkastarfel kan bli en ryslig historia. När man skötte sådana saker med diskreta reläer var det ju lönsamt att fixa, men idag kan fel på kupéfläkten vara skäl att skrota en i övrigt fungerande bil. Sådant är inte produktutveckling, tycker jag. Det kan leda till förtidig död för en i övrigt körbar bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
#985718
VolvoMotor skrev:Visst kan det vara lite konspirationsteori över att bilarna har programmerad livstid men att det är helt osannolikt skulle jag väl inte vilja säga. :) Man kan inte lita fullt ut på företag idag.

Däremot så är jag nästan till hundra procent säker på att tillverkarna konstruerar delarna, motorn och all mekanik så det inte ska hålla "för länge" som några fler är inne på.

Alltså, folk gör ett enormt misstag när de blandar ihop bilindustrin med någon annan industri på jorden. Finns ingen mer vedervärdigt hårt konkurrensutsatt vinstfattig industri där de svaga dör omgående och bara de allra allra bästa överlever. Det finns ingen erfarenhet att hämta här ur tvättmaskinsbranschen m.fl. där kunden väntar sig att produkten håller några år bara.

Den största skillnaden är att inom fordonsindustrin är produktens andra liv vitalt för att första kundens kalkyl över huvud taget ska gå ihop. Folk verkar ha noll förståelse för detta generellt sett. En bil som inte ligger i 100kkr-klassen som nybil -MÅSTE- vara konstruerad så att även andra och tredje kunden blir nöjda, annars faller andrahandsvärdet som en sten och bilen blir outhärdligt dyr att äga som förstaägare. Titta bara på hur folk notoriskt varnar för franska och italienska bilar och säljsiffrorna tar enormt stryk av detta. Krånglet är ändå sällan sånt som förstaägaren upplever, men är inte bilen stabil nog att ge ett bra andrahandsvärde till de kommande ägarna är den inte värd vatten.
Därför är det 100% omöjligt i vård industri att sitta och programmera in livslängder i grejerna. Även 10 år gamla bilar som dras med kvalitetsproblem får folk att dra sig från märket.

Att prylarna mekaniskt är konstruerade för en viss körsträcka är dock helt självklart. Slitintervallerna brukar ligga i jämna och halva multiplar av 100 000 miles. Inget på en bil ska hålla kortare än 100 000 miles, inget. Sedan är det ett gäng grejer som tillåts fallera. Ju amerikanskare bolag, desto värre. Oplar t.ex. ska du i princip alltid behöva byta lite framvagnsprylar på efter den körsträckan. Volvo -har- varit hårdare på detta men man tvingas i princip ge grejerna kortare livstid för att kunna vara med och konkurrera pris och viktmässigt. Vid så långa körsträckor som uppåt 20k mil har fordonet ändå tappat såpass i värde att andra och tredje ägaren troligen är ute ur bilden.

TL;DR: Fordon har ett unikt värde i sitt andrahandsvärde som få andra produkter har. Det är därför elbilar är långtifrån att bli nåt som svensson kan köpa. Batterierna blir risiga ("men lol crumpetz det är ju faktiskt batterigarant i i 10 år!!!" läs det finstilta. batterierna tillåts tappa typ 40% av sin kapacitet under de åren... jättebra garanti) och måste bytas ut till ett högt pris = uselt andrahandsvärde = oacceptabelt för svenssonkunden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#985746
Nej, det här med programmerad livslängd är bara löjligt och fånigt. Elektroniken är väl det minsta beskymret på nyare bilar.
Titta på rosten istället, nya bilar - inkl. volvos - rostar ju som ett såll jämnfört med dom äldre volvosarna när dom var i samma ålder. DET är därimot medvetet gjort, det snålas på rostskyddet, det ska täcka över garanti-tiden, sen vill dom ha bort bilen ifrån vägarna så du köper ny. Detta kan dom sen skylla på att det är väglaget(salt t ex) som har förstört bilen, och på så sätt hålla sina händer rena.
Skulle dom börja PROGRAMMERA livslängder så skulle det blir ramaskri i världen, plus att du skulle se hundratals firmor som erbjuder omprogramering för att "förlänga" "livslängden".

Det enda man egentligen behöver oroa sig för på elektronik-beroende bilar är att det kan räcka med en taskig kondensator för att bilen ska bli obrukbar. Kan vara otroligt svårt(och kostsamt för kunden) att lokalisera den felade kondningen och byta denne. Själva bytet är dock gjort på 2min(allvarligt).
Kondensatorer - speciellt elektrolykkondningar - har begränsad livstid, och det förekommer måndagsexemplar precis som med allt annat som kan göra att dom dör i förtid. Livstiden på en standard kondensator är dock många årtionden. I en bil som inte går 24/7/365 så törs jag nästan lova att karossen är bortrostad 50år innan elektroniken ger upp, FÖRUTSATT att inget elfel har inträffat, måndagsex. osv osv.

Det är egentligen inte speciellt stor skillnad mellan en sprillans ny bil och en gammal 740 rent komponentmässigt, skillnaden ligger i att den nya bilen har (betydligt) MER elektronik, och nyare chip kapabla till mer funktioner, jämnfört med 740in som har en bränsle- och en tändningsbox.
Och givetvis, har man MER av något så ökar risken att något kan gå sönder. Och ju mer beroende alla system är av varandra ju värre kommer symptomen bli när någon fjuttig komponent säger upp sig.

Men som sagt... Karossen kommer vara bortrostad långt innan elektroniken säger upp sig...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]