Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Usch va irriterad man blir på sånna människor. :( Kolla med transportstyrelsen vad som händer om du bara betalar bilskatten och inte påminnelseavgift. Jag tror att du då får kör förbudet hävt men att hon fortfarande får tampas med den lill påminnelsen.. Och tar hon inte tag i det går det kanske till kronofogden.. Det är inte mycket... Men kan du göra livet ack så lite krångligare för henne får du se det som en seger. :)
Användarvisningsbild
av Nexus
En tjejkompis råkade ut för liknande. Nyss köpt bil.Hon betalade skatten när den kom blev se stoppad i en vanlig rutinkontroll och polisen tog skyltarna då bilen hade "obetald skatt".
Hon stod som ett frågetecken men fick lov köra hem bilen....
Jag börja så klart rota i det hela och hon borde kollat upp bilen nogare för den hade skatteskuld vilket säljaren nekade då hon köpte den. Allt var i bra skick besiktad och ok bla bla bla.
Hon lärde sig en LÄXA och självklart hade den hon köpte bilen av gått upp i rök när hon försökte nå honom....
Användarvisningsbild
av SvenB
Här kan du nog hitta det du söker, Malte74.

Har du tappat bort ditt inbetalningskort?

Du kan betala in fordonsskatten på följande sätt:
•Via bankgiro 5051-6822, om din avi gäller ett fordon.

•Via bankgiro 5051-6863, om du har begärt en avi för flera fordon (ett debiteringssammandrag).

Vid betalning ska alltid OCR-eller referensnummer anges. Ska du betala flera debiteringar? Då måste du betala var och en med tillhörande OCR-nummer. (Du kan inte lägga ihop belopp och betala på samma OCR-nummer.) Saknar du OCR-nummer? Logga in på Mina sidor eller kontakta vår kundtjänst för fordonsfrågor på 0771–14 15 16.

Hur mycket du ska betala kan du söka fram genom ditt registreringsnummer i tjänsten fordonsuppgifter - ditt fordon. Du behöver även ha behörighetskoden som finns på ditt registreringsbevis eller e-legitimation för att kunna använda tjänsten.
av volvo244gle
Personligen så hade jag nog bara låtit bilen stå tills skatten blev betald, eller skrotat ner skiten och sålt delarna. :evil:
(skulden finns kvar även efter att bilen har skrotats, men det är å andra sidan inga problem att göra så)

Om du kör en koll på personen via Ratsit eller liknande så ser du om denne har betalningsanmärkningar. Utifrån den informationen så går det kanske lättare att göra bedömningen om man ska vänta, skrota eller bara betala in läropengarna.
av malte74
volvo244gle skrev:Personligen så hade jag nog bara låtit bilen stå tills skatten blev betald, eller skrotat ner skiten och sålt delarna. :evil:
(skulden finns kvar även efter att bilen har skrotats, men det är å andra sidan inga problem att göra så)

Om du kör en koll på personen via Ratsit eller liknande så ser du om denne har betalningsanmärkningar. Utifrån den informationen så går det kanske lättare att göra bedömningen om man ska vänta, skrota eller bara betala in läropengarna.
Jo, vad ska man göra.. Att betala in skatten är såklart mer ekonomiskt försvarbart än att låta en bil man betalat mycket mer för stå utan att kunna användas men detta har passerat gränsen för vad som är vettigt och övergått i en ren principsak. Jag tänker inte låta henne komma undan skulden genom att betala den.
Helförsäkringen kommer att göras om till en billigare trafikförsäkring och bilen säljs i delar. Har nya lyktor, vindavvisare, fina däck på 16" alu osv så några spänn borde man kunna få in. Sedan, om något år eller så, så skrotar jag skiten.
Har redan börjat kolla efter en annan bil..
Lucif3r skrev:Trist att det ska behöva bli så. Vad är det för bil?

Har du försökt att komma i kontakt med kärringen? Jag antar dock att hon har tagit kvasten och flytt till blåkulla eller något :roll:
Det är den ena av mina två S70 140hk 2000. Den ena är död (finns tråd om den.. Startar men dör direkt.. Antennringen bytt så något annat i immon) och lagom till att den inte går att köra så kom beskedet ifrån transportstyrelsen om den andra..

Hon har faktiskt hört av sig nu.. Inte personligen men via facebook messenger.. En screenshot på hennes bankkontosida (från mobilbanken), som innehöll 50 öre.. Ingen mer info än så..
Så bara ett retfullt sätt att säga att det inte är lönt att försöka kräva henne på några pengar..

Hon är som sagt medlem i de flesta volvo-forumen och aktiv på facebook (hon har t.ex frågat under dagen om pris på andra Volvo som annonserats ut..trots att hon alltså inte har några pengar..hmm..) så gissa om jag är sugen på att outa henne..

Men det vinner jag inget på. Får väl se hur jag gör.. Ser jag att hon är på väg att slutföra antingen ett köp eller en försäljning kommer jag nog i alla fall, diskret via PM, höra av mig till motparten och uppmana till försiktighet..
jag fattar inte riktigt, hur har du köpt bilen? du måste väl träffat henne och skrivit papper, där borde alla hennes
uppgifter stå, med de så måste man kunna se nummer och liknande, göra en anmälan så skrämmer det upp henne
lite.

vadå 50 öre, vart har pengarna till bilen du köpt tagit vägen då? kanske kan åtminstone få till halva skatten av henne

är bilen i hyfsat skicka så skulle jag nog betalt skatten ändå och kört med bilen. använt den andra att sälja av delar
och få in lite cash den vägen

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]