Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Självklart Preem Evolution. Ju mindre jag stödjer oljeländerna desto bättre. Förstår inte hur någon vuxen människa kan överväga att tanka nåt annat ärligt talat.
Användarvisningsbild
av SvenB
På vilket sätt stöder Preem Evolution oljeländerna mindre?
av CHSC
SvenB skrev:På vilket sätt stöder Preem Evolution oljeländerna mindre?
25 procent består av tallolja.

"På vår fabrik SunPine utanför Piteå upparbetas talloljan till råtalldiesel, som sedan levereras till Preemraff Göteborg. Här omvandlas råtalldiesel genom en helt hydreringsteknik till förnybar diesel som består av kolväten vars egenskaper är lika med kolväten i fossil diesel"
Användarvisningsbild
av crumpets
Mindre råolja i innehållet. Nu är det ju förvisso en mellanösterns miljardär som äger Preem men mindre pengar går till deras statliga verksamheter, och mer pengar går till de lokala producenterna i Sverige.

Kan dock sträcka mig till att även Miles plus är en bra produkt i det avseendet. Finsk slakt-HVO. Dock palmolja också.. Vet ej hur bra dess ursprung är. Troligen dåligt.
CHSC skrev:
25 procent består av tallolja.

"På vår fabrik SunPine utanför Piteå upparbetas talloljan till råtalldiesel, som sedan levereras till Preemraff Göteborg. Här omvandlas råtalldiesel genom en helt hydreringsteknik till förnybar diesel som består av kolväten vars egenskaper är lika med kolväten i fossil diesel"
De ökade det till 35 procent hyfsat nyss :-)-)
av Cellen85
crumpets skrev:Självklart Preem Evolution. Ju mindre jag stödjer oljeländerna desto bättre. Förstår inte hur någon vuxen människa kan överväga att tanka nåt annat ärligt talat.
Ska testa en full tank Preem Evo nästa gång så får vi se hur bilen uppför sig. :)
Blev dock "bonus medlem" hos statoil igår så får 25 öre rabatt tom September så lite talar för Statoil plus. (Dock gillar jag att Evo är mer "miljövänligt" så kan mycket väl bli det om bilen nu går lika fint som vanligt och att förbrukningen inte skenar iväg) :-)-)
Användarvisningsbild
av P210
crumpets skrev:..Ju mindre jag stödjer oljeländerna desto bättre. Förstår inte hur någon vuxen människa kan överväga att tanka nåt annat ärligt talat...
Jag stödjer bara småländska oljeshejker :wink: - Oljeshejkerna Johnsson - bara dessa och Q-star som tycker det är lönt att sälja drivmedel i hålorna där jag bor/jobbar...
Bild

Och tallojjan Preem säljer borde vara billigare om de nu slipper en tredjedel av oljekostnaden! många upplever dessutom en ökad förbrukning ("etalnol"-diesel.. ??:-/)
av *pettson*
Jag hoppas innerligt att testet är mer avancerat än så. Annars kunde dom bara strukit dom sidorna.
Alla bilar idag, både diesel och bensin är adaptiva. För att få en full adaption med lambdasonden så tar det drygt 20 körda landsvägsmil. Det för att få köra igenom alla varvtal och belastningar så att säga.
Om man bara svitchar bränsle gång på gång på gång utan att uppnå miltalen och utan att nolla adaptionen emellan.. då är det faktiskt ingen färdig adaption alls. Och några friktionsmedel som då skulle blandat sej i bränslet eller någon rengöring som skulle gjort spridarna rena har inte heller bli till. Så då är tekniskt sett effekten plus minus noll, då mätningen ska kalibreras i sej så finns en felmarginal, i normalfallet ca 5%. Hur många % hade dom? Menar jag kan få fram en ännu störr skillnad på en diesel genom att bara köra rumstempererat bränsle i ena körningen och kylskåpskallt i andra körningen. Dvs samma bränsle med två olika temperaturer. Nej.. det där var en riktigt låg tidningsanka.
Användarvisningsbild
av P210
jwiss skrev:Sen är väll inte tallolja gratis eller...
..Men att den skulle kosta exakt lika mycket som oljan den ersätter är väl inte särskilt troligt, eller att den vore dyrare för Preem så att de måste subventionera inblandningen.. eller att de blandar i den för miljöns skull utan någon profit alls i tanken(!)
av jwiss
P210 skrev:
jwiss skrev:Sen är väll inte tallolja gratis eller...
..Men att den skulle kosta exakt lika mycket som oljan den ersätter är väl inte särskilt troligt, eller att den vore dyrare för Preem så att de måste subventionera inblandningen.. eller att de blandar i den för miljöns skull utan någon profit alls i tanken(!)
Nu har jag inte den blekaste aning om vad tallolja kostar men fossiloljebaserade produkter brukar vara mycket billigare än icke-fossila, det är därför vi har hela CO2-problematiken till att börja med...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Hej, är ny här men hittar inget som kan […]