Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tar vi normalinkopplingen och normaltanken bakom vacuum så som sagt är det redogjort för att dieslar alltid har full tillgång till luft, atmosfärs eller övertryck. Då får vi inget vacuum.
Bensinarna tar rådande undertryck i lämplig kant i insuget och kör på det. Vilket gör att skenar laddtrycket har man några pumpningar på sej tills vacuumklockan är tom(bromsservot). Sen har man inget mer att ge förräns spjället stänger och man får undertryck igen.
Saab var dom enda som tog vacuumet precis vid spjället med hjälp av just venturieffekten och därmed hade dom broms i stort sett jämt, med eller utan övertryck. På nyare bilar har man nu börjat göra en variant av venturin, man leder förbi insugsluft igenom ett speciellt munstycke, i munstycket tar man ut bromsservots undertryck. Trots det har man ytterligare monterat en elektrisk vacuumpump för att öka på det hela om det krävs. Min XC90 är utrustad med detta system bland annat.
Nu är en 2004 års XC90 kanske inte det nyaste men intressant iallafall. Visste inte att det här med venturi var så high-tech. Det räcker med en aerodynamiskt korrekt rundad metallring eller en bit timglasformat rör inne i loppet för att få sig en venturiport. En del tillverkare har t.o.m. gett sig på att förse motorerna med venturi assisterad bränsleinsprutning, vilket essentiellt innebär att varje insprutningsport blir som en liten förgasare.

Jag tror svaret på frågan varför dieselmotorer inte producerar vakuum är att de inte har något gasspjäll som reglerar flödet till insuget, vilket jag inte visste om. Varvtalet hos dieselmotorer regleras uteslutande genom bränsletillförseln medan insuget hela tiden är fullt öppet. En dieselmotor har tydligen mycket högre tolerans för magrare bränsle/luft blandningar än vad bensinmotorer har vilket tillåter denna typ av motorreglering.

Nu har jag fått loss turbon. Partikelfiltret behövde alltså lossas, det satte fast på ett metallbeslag vid flexröret och på ett metallrör som var förankrat vid remsidan av motorn. Det räckte med att lossa fästena. Svårast var att få loss en mutter som sitter på undersidan av själva turboaggregatet. Att komma in med ett verktyg där, mörkt och trångt som det är och att få tillräckligt med kraft för att få loss den var inte lätt.

Efter en egenhändigt utförd haveriutredning kom jag fram till att en 2 cm stor stenbumling har letat sig in i insugsporten på turboaggregatet. Hur i h*** har den kommit in där?!? Jag har svårt att tro annat än att det kan röra sig om sabotage. Insugsturbinen visar synliga skador, hela turbinassemblyt har slagits loss från lagret/fästet, allt är löst och indränkt i olja. Jag får väl skatta mig lycklig över att det det fanns en turbo som tog smällen istället for motorn.
Då fick det här mekprojektet ett lyckligt slut, allting fungererar nu och den nya turbon låter som den skall. En splitterny turbo monterade jag in och billigt var det inte, 18 500 SEK + moms fick jag punga ut för den. Det ryker ganska mycket från avgasröret. Jag körde motorn i c:a 3000 rpm i en halvtimme så att motorn skulle bränna ur all olja som har läckt in. Det gjorde att det blev lite bättre men det ryker fortfarande en del. Jag får konstatera efter det förfarandet att motorn måste tåla en del stryk och vara i helt ok skick.

Jag håller fast vid att det som har orsakat raset är ett sabotage. Sabottaget har gått till som så att någon har lossat slangen framme vid intercoolern och ploppat i en sten där, sedan lyft slangen uppåt och skakat lite så att den åkte in i turbon innan slangen återmonterats tillbaka på intercoolern. Detta har alltså orsakat haveriet. Det är givetvis tragiskt att en person får för sig att göra sådant. Jag hoppas att personen i fråga åker fast och får stå för vad han har gjort. I dagens individualistiska liberalsamhälle och curlingföräldrar har folk blivit bortskämda och tror att de kan göra vad som helst utan att det blir konsekvenser av det. Saker såsom ansvar, heder, kamratskap, ära och heroism är som bortblåst. Vi får se hur långlivat sådant folk kommer att bli när samhället kollapsar och välfärden havererar, med tanke på dagens politik så kommer vi definitivt att gå mot hårdare tider. Men folks självbevarelsedrift är näst intill obefintlig, Sverige om 50 år kommer bli vad länder såsom Indien, Pakistan, Iran, Libyen m fl är idag. Många länder och mäktiga civilisationer har förfallit genom historien, men folk tycks inte vara medvetna om det och Sverige är definitivt näst på tur. Jag kan skriva mer om detta men tråden handlar som sagt om turbo och inte politik så jag avslutar den diskussonen här.

Förresten, en sak som jag har hört är att förr i tiden så var det att rekommendera att man lät motorn gå på tomgång i någon minut innan man stannade den efter en resa, i sht på dieselmotorer. Jag vet inte riktigt vad syftet med detta skulle vara men jag tror det har att göra med att man skall kyla ner turbon. Är det någon som vet om det fortfarande är att rekommendera att man låter en dieselmotor gå på tomgång innan man stänger av den? Är det turbon som behöver kylas när man gör så?

Jag får tacka för alla tips jag fått, jag har lyssnat och tagit till mig informationen även om jag inte har reflekterar över alla dem här i mina inlägg. Särskilt tacksam är jag över att fått det här med vakuum och dieselmotorer utrett, har funderat länge på detta och det är inte så lätt att googla på detta.
Jag har varken diesel eller turbo men låter alltid bilen kyla ned på tomgång en kort stund innan den slocknar. På min saab gick kylfläkten igång av sig själv efter avstängning och kylde ca 2 minuter efter att man vridit av. Detta om det var varmt ute eller efter längre körning.
Detta gör säkert inte så stor skillnad på moderna bilar men det känns alltid skönt att låta motorn varva ned innan man vrider av, så jag kör på det med alla bilar jag kör.
Gör samma vid start, startar igång och låter den bygga upp lite oljetryck innan jag far iväg.
Man har sett andra kallstarta i kallgrader och dra iväg på fullgas, får nästan ont i magen bara av att se på.

/// Waiz
Låta bilen stå på tomgång hänger med ifrån tiden då kylfläkten var remdriven. Elektriska kylfläktar startas när dom behövs, ÄVEN om motorn är avstängd. På 85x70 t ex så kan kylfläkten gå upp till uhm.. 5-6min? nått sånt... efter det att motorn stängts av.
Att köra iväg med kall motor är heller ingen fara, men, att köra "som en blådåre" på full gas t ex är ju inte direkt smart. Normal körning är ingen som helst fara dock.
Har man pressat bilen hårt med turbon på maxvarv en längre bit brukar iaf jag se till att köra väldigt lugnt en bit innan jag stannar. Köra lugnt är mer effektivt än att puttra på tomgång, då vinddraget hjälper till att kyla.
Det är inte nödvändigt att göra så, men det skadar heller inget. I mitt fall skulle det skada mer att stå på tomgången, då alla avgaser skulle komma in i huset :lol:

Ang. "sabotaget". Den metoden du beskrev fungerar inte riktigt. Det är nämnligen utloppet på turbon som är kopplad till IC'n, så det enda som skulle hända var att stenen skulle fastnat i IC'n, eller sugits med in i insuget(med motorhaveri som följd, om den letade in sig hela vägen till cyliderloppen). Det enda isf skulle vara om dom lossat på slangen från filterboxen som går in i turbon...
Det är alltså kopplat så här: Filterbox -> insugsslang/rör -> turbo -> IC slang/rör -> IC -> IC slang/rör -> gasspjäll/insug.

Men.... Hur tusan skulle dom ha kommit åt det? På 85x70 är det tämligen omöjligt iaf utan att öppna huven. Den enda som går att komma åt underifrån är slangen som går till gasspjället, och det skulle som sagt inte påverka turbon(tyvärr, i det fallet).
Ja det låter onekligen ofattbart detta sabotage. Han kanske menar slangen mellan luftfiltret och turbon?
Har bilen stått olåst och samtidigt oövervakad?
Billigt öppet luftfilter av dåliga kvalité?
Har bilen nyligen varit inne på service hos någon skum typ?
Har bilen varit utlånad till 18-åringar där flertalet av dom varit berusade och någon ska "skoja till det lite"?
Och sist men inte minst, har du några bilder?

Eller är det ett ca 2cm stort hål i luftfiltret också? :wink:
Skämt åsido, onödigt sabotage och är det så att någon gjort detta med flit borde den stiga fram och betala!
Men håller med dig till fullo om var som händer och sker i det här landet nu, tråkig utveckling.

/// Waiz
Angående sabotaget så skrev jag mycket riktigt tidigare att stenen måste ha pillats in i insuget, men det var något jag förmodade. Allt var ju isärskruvat och jag hade inte koll på hur slangarna är kopplade till turbon. Men när jag väl monterade ihop allting igen såg jag att den öppning vari jag hittade stenen går till intercoolern. Tydligen var stenen tillräckligt tung för att trotsa blåskraften från turbon för det är ett klart faktum att det är stenen som har havererat turbon och den hittades där turbon blåser ut luften till intercoolern.

Tydligen har gärningsmannen haft tillgång till bilnyckel eller så har bilen stått olåst vid tillfället då sabotaget genomfördes. När man väl lyckats öppna huven är det en enkel operation att genomföra sabotaget, tar mindre än 5 minuter och allt är lättillgängligt. Det enda som behövs är ett verktyg för att lossa slangklämmor.
Venturitunnlar i insuget är aldrig bra, De bromsar luftflödet och sänker motorns effekt.

Bild

Att stänga av direkt med het motor är aldirg bra.

Turbinbladen i avgaskanalen är 1000 grader varm, stänger du av så kryper värmen in via axeln i lagret och oljan koxar i lagret med framtida haveri som följd. Porsche har en elektrisk oljepump som fortsätter pumpa olja genom lagret efter du stängt av motorn för att förhindra detta-

Bild
Man kan ju testa att spänna upp en motor på en dyno (dynamometer) och se hur mycket effekt som går förlorad i en venturi. Med en korrekt installerad sådan tror jag inte det blir några stora effektförluster. Det hade vart intressant annars.

Jag har även läst att det förekommer att turbon skjuter slangar ut mot intercoolern, är det någon som har lite koll på vad som orsakar sådana former av haveri hur vanligt det är att sånt förekommer? Det låter inte som en allvarlig grej, bara att skruva tillbaks slangen eller köpa en ny om den gick sönder. Man kanske skall vara lite extra tajt med slangklämman med andra ord. Eller det kanske är mer högpresterande turboaggregat för motorer med många hästar som saken gäller...
Turbo som skjuter slangar är väl inte direkt ovanligt, och inget "haveri" på så sätt. Bilen blir såklart näst intill okörbar(och du kommer säkerligen ha en fin brun fläck i sätet efter det smäller :lol: ), men det är oftasts bara att montera dit slangen igen, i värsta fall byta..

Orsakerna kan vara många... Dåliga slangar, för högt tryck för vad slangarna pallar, otillräckligt åtdragna slangklämmor, raka rör utan en "bump" i änden, så slangen inte har något att greppa emot osv osv...

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]