- sön 14 jun 2015, 20:07
#981728
Tar vi normalinkopplingen och normaltanken bakom vacuum så som sagt är det redogjort för att dieslar alltid har full tillgång till luft, atmosfärs eller övertryck. Då får vi inget vacuum.
Bensinarna tar rådande undertryck i lämplig kant i insuget och kör på det. Vilket gör att skenar laddtrycket har man några pumpningar på sej tills vacuumklockan är tom(bromsservot). Sen har man inget mer att ge förräns spjället stänger och man får undertryck igen.
Saab var dom enda som tog vacuumet precis vid spjället med hjälp av just venturieffekten och därmed hade dom broms i stort sett jämt, med eller utan övertryck. På nyare bilar har man nu börjat göra en variant av venturin, man leder förbi insugsluft igenom ett speciellt munstycke, i munstycket tar man ut bromsservots undertryck. Trots det har man ytterligare monterat en elektrisk vacuumpump för att öka på det hela om det krävs. Min XC90 är utrustad med detta system bland annat.
Bensinarna tar rådande undertryck i lämplig kant i insuget och kör på det. Vilket gör att skenar laddtrycket har man några pumpningar på sej tills vacuumklockan är tom(bromsservot). Sen har man inget mer att ge förräns spjället stänger och man får undertryck igen.
Saab var dom enda som tog vacuumet precis vid spjället med hjälp av just venturieffekten och därmed hade dom broms i stort sett jämt, med eller utan övertryck. På nyare bilar har man nu börjat göra en variant av venturin, man leder förbi insugsluft igenom ett speciellt munstycke, i munstycket tar man ut bromsservots undertryck. Trots det har man ytterligare monterat en elektrisk vacuumpump för att öka på det hela om det krävs. Min XC90 är utrustad med detta system bland annat.