Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

citronpaj skrev:Det känns bara så fel. Jag har jobbat hårt för bilen, för dess underhåll. Och sedan kommer någon som bara snor den isf att jobba själv och köpa en bil själv. Jag förstår inte hur folk kan vara så elaka. Och lada.
Förstår dig fullständigt.Men drägget har tyvärr inte denna tankegång om de har någon överhuvudtaget vilket jag är ytterst tveksam till.Hoppas den återfinns.
Nexus skrev:Nyckeln kommer färdigslipad och programmera den till bilen är inga svårigheter...
Jag beställde ny nyckel nyligen på en volvo-verkstad. Behövdes inget utöver reg.nr men då är jag väl iofs stamkund där också. Men går gör det väl.

Dock har jag en S80 II så det kanske skiljer på nycklarna i programmeringen? Är det lika lätt att stjäla en sådan som t.ex en P2:a? Inget jag går och nojar över direkt men har förstås lekt med tanken litegrann, typ när man lämnat bilen på tomgång någon minut eller "om" man skulle glömma låsa den t.ex.

Edit: laminerade rutor eller inte kanske också spelar roll? Lättare att komma in i bilen utan? Sorry om jag kapar tråden förresten men jag har tydligen känt en väldigt falsk säkerhet på den här biten, har trott att i princip alla P2-bilar och nyare varit helt stöldsäkra om man inte fått tag på en reservnyckel eller jobbat på Volvo och fixat en riktig nyckel på den vägen.
Om något så är nyare bilar ENKLARE att sno än äldre, då styrsystemet är ännu mer integrerat i bilen.

Man kan väl säga så här; Vill dom ta bilen så tar dom bilen. Sen spelar det ingen roll vad du har för 'säkerhet' eller vad du har för bil.
Så ser tyvärr verkligheten ut, oavsett hur mycket biltillverkarna försöker sopa det hela under mattan.
Enklare hur då? Kan köpa att bilen alltid "kan" bli stulen om någon verkligen vill men enklare känns det ju inte som. En äldre bil utan startspärr går ju både att låsa upp och starta med en skruvmejsel. Fler spärrar och sånt gör väl att antalet personer som klarar av att stjäla en bil blir färre, kräver mer kompetens. Olika tillverkare, olika mjukvaror, olika tillvägagångssätt.
Eftersom man senaste typ 10 åren sett en kraftig minskning av bilstölder i Sverige samtidigt som digitala nycklar helt tagit över så är det nonsens att det skulle vara enklare idag. Den teknik och kompetens som krävs är inte riktigt lika vanlig som kompetensen som krävdes tidigare... Kunde tjuven hantera en kofot/tegelsten samt en skruvmejsel kunde ha ta en bil på några minuter. Krävdes inte många högskolepoäng.
Lucif3r skrev:Jag vill väl påstå att det kräver mer kompetens att tjuvkoppla en bil än att plugga i en kabel och trycka på en knapp på laptopen...
ÅFAN :shock: trodde det var tvärt om en gammal bil är enkel det är min åsikt.
trodde man var hyffsat säker nu med startspärr o allt sånt modernt men så var det visst inte :(
well hoppas ts får ut det han vill ha från försäkringsbolaget.
gubbstrutt skrev:ÅFAN :shock: trodde det var tvärt om en gammal bil är enkel det är min åsikt.

Det är lätt att tro det, speciellt om man är av en lite äldre årsmodell :wink: :mrgreen:
Skillnaden är ju att nyare bilar är inget man bara snor sporadiskt på fyllan direkt, utan det kräver både utrustning och planering. Men har man utrustningen så är det enklare att programera in en ny nyckel än att fippla med skruvmejsel och tjuvkoppling.
Att stölderna har gått ner i statistiken är väl just därför att det kräver planering och utrustning, och då sållas bilarna ut beroende på hur mycket dom är värda... men det betyder inte att bilarna är svårare att sno...
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]