Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Så frågan är hur många nya kombinationer man skapar sig, egentligen... man kanske skulle skapat sig något än mer framtidssäkert. Räcker det bara ytterligare 20-30 år verkar det ju lite korkat.
Räknade lite på vad vi har i dag och vad Transportstyrelsen faktiskt utnyttjar ??:-/
Vi har 29 bokstäver i alfabetet och det finns 10 olika ental. Detta ger av 29*29*29*10*10*10 =24.389.000 alltså drygt 24 miljoner kombinationer, det borde räcka ett tag...
Men idag används inte I, Q och V då de anses förväxlingsbara med J, O och W, och Å, Ä, och Ö är inte tillåtna då de kan förväxlas med A och O i andra länder. Antalet möjliga kombinationer ges därför av 23*23*23*10*10*10 = 12167000, minus några undantagna kombinationer, alltså ca 12.2 miljoner - krasst räknat bara hälften av kombinationerna...

Svenskt paragrafrytteri enligt mig, Tyskland har inga problem med varken Q, J och V, Ä, Ö eller tyska Ü ?
Bild
Ja, jag tycker nog att om man har svårt att se skillnad på I/J, Q/O, Ä/A osv så kanske det är dags att gå till en optiker.
Inte ens jag ser så dåligt utan brillor att jag skulle mistag ett Ä för ett A t ex.
ÅÄÖ är ju extrema exempel, eftersom dom bokstäverna är fysiskt MINDRE än A och O(på en reg plåt alltså). Möjligtvis att Å och Ä kan förväxlas, men det ger ju fortfarande plats för Å/Ö eller Ä/Ö.
Q/O kan jag väl sträcka mig till att dom går att förväxla, men I/J? putsa glasögonen -.-
Antagligen är det lättare att läsa eller komma ihåg när bokstaven är på slutet. Tror inte de gissat sig till detta, finns säkert någon studie som är gjord.
mikebike skrev:Det får ju plats 7 tecken eftersom skattemärket försvunnit.
Bara att lägga till en bokstav (i början).
Nja, det funkar ju inte enligt dagens system, bättre då att byta några siffror mot bokstäver så det är kompatibelt med dagens system. Just detta har avskrivits av ekonomiska skäl.
Gillar nya skylten som utnyttjar skattemärkets plats för dom ordinarie tecknen så det inte finns nån vettig plats för ytterligare ett tecken.
Sen kan man fortsätta byta ut första siffran mot bokstav i nästa steg när det tar slut. Fast med ECO muppar vid rodret kommer det bli tvärstopp på nya bilar i framtiden så det kommer räcka långt.
Även hårdare utskrotning av äldre fordon utan kat/partikelfilter rening frigör skyltar då det finns allt för mycket skrot ståendes i på gårdar och natur. Säg böter på 10000kr per fordon som inte skrotas efter 1år ståendes utan att användas så det kostar mera att ha det kvar än skrota som morot.
Läste om det i tidningen i morse att kombinationen med BBB 55B skulle ge 38 miljoner "giltiga" kombinationer. Förmodligen inkl. dom vi har idag, c:a 12miljonet, alltså 26 miljoner nya. skulle nog räcka till "tids ände" skulle jag tro. Eller i alla fall tills oljan tar slut, då blir det en massa gamla nummer lediga ju.... :roll:
*pettson* skrev:Tidigare återanvändes numren direkt. Men inte som samma typ av fordon. Bilar blev traktorer, släp, husvagnar, skotrar. Dessa blev sen likaså andra typer av fordon. Min gamla ascona blev ett släp 4 månader efter skrotning. Min andra ascona blev en traktor efter 6månader. Första volvon blev en skoter bara 2 månader efter.

Edit: volvon är nu efter skotern en bil igen. En peugeot.
Vad är det för bilar ni använder?? Reg numret på min gamla PV -62 som jag köpte -76 och sedan renoverade sitter fortfarande på en PV -62.... Samma PV -62 :lol: :-)-)

Dom som har tagit fram detta har nog "läst på" för just denna kombinationen 3 + 3 är (vetenskapligt bevisat) lättare att komma ihåg än andra.

Mvh
Lennart
ER skrev:Säg böter på 10000kr per fordon som inte skrotas efter 1år ståendes utan att användas så det kostar mera att ha det kvar än skrota som morot.

Är du inte riktigt klok? 1år? Det är ju ingenting. Det skulle totalt ta död på allt vad renoveringar och projekt heter. Lägg till en nolla efter 1an så börjar du närma dig något som skulle fungera i verkligheten, men du skulle fortfarande sväva i luften...
Varför skulle det vara värt att förstöra en hel bilhobby bara för att en regskylt ska se ut på ett visst sätt? :shock:
ER skrev:Säg böter på 10000kr per fordon som inte skrotas efter 1år ståendes utan att användas så det kostar mera att ha det kvar än skrota som morot.
Eller lägg på en avgift på 1.000.000 kr i avgift på varje.nyregistrering av fordon så blir det färre fordon och skyltarna räcker.

Det kommer effektivt att blockera ut alla mopeder, EU släp och liknade som tar upp skyltar
Lucif3r skrev:

Är du inte riktigt klok? 1år? Det är ju ingenting. Det skulle totalt ta död på allt vad renoveringar och projekt heter. Lägg till en nolla efter 1an så börjar du närma dig något som skulle fungera i verkligheten, men du skulle fortfarande sväva i luften...
Man renoverar inte en 74x/94x/85x/V70G, Citroen Xantia mfl. som inte går igenom besiktningen då det inte är värt besväret ekonomiskt då värdet på dessa är kaffepengar i bästa fall och på tok för vanliga för att ha värde som "skattefri"/"veteranbil". Det kostar mera att reparera än att byta ut den när "enkla" reparationer kan sticka iväg 5000-10000 i vissa fall och en "ny" bil kan fås för 10000 och fungerar flera år till när man inte har några större krav på en bil annat än att den rullar och är godkänd för trafik, Är en helt annan sak med en BMW 2002ti, Mustang, Camaro, Corvette, MB 300SL, Amazon, PV mfl. juveler bland bilar med äkta värde och ju mera sällsynt ju högre äkta värde.
Man brukar ställa av bilar utan värde på sina ägor och "köper nytt" så man till slut har en hel farm av skrot ståendes, ju längre från stan ju mera skrot ståendes i lador och skogsdungar osv. och "låser" dessa regnummer liksom man gör miljön en björntjänst jmfr. skrotning hos skrotfirma som kan hantera detta miljömässigt korrekt.
Kan lätt räkna upp 20-30 adresser där det står i trakterna av 40+ bilar som aldrig kommer se vägarna igen annat än på flaket på skrotbärgaren och ren lättja av ägarna gör att dom inte skickas iväg till sista vilan. Detta är 40 regnummer som låses upp utan anledning utöver att det ser fördjävligt ut med skrot i naturen då dessa inte gått igenom senaste besiktningen av en eller flera anledningar med spanska flaggan i några fall.
Har man planer på renovering har man inte drösvis med bilar utspridda på ägorna och alla på tok för nya (80-00 tal) av bruksmodeller/slit och slängbilar utan nåt som helst värde som renoveringsobjekt då det är dessa som åsyftas och lätt kan kommas åt med hårdare krav på skrotning direkt då det är billigare än böterna för nedskräpning av naturen.

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]