Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev: Likså vid momentnycklar så antingen drar dom längre efter klicket (eller vad man har för signal) eller så släpper dom inte på justeringen innan den läggs bort igen.
personligen stannar jag direkt med maskinen på stavar och momentnycklar släpps inställningen på direkt om den nu inte ska användas direkt igen.

.
Nu är det ju olika beroende på typ av momentnycklar också. Man ska alltid läsa hur det ska vara på ens egen momentnyckel. En del får man absolut inte släppa inställningen helt.

T.ex mina, En Stahlwille, där spelar det ingen roll då det inte är någon fjäder som kan mattas av, och min Sturtevant Richmond, där ska man bara släppa till 20% av maxvärdet.
Det finns ingen som jobbar seriöst med momentdragning som använder momentstavar, den spridningen de har gör att de är oanvändbara.
Om man har ett stumt förband exempelvis (fälg mot bromsskiva) så påverkar varje grad man vrider bulten momentet helt otroligt, är man seriös så är det momentnyckel eller en segdragande maskin som gäller, man kan även använda momentnyckel + gradskiva för rätt moment.
Min däckkille kör bara med momentskaft. Min egna knack har jag såpass god känsla för att jag vet vad den drar på ett ungefär. Stavar har jag använt nån gång då jag jobbade på bilfirma för 100 år sen, tyckte det var helt värdelöst pga det petsson säger, olika dragare och att det blir väldigt okänsligt när dragaren kommer så långt ut från bulten.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]