Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
sällan man kör med hög hatt, så takutrymmet kan i princip kvitta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Taklucka är väl perfekt om man har hög hatt... :lol:
När jag helrenoverade min PV hade jag några specar att gå efter. Stark motor, växellåda med overdrive, skivbromsar fram och taklucka. Motorn blev en till 2l borrad B18 -68 på c:a 120 hk, bromsar och overdrivelåda blev från en Amazon Sport -66 och takluckan från en VW 1300 -67 Den var helt underbar att köra med taklucka, båda bakrutorna öppna och dubba Weber DCOE varma sommardagar... :-)-)

Mvh
Lennart
av Droopy
Hilmer skrev:
Droopy skrev:
crumpets skrev:Taklucka har ju inte ett smack att göra med att släppa ut värme. Det är ju att antingen få in solljus i kupén, eller få lite vindbrus i håret utan att behöva ha cab. Jag älskar taklucka, tycker det gör sjukt mycket på bil med plåttak. Skulle verkligen försöka få in det i budgeten om jag köpte bil där panorama ej var valbart bara pga solljuset.

Sagaper: Håller helt klart med dig! Underbart!

Usprungligen var tackluckan för att ventilera/släppa ut värmen. och i takt med att allt fler bilar fick AC/ECC/ACC försvann tácklucan.
240 var ju perfekt i det läget, öppnade luckan i taket och sen öppnade man spjällen vid fotpanelerna så blev där ett ordentligt luftdrag i bilen :)

Ja, luftspjällen vid fötterna var guds gåva i bilar utan AC, fans på 740 ochså, sedan försvann de.
av Petzzon
philipsguy skrev:Den ingår i ett tydligen ganska vanligt paket som jag inte minns namnet på just nu. Var det business?
PRO heter paktetet nu, tidgare hette det High Tech
Användarvisningsbild
av C.W.
Japp. Business Pro/Teknik Pro (samma namn)
fick V60:an idag med det paketet...
Takluckan prövad en kort stund mellan regnskurarna...men vilken kännsla
Jippie!
:D
Användarvisningsbild
av Perra83
Förr när man gled runt på stan och på crusingar var det väldigt najs med taklucka. Även i tunnlar låter turbofemman med Ferrita system väldigt mysigt 8)

Nu är ja inte ute på nått längre... hundarna får kanske lite bättre luft där i bagaget.
av osla
Perra83 skrev:Förr när man gled runt på stan och på crusingar var det väldigt najs med taklucka. Även i tunnlar låter turbofemman med Ferrita system väldigt mysigt 8)

Nu är ja inte ute på nått längre... hundarna får kanske lite bättre luft där i bagaget.

exakt, väldigt mysigt att bara tillta upp luckan i bakkant när man cruisar. sen är det inte samma sak, är som skönare att ha takluckan öppen än att ha ac (om det nu inte är tokvarmt, då det blir för varmt även med lucka öppen)
Användarvisningsbild
av Nexus
volvo m fl har ju alltid haft taklucka som tillval vad jag vet. Skulle gärna ha det på min nästa volvo :D På en bil utan AC gör det stor skillnad med taklucka.
av oldtimersmc
Taklucka + Och -
+ mer ljus, luft, ruffs och snyggt som fan ser mer exklusivt ut mm - svagare krockskydd (älgkrock rundslagning) större risk för rost/läckage brus.
Cab lite.
Har ingen egen nu men har haft många och mins det med saknad får nöja mig med en Ford med en häst på och "tyg tak"
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]