Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

har en kompis som körde en 240, med b21 som var ganska slutkörd, den tog olja så innåt helvete så han började köra på spillolja som han fick lite varstanns, och körde tills det var slut olja och pumpen började kavitera (hördes tydligt när den började kavitera) stannade motorn och tog fram en dunk med spillolja och fyllde på och fortsatte. den b21:an går än idag om än han nu ställt bort den bilen. en annan kompis körde en w124 med en 300d på spillolja (i tanken). och det var inte bara motorolja, det var ihopblandat med hydraul olja och allt möjligt från en bonde som bara blev glad att bli av med oljan. den motorn går lika bra än också
Så gjorde jag med min gamla Mb 508 diesel. Körde upp gammal spillolja blandat med diesel. Den gamla motorn gjorde ingen skillnad så länge det var nåt i tanken :-)
Jag har kört samma princip, funkar utmärkt.

Hade en 1000-kronors bil som var på väg till skroten, den förbrukade fullständigt kopiösa mängder olja. Så jag använde oljan från våra övriga fordon.

Bilen rullade problemfritt i 3.5 år och många tusen mil innan jag lämnade in det på skroten, (motorn gick lika fint då) men det fanns inget kvar av karossen för den hade rosten tagit, därav skrotningen.
Min första bil köpte jag av en äldre jobbarkompis på verkstaden jag jobbade på då. En Opel Rekord -59 (köpte en till i slutet av -70 talet). Där gick det åt ganska precis 2l olja till en tank bensin (rymde 35l) När jag övertog bilen fick jag bestämda order om att inte skriva upp oljan jag hällde i utan bara oljebytena. Jag tankade fullt en gång i veckan.... :-)-)

Mvh
Lennart
Undrar hur många mil en 940 skulle gå om man hällde vatten istf olja? Kyleffekten är väl den största effekten oljan gör, så åker man mycket kortsträckor så inte vattnet kokar bort för mycket innan man häller i nytt vatten borde den kanske kunna gå ja vad säger ni, någon som provat det?
Skulle skära rätt omgående skulle jag tippa på.
Men det gör ju inte så mycket för din grannes olja i hans V70 kommer säkert i sin tur från en gammal EU trailer som dragit jorden runt i sin tur.Men eftersom din grannes V70 fungerat i alla år så varför berätta detta.LOL. :D
Sierra94 skrev:Skulle skära rätt omgående skulle jag tippa på.
Om han aldrig körde så det koka torrt (iofs lite omständligt vid längre resor) skulle jag gissa på kanske tusen mil, oljans första syfte är att kyla, sen smörja.
Men nån kanske har provat, Mythbusters kanske?
Öhhh, jag skulle säga att oljans första syfte är att smörja och skapa en film mellan roterande delar.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]