Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev:
ThunderAce skrev:Kör själv med en riktig momentnyckel istället, drar aldrig fälgar med maskin alls

Du kommer heller aldrig att få problem ! :D :D

Arbetsskadad kallar jag det :-)-)
Dock så är det positivt i vissa fall, gillar inte när ett jobb skapar mer problem i framtiden
Precis. Det är ju inte så att mutterknacken drar 800nm första millisekunden. Det tar ett tag för den att hacka fast bulten så man har chans att sluta innan... Jag gör som Perra ovan. Har aldrig haft några problem efteråt. Men det kanske egentligen inte räknas som att dra med maskin eftersom man avslutar för hand.

Jag har dock varit med om gummiverkstäder som dragit enbart med picka och då har man tänkt efteråt att "det här blir ett elände att lossa" men sedan har bulten lossnat hur enkelt som helst. Det finns tydligen mutterdragare med koll på momentet inbyggt. Några stavar användes inte.
För flera år sen köpte jag biltemas tryckluftsdragare, för jag var lat, typ.
Det visade sig att jag drar åt och loss mycket hårdare med ett vanligt T-handtag än vad den klarar.
Bra, jag drar fast bultarna med dragaren så har jag inga problem att få loss dom sen!
HA!
Jag får likafan hämta ett långt järnrör för att få loss bultarna/muttrarna!
=> Jag tror inte det är mutterdragarna som är problemet.
av *pettson*
jwiss skrev:För flera år sen köpte jag biltemas tryckluftsdragare, för jag var lat, typ.
Det visade sig att jag drar åt och loss mycket hårdare med ett vanligt T-handtag än vad den klarar.
Bra, jag drar fast bultarna med dragaren så har jag inga problem att få loss dom sen!
HA!
Jag får likafan hämta ett långt järnrör för att få loss bultarna/muttrarna!
=> Jag tror inte det är mutterdragarna som är problemet.

Verktygen är liksom vapen, aldrig hela problemet. Största problemet brukar finnas i användningen av detsamma.
Muttersmack som drar 800nm går alldeles utmärkt att smyga med och jämför jag själv så kör jag in skruv eller muttrar på halvfart tills dom ligger an i minst tre hål för att centrera. Sen är det tre korta fulltrycks stötar och så nästa likadant och så nästa osv. Blir ganska exakt som med någon av mina 110nm stavar.Varje mek har sin egen metod, men som mek har man inte samma metoder som däckfolket, det märks att vi använder samma verktyg så otroligt olika.
Men det är antagligen för att vi som mekar använder dom så mycket mer arbetstimmar och till så vitt skilda moment och positioner.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]