- lör 25 apr 2015, 23:35
När det gäller parkeringsljus använder jag det några gånger per år kanske. I ungefär samma situationer som ovan, när man parkerat tillfälligt på mörk plats och vill bli sedd.
Många bilar har även en funktion där man om man har blinkersspaken nere när bilen är av, så tänds parkeringsljusen på den sidan. Det är till för att om man t.ex får problem längst en landsväg och måste ställa bilen, men inte vet om man kommer tillbaka på flera timmar, får dubbelt så lång tid som batteriet håller och bilen är synlig. (Man tänder då de lysena som vätter in mot vägen, så klart.
Har inte testat det här på de bilar jag har nu... måste göra det vid tillfälle. :)
Amarace skrev:detta för att andra bilar ska förstå att det är en bil som står still och inte rör sig/rör sig sakta.Där har du en av sakerna som gör mig väldigt irriterad på alla DRL-bilar med släkta bakljus! Förut visste man att om en bil står stilla på sidan av vägen med ljusen avstängd så är det med största sannolikhet en avstängd parkerad bil. Nu kan det lika gärna vara en DRL-are som helt plötsligt får för sig att börja köra och slänga sig ut i vägen. Man har alltid haft mer och bättre uppsikt över de som har haft ljusen tända när de stått bredvid vägen (även dagtid alltså).
När det gäller parkeringsljus använder jag det några gånger per år kanske. I ungefär samma situationer som ovan, när man parkerat tillfälligt på mörk plats och vill bli sedd.
Många bilar har även en funktion där man om man har blinkersspaken nere när bilen är av, så tänds parkeringsljusen på den sidan. Det är till för att om man t.ex får problem längst en landsväg och måste ställa bilen, men inte vet om man kommer tillbaka på flera timmar, får dubbelt så lång tid som batteriet håller och bilen är synlig. (Man tänder då de lysena som vätter in mot vägen, så klart.
Har inte testat det här på de bilar jag har nu... måste göra det vid tillfälle. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13