Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
torka rent, och om du vill kan du även byta olja och filter, sen kör du mer med bilen ett tag, kommer det tillbaka och det försvinner vatten under den tiden så kan du börja oroa dig
av llesrof
Sätt en tejpbit på expansionskärlet där vattenytan är med kall motor. Kör ett tag och kolla om det försvunnit vatten. Jag gjorde det på min S70 när jag fick för mig att den läckte vatten. Vattennivån rörde sig inte en millimeter. Den där tejpbiten satt där år efter år :D
av LarsN
Jag har haft tre bilar med exakt samma problem 2 skodor och en audi. Alla köptes nya och geggan påvisades för bilfirman i Norrtälje. Vid alla tillfällen sade verkstan att jag körde för korta sträckor. Jag kör typ 2mil i taget. Provade med långa sträckor men det gick aldrig bort under den tid jag hade bilarna alla gick ca 7000mil innan försäljning.
Inget att oroa sig för enligt verkstan utan var vanligt förekommande från ny på dessa motorer. Har inte haft problem med andra märken vare sig före eller efter.
Användarvisningsbild
av lennarte
Inget okänt problem, som skrivits. Men en sak som kanske kan hjälpa till att öka kondensen på vintern. Märkte på frugans Passat att om plastskyddet under motorn var borta blev oljetråget aldrig varmt. Hon hade kört från jobbet och hem (12km) och det gick utan vidare att lägga handen på tråget, efter en kvart på tomgång kunde jag byta oljan.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:helt klart så kommer ju vatten in i motorolja, och in så lite heller. Det rör sig om deciliter, dvs att det borde vara en liten läcka någonstans
Kolväte + Syre = (Förbränning) = CO2 + H20

Om motorn är under 100 grader någonstans så kondenserar vattenångan till vatten och det blir så här....
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev:helt klart så kommer ju vatten in i motorolja, och in så lite heller. Det rör sig om deciliter, dvs att det borde vara en liten läcka någonstans
Kolväte + Syre = (Förbränning) = CO2 + H20

Om motorn är under 100 grader någonstans så kondenserar vattenångan till vatten och det blir så här....
ja absolut, men förbränningsgaserna håller en temp på över 100*C när de lämnar motorn så allt vatten är ånga som åker ut med avgaserna
Googlat kallslam å kände mig träffad, speciellt på slutet:
.....byter man på 500mil olja/filter och använder kvalitéts filter så kommer man slippa dyra motorrenoveringar...och man får bort problemet vintertid..att man då verkligen får byte av oljan som har varit utsatt för kallslam oändliga ggr vid kortkörningar...för kör man bara 2-3 mil/dag vintertid så har man vatten i oljan hela tiden....det krävs en lång körning för detta vatten skall dunstna bort....dra ut stickan någon gång vid minus 20 grader och kolla så får Ni se hur den ser ut....full i kallslam...verstäderna får in massor av bilar vintertid där ägarna har tror att topp packningen har gått och att vatten/glykol har kommit ner till oljan....Men kör man en rejäl runda på ett tiotal mil så är detta borta...

- Roliga är att det aldrig hänt mig som jag sett alla fall med någon tidigare bil, men så med den nyaste och dyraste bil jag nånsin ägt så händer det. Kört korta sträckor förr oxå... Dåligt egentligen att de inte bygger bilar som funkar för korta sträckor, det känns som om det är normalt körsätt för vanligt folk, det är väl färre som mest kör långsträckor det kan ju bara va långpendlare eller de som kör i jobbet, alla vanliga kör ju bara till jobbet å affärn å hem å däremellan. Men det kanske är för denna grupp man uppfinner elbilen, synd bara att man måste ha två bilar hemma en för korta resor och en för de färre långa resorna.
av Kimmen90
Varför tar man bilen om man sträckan mellan A och B, kanske C är mindre än 5 km. Testat cykel eller använd benen. Lovar den lilla pulshöjaren är inte farlig.

Jag använder min bil till och från jobbet 3.5mil x 2. Aldrig sett detta på mina bilar. Även om de inte nyttjats på flera dagar.
av rid54
Det är ju inte avgaserna som sådana som kondenserar vatten inuti motorn, dvs det är förbränningsgaser, men bara de som slinker ner i vevhuset via kolvringarna. Värmen inuti motorn efter en ordentlig körning håller vattnet i ångform, men de yttre delarna av motorn (som oljelocket etc) blir varma först efter ett tag och där sker kondensation. Gegget är vatten emulgerat i oljan. Det som sitter på plats gör ingen skada, men efterhand blir det för mycket i oljan och det är ju inte meningen. Det finns en risk att det är lite si och så med vevhusventilationen på din bil. Finns det en god ventilation är problemet mer sällan förekommande.
av semmelman
Kimmen90 skrev:Varför tar man bilen om man sträckan mellan A och B, kanske C är mindre än 5 km. Testat cykel eller använd benen. Lovar den lilla pulshöjaren är inte farlig.
Tja jag har bara en parkeringsplats så när jag jobbar måste jobbilen stå där och min privata bil i garaget där jobbilen stod, de byter plats s a s en sträcka på ca två kilometer, så det blir bara där en hel del kortkörningar, sen så är det kanske tre-fyra kilometer till affärerna och har inte lust att bära flera matsäckar man vet aldrig hur tungt man handlar och sen lånar tjejen bilen ibland för oxå hyfsat korta resor till släkting i andra sidan stan 3 km om hon inte vill cykla sent på kvällen eller om det regnar, sen är det lika kort till macken och något längre till soptippen, det är typ korta avstånd till allt i en liten stad men en del grejer blir enklare att ta med och i bilen än på cykeln, har jag nåt ärende på stan så går jag naturligtvis dit, nåt mer du vill veta?
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]