Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Öh.. Om du ska mäta resistans behöver du inte ha tändningen på. Tvärtom skulle jag kunna tänka mig att batteriet ska kopplas bort först för att säkerställa en strömlös krets.
Om du däremot ska mäta spänningen så ska kretsen vara på/strömförande, så du ser vart brottet är.
Det går att mäta med en provlampa också. Gärna motorn igång, det tar ström och tid, vissa går inte på utan att motorn är igång. Jorda sladden och sätt spetsen på början av tråden (+ sidan) och prova på några ställen utmed tråden. Lyser lampan svagare är tråden hel, lyser lika starkt hela tiden är det avbrott längre fram. Slocknar lampan, gå tillbaka tills den lyser igen och du har brottet där emellan. Detta var vanligt förr när VW 1300 var vanliga. Dom var ju ökända för dålig värme så rutorna frös på insidan och då var det ibland någon icke tänkande som försökte med isskrapa på insidan....

Mvh
Lennart
av rid54
Det går nog inte att få något vettigt värde genom att mäta resistans över ett gap i en värmeslinga på bakrutan. Mätströmmen går bara runt via slingorna till sidan på rutan och det blir aldrig ett tydligt avbrott som kan konstateras. Över ett avbrott kan man däremot mäta matningsspänningen, så c:a 12 V med värmen på bör man kunna hitta över brottet.
rid54 skrev:Det går nog inte att få något vettigt värde genom att mäta resistans över ett gap i en värmeslinga på bakrutan
Det kan nog vara rätt
Jag var ute och testade metoden jag skrev om ovan på min 745-a. Jag vet att ett par av dom nedre trådarna är trasiga. Det är ju många år sedan jag testade själv. Det kanon enkelt med en "vanlig" provlampa. Jorda sladden och sätt spetsen på tråden vid plussidan. Då lyser lampan lika starkt på alla trådar. Flytta lampan till mitten och prova alla trådar. Där lyste lampan svagare på alla trådar, utom på dom 3 nedersta, 2 lyste lika starkt som på + sidan och en lyste inte alls. På den nedersta är alltså brottet på tråden till vänster (mot + sidan) och på dom 2 andra är brottet mot höger sida (- sidan). På den 3-dje tråden nedifrån är det 10 cm höger om mitten och på den näst nedersta c:a 25 cm till höger om mitten på rutan. På nedersta tråden kollade jag inte närmare var brottet var. Detta tog 5 minuter att få reda på ink. leta upp lampan och lägga tillbaka den. Det går givetvis lika bra med selleri (multimeter) men motorn måste vara igång (på min 745-a i alla fall) och vredet på spänningsmätning. Ju längre in på tråden du mäter desto lägre blir spänningen (desto svagare lyser lampan) och längst ut mot minussidan är där i princip ingen spänning. Om inte tråden är av, då är det full spänning ända fram till brottet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det går att mäta med en provlampa också. Gärna motorn igång, det tar ström och tid, vissa går inte på utan att motorn är igång. Jorda sladden och sätt spetsen på början av tråden (+ sidan) och prova på några ställen utmed tråden. Lyser lampan svagare är tråden hel, lyser lika starkt hela tiden är det avbrott längre fram. Slocknar lampan, gå tillbaka tills den lyser igen och du har brottet där emellan. Detta var vanligt förr när VW 1300 var vanliga. Dom var ju ökända för dålig värme så rutorna frös på insidan och då var det ibland någon icke tänkande som försökte med isskrapa på insidan....

Mvh
Lennart
Hur vet man var + sidan är på tråden?
Det är den sidan det är 12V på multimetern eller lampan lyser när du har jordat minus kabeln i karossen. Oftast (kanske alltid) vänster sida. I alla fall på min 745-a och dom folkvagnar det var aktuellt med på -70 talet när jag "höll på med det".

Mvh
Lennart
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]