Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Men vad är vinsten med DAB då som jag förstått det är olika system i olika länder så man kan inte bila genom europa och lyssna på radio..eller?
Trafikinformation får jag idag av Mia och hennes Sötälje (Stockholmare förstår)
Är det för att styra oss och kunna ta betalt i framtiden precis som med digitalTV?
Kan man stänga ute pirater och fulsändningar så går priserna upp, Comhems vinstmariginal blev plötsligt 51,4%.

Precis som Pettson skriver så är digitalTV sönderkomprimerat i jakten på att pressa in fler kanaler och tjäna pengar.
Men så lät det inte när det startade utan då var det HD sändningar och ypperlig kvalitet till låga priser.
Det skulle bli så mycket billigare med digitalt men jag är tveksam till det.
Alle land i Europa og flere land i verden velger DAB+ som fremtidig radiostandard. Status: http://www.worlddab.org/country-information.

I Norge har de kommersielle kanalene og nasjonal kringkaster NRK samarbeidet om utbygging av DAB-nettet. Dette nettet er nå ferdig bygget ut til å dekke 99,5% av befolkningen. FM-nettet slukkes i 2017. Vi har nå 22 riksdekkende kanaler og det er plass til 20 kanaler til. Totalt 42 riksdekkende kanaler på DAB. Lydkvalitet er suberb. Dette er et teknologiskifte som kommer uansett hva man måtte mene om teknologi og politikk og kapital.
heh, jag har inte använt radio åtminstonde sen milleniumskiftet :lol: (internet radio/shoutcast räknar jag inte som radio i den bemärkelsen).

Jag förstår inte vitsen med att hålla på och tramsa med DAB osv längre. Varenda tjomme har ju en smartfån med internetanslutning iaf.... Och allt fler nya bilar kommer ju med 3G/4G stereo, färgskärmar, touchscreens osv osv...
Elektronikbranschen håller på att dö genom att de större aktörerna rear ihjäl sig. De behöver nån ny volymprodukt att tjäna pengar på, nåt annat är det nog inte fråga om för branschens del. Tror inte lyssnare generellt blir gladare av att ljudet går igenom en ytterligare AD-DA kodningsvända eller av att det finns 40 i stället för 4 pladderkanaler. Men problemet är inte att DAB införs - låt de leklystna leka - utan att man tänker sig släcka FM-radion och därmed TVINGA fram nyinköp från alla som vill lyssna på radio. En sorts statlig hjälp till en olönsam bransch. Post och telestyrelsens kritik är spot-on: den tänkta investeringen tar inte alls hänsyn till alla nya varianter av "radiolyssning" som uppstått sedan DAB-tekniken utvecklades för länge sedan och som i princip gjort den föråldrad innan den införts. Glöm det hela, tycker jag.
StringerBell skrev:Om inte annat vore det skönt att slippa ändra frekvensen hela tiden när man gör långresor.
DAB-radio følger kanalen du hører på gjennom ulike regioner. Du merker ikke at radioen bytter kanal/frekvens.

Hvilke riksdekkende FM-kanaler kan dere lytte på gjennom hele Sverige? Hvor mange kommersielle og hvor mange nasjonale kanaler?
Av dom som sänds ut av Public Serviceföretaget Sveriges Radio kan man med en modern bilradio lyssna kontinuerligt på fyra kanaler även om jag kör från Skåne till Norrland, utan att ändra några inställningar. Det finns en femte kanal som också administreras av Sveriges Radio, men det är regionala sändningar. Ungefär en sändning inom varje län. (Motsvarar fylke)
Dom kommersiella stationerna är så svaga i sändningseffekten så dom räcker troligen bara inom en storkommun eller liknande.
Lucif3r skrev:heh, jag har inte använt radio åtminstonde sen milleniumskiftet :lol: (internet radio/shoutcast räknar jag inte som radio i den bemärkelsen).

Jag förstår inte vitsen med att hålla på och tramsa med DAB osv längre. Varenda tjomme har ju en smartfån med internetanslutning iaf.... Och allt fler nya bilar kommer ju med 3G/4G stereo, färgskärmar, touchscreens osv osv...
bara ett litet problem, dessa smartfånare har ju absolut värdelös mottagning. behövs inte många mil inåt landet för att det i princip inte ens går att prata i telefon, än mindre använda internätet
Den egentliga frågan är om man skall ha marksänd radion överhuvudtaget, inte FM vs. DAB. Allt färre lyssnar på realtidsradio eller någon form av realtidsmedia överhuvudtaget. Tablåer mister sitt värde allt mer. Jag själv har lyssnat på radioprogram i form av nedladdade filer till datorn sedan sent 90-tal. Sedan 2005 i mobilen. Nu heter det podcasts. Men om man behåller konceptet med marksänt tycker jag man skall ha den modernaste tekniken. Jag tycker man kan lägga ned FM på sikt, oavsett som det blir kommer någon ersättning eller inte. En massa antenn-skrot som kan användas till annat.
SagaPer skrev:Hvilke riksdekkende FM-kanaler kan dere lytte på gjennom hele Sverige? Hvor mange kommersielle og hvor mange nasjonale kanaler?
Inget är rikstäckande, men ett antal miljoner kan lyssna på DAB i Sverige redan nu eftersom det finns i Stockholm/Uppsala-, Malmö-, Göteborg- och Luleå-trakten. När jag bodde i Göteborg hade jag fri visuell sikt mot sändaren och därför full signal, täckningen var i övriga Göteborg vet jag inte, eftersom jag bara lyssnade hemma i bostaden, inte i bilen.

Täckningskarta för Sverige:

https://www.teracom.se/Sandarinformatio ... italradio/

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]