Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hur länge planerar du ha bilarna?
Ju längre desto viktigare kan det vara med hyfsat bränslesnåla, åtminstone på pendlarbilen, och årliga skatten får man ta en titt på också då den kan dra iväg och värre lär det bli (speciellt för de lite törstigare bilar). Pendlar själv dagligen 12 mil och har en V70 D3 MY14 manuell. Då vägen där jag åker är ganska trafikerad både på morgon och eftermiddag/kväll samt allmänt lite slingrig och hyfsat med vilt som springer kors och tvärs över vägen så vill i alla fall jag sitta i en lite större bil om det skulle hända nåt, det får kosta lite av den anledningen tycker jag. Hade en V70 förut också och en V70 även före dess. Hade det funnits en motsvarande V70 hybrid och den varit billigare än vad man sett V60 hybrid kostar så hade det varit intressant för min del när jag bytte senast, men vi får se nästa gång vad det kan finnas då i Volvos sortiment. Man kanske inte bör ha för mycket lullull i bilen om den skall funka i ur ock skur som pendlarbil, vad vet jag, men man har lite på känn att det är elektroniken som spökar lite mer än annat numera i en bil för att inte tala om buggar i mjukvaran som man också kan råka ut för. Man får också kolla upp rostskyddet på tilltänkta bilar då det är lite si och så nuförtiden speciellt som det är plastkåpor på underredet som samlar damm, smuts, fukt och blir en källa till rost med tiden.
Vad som kan passa som stadsbil vet jag inte för det har jag ingen erfarenhet av, huvuddelen av min egen körning är landsvägskörning. i makliga 90 knyck.
/Bo
av kvillebäck
Jag skulle nog valt en NY bil av billigare märke med bra garantier för långpendling. Som bil två Finns det gott om billiga småbilar.Kanske en nyare Yaris, C3 eller något liknande.
av jimbomas
kvillebäck skrev:Jag skulle nog valt en NY bil av billigare märke med bra garantier för långpendling. Som bil två Finns det gott om billiga småbilar.Kanske en nyare Yaris, C3 eller något liknande.
Varför en ny? Jag tänker på värdeminskningen som är brutal mitt första år i så fall med ca 3500 mil på mätaren. T.ex i40 har fem års garanti så köper jag en 2012 har jag åtminstone två års garanti kvar idag och största värdeminskningen är avklarad.

Jag är nyfiken på hur du resonerar. :)
bem skrev:Hur länge planerar du ha bilarna?
Ju längre desto viktigare kan det vara med hyfsat bränslesnåla, åtminstone på pendlarbilen, och årliga skatten får man ta en titt på också då den kan dra iväg och värre lär det bli (speciellt för de lite törstigare bilar).
Det vet jag inte riktigt, men om jag köper en bil som gått 5000 mil så borde den efter två år ha gått ca 12000 och då kanske det börjar bli dags att byta.
av kvillebäck
Jag resonerar som så att 5 års garanti samt att veta hur den gått från början är värt mer än värdeminskningen. Om man sedan köper en som är obegagnad fast föregående årsmodell så brukar det gå att göra klipp ibland. Om man tittar på I40 så såg jag 2013 med 3400 mil för 155 000. två år av garantin har passerat. Samma bil ny med kampanjerbjudande 214000.
I rena pengar förlorar du ju momsen i samma ögonblick du skriver på pappret som köpare. Köper du för 200000 så får handlaren 1600000 så naturligtvis förlorar man en del på nytt men köper du hos handlare är det moms på begagnat med.

När jag tittar och jämför så ser det ut som man alltid förlorar halva bilens värde på tre år.
Alla resonerar inte som jag men jag jämförde när vi köpte en två år gammal V50 med en ny Ceed med motsvarande spec.
Med alla de fel som följer med när man köper V50 så hade man nog haft ett enklare liv om man fått med mer garantier.

Skulle jag köra långt så skulle jag välja så få mil som möjligt för det är med milen problemen kommer.
av jimbomas
Du har helt klart en poäng. Kanske kommer sikta in mig på en nyare som gått färre mil. Men inte en ny. Men det är ju tur att det finns de som köper nya bilar också, så det finns några begagnade till sådana som mig. :lol:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
V70 D2? Då får man ju en bekväm & säker bil med låga driftskostnader :)

http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_V ... ?ca=20&w=3
av jimbomas
Om man tänker sig alternativ två med en äldre liten dieselbil typ Toyota Auris. Vad lämpar sig bäst för motorvägspendling av motoralternativen 1,4l eller 2,0l? Glädjesiffrorna på Transportstyrelsen säger att 1,4 är snålare i landsvägskörning. Men hur väl stämmer det om man tänker sig hastigheter kring 110-120 km/h? Är det i de fallen bättre med 2,0 eller blir den törstigare?

Något säger mig att 2,0l kommer att gå snålare i de hastigheterna, har jag fel?
Användarvisningsbild
av crumpets
Beror helt på utväxlingen. I värsta fall har de satt en lägre utväxling på 2,0 för att den ska kännas rejält mycket rappare vid rödljusen. De borde ligga hyfsat nära varandra förbrukningsmässigt på motorvägen skulle jag tro. Ta den bil du får bäst deal på.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]