- mån 02 mar 2015, 16:17
#953829
Startar med tryckluft http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 884012.ece
Moderator: Moderatorer
Kloge skrev:Startar med tryckluft http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 884012.ece
Lucif3r skrev:När jag gjorde "lumpen" (flottan) hade "vi" 2 st minsvepare (f.d fisketrålare i trä) som hade 2cyl. Skandia dieselmotorer (råoljemotorer från Lysekil). Båtarna var från början på -40 talet (ombyggda till minsvepare under kriget). Dom var utrustade med en "tillsats" så man kunde "gänga i" en patron (vet ej vad den innehöll) sedan kunde man starta den "på vanligt vis" med tryckluft utan att värma "tändkulan". Ibland hade luften läckt ut , då fick man ta till "plan B", Syrgastuben till gassvetsen, "sicken hj--a smäll" som Dynamit-Harry skulle sagt. Men den "gick igång, och det var ju det den skulle. Att "grejerna" bara höll. Sedan fick man kolla på svänghjuler att motorn gick år rätt håll, en "tändkulemotor" går lika bra åt båda hållen. Effekt på motorn, 35 hk vid 190 varv, tomgång c:a 45 varv.Kloge skrev:Startar med tryckluft http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 884012.ece
Heh, inte bara att vrida om nyckeln och ut på havet direkt då :lol:
Rådlös skrev:Det var helt säkert krut i dom patronernaSicken PANG-start på fisketuren. :roll:
lennarte skrev:På denna motor är kamaxelkåporna kvar, så jag misstänker att varje "delmotor" har "egen" kamaxel. Har inte hunnit titta på bildarkivet än....Ja, det stämmer. Varje delmotor har sin egen drivning gällande kamrem osv, sen är veven bara skarvad/svetsad/whatever till nästa vev osv. Så medans veven kommer drivas som "en", så drivs kammarna fortfarande individuellt. Vad jag kunde se så har han dock bytt ut kamremmen mot kamkedjor![]()