Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Aral bluetronic (eller om det var supertronic) 10-40 är a3/b4 godkänd, och jag har kört en del longlife-motorer på den av olika snledningar. Borde dessutom vara enkel att få tag på i tyskland.
TommyP86 skrev:Aral bluetronic (eller om det var supertronic) 10-40 är a3/b4 godkänd, och jag har kört en del longlife-motorer på den av olika snledningar. Borde dessutom vara enkel att få tag på i tyskland.
10W-40 är delsyntetisk i 99% av fallen, bara så du vet
milktrucker skrev:
TommyP86 skrev:Aral bluetronic (eller om det var supertronic) 10-40 är a3/b4 godkänd, och jag har kört en del longlife-motorer på den av olika snledningar. Borde dessutom vara enkel att få tag på i tyskland.
10W-40 är delsyntetisk i 99% av fallen, bara så du vet
Korta intervaller, jag ser inte något hinder.
10W-40 är något som pensionärer häller i sina 80- och 90-talsbilar, vanligen asiatiska.
10W-40 får ganska hög viskositet när det är kallt ute. 10W är användbar ner till 15-20 minusgrader, sen blir den alldeles för trögflytande.

kör 15W-40 mineral i VP MD2B och motorn körs endast när det är varmare än 15*C, men känns ändå som att den har för hög viskositet.

om oljan har för hög viskositet som multigrade kommer motorn att smörjas dåligt vid kallstart då motorn inte får upp tillräckligt oljetryck, dvs till motoroljans temp ökat, vilket tar en stund om det är riktigt kallt.
Därför ska man välja bredspektrum av multigrade, t ex 0W-30, 0W-40, 5W-40 osv.
10W-30 passar sämre eftersom den blir trögflytande i kyla och för tunn när det är varmt.
av Yaniz
Tack för svar.

Det här med motorolja förefaller vara högre vetenskap. Varit runt på några försäljningställen i München idag och hamnade till slut på det största av dem alla. En chockerande upplevelse, måste jag säga. Olja från golv till tak i osannolika hylllängder, siffer- respektive bokstavskombinationer och namn på oljeproducenter som jag aldrig hört talas om.

Efter att ha redogjort för mitt "bekymmer" fick jag hjälp och efter många om och men, konsulterande av webbsidor, in-house oljeexperter mm fick jag förslag på följande olja:

Mobil 1 New Life 0W-40 A3/B3 (SHC Synthese Technology)

På min invändning att denna olja inte är fullsyntetisk utan i grunden en grupp 3 mineralolja, fick jag en utläggning om den nya teknologins förtjänster och dess förträfflighet som i stort sett överträffar allt i oljeväg. Jag ställer mig dock tvivlande till detta, vet inte vad jag sla tro?

Vad säger ni om ovan nämnda olja och vad innebär termer som SHC-Synthese, HC-Synthese och Synthese Technology?

Kör idag med Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 A5 (som lär vara en PAO grupp 4 fullsyntetisk olja). Vad är skillnaden mellan Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 A5 och Mobil 1 New Life 0W-40 A3/B3, förutom den senares bättre värmebeständighet och nödvändighet av tätare oljebyten.

Vad säger ni, kan jag använda Mobil 1 New Life 0W-40 A3/B3 utan risk i min 2.5T?
Användarvisningsbild
av TommyP86
milktrucker skrev:10W-40 är något som pensionärer häller i sina 80- och 90-talsbilar, vanligen asiatiska.
10W-40 får ganska hög viskositet när det är kallt ute. 10W är användbar ner till 15-20 minusgrader, sen blir den alldeles för trögflytande.

kör 15W-40 mineral i VP MD2B och motorn körs endast när det är varmare än 15*C, men känns ändå som att den har för hög viskositet.

om oljan har för hög viskositet som multigrade kommer motorn att smörjas dåligt vid kallstart då motorn inte får upp tillräckligt oljetryck, dvs till motoroljans temp ökat, vilket tar en stund om det är riktigt kallt.
Därför ska man välja bredspektrum av multigrade, t ex 0W-30, 0W-40, 5W-40 osv.
10W-30 passar sämre eftersom den blir trögflytande i kyla och för tunn när det är varmt.
15-20 minus är nog inte direkt vardagen för TS? Men vi kanske snackar om nån från sundsvall?
Don efter person. Min rekommendation är 10w-60 castrol, de andra oljorna är rena kallstartskompromisser (eller möjligen tillgänglighetskompromisser) och ts efterfrågar vad jag kan läsa ut högre tålighet vid värme, inte okej temptålighet och okej kallstartsegenskaper. Bmws originalrekommendation för m-bilar i norden är till och med 10-60, varför skulle det vara ett problem med en volvo på typ 200 hk?
när det gäller MOBIL/CASTROL är det bara massa försäljningsknep att kalla produkten för det ena eller andra, som t ex castrols idiotuttalande om intelligenta oljemolekyler, precis som att kolväten är en högt stående organism?
allt för att få kunden att köpa produkten. Har aldrig sett någon smörjoljetillverkare som förklarar tekniskt/vetenskapligt varför man ska köpa just deras olja.
Varför har castrol 3 st olika 5W-40 A3/B3/B4?
och 3 st olika 5W-40 ACEA C3(low saps)?
bara olika namn så som edge, magnatec, och GTX, men antagligen samma typ av olja med olika förpackning och olika pris.

0W-40 är vanligen mycket dyrare är 5W-40. Jag har en känsla av att det inte blir -30*c kring münchen och då kommer du klara dig med 5W-40 då de båda i övrigt har samma specifikationer.

Q8 Oils rekomnderar
fram till 2005 : 5W-40
efter 2005: 0W-30
vilken årsmodell har T.S?

10W-60 är en s.k racing-olja, dvs alldeles för tjock för en motor som ska ha mycket lägre viskositet.
Ja den är för högpresterande motorer som varvas och körs mycket hårt, men åter igen så ska den passa oljepumpningen med någorlunda passande visko. för tjock olja och motorn frå dåligt tryck, likaså om oljan är för tunn.
efter en lättare djupdykning i motoroljornas värld kan jag bara komma fram till följande.
A5/B5 har lägre molekylstyrka och är kan inte smörja en motor som kräver A3/B4.
en A3/B4 har högre molekylstyrka och smörjer bättre och minskar slitaget och kan användas i alla motorer som inte kräver low saps(generellt tyska bilar).
Så ja, en A3/B4 år att hälla i din 2.5T, men tänk på att inte dra iväg med för avlägsen viskositet från 0W-30
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]