- ons 18 feb 2015, 20:18
#950266
när det gäller MOBIL/CASTROL är det bara massa försäljningsknep att kalla produkten för det ena eller andra, som t ex castrols idiotuttalande om intelligenta oljemolekyler, precis som att kolväten är en högt stående organism?
allt för att få kunden att köpa produkten. Har aldrig sett någon smörjoljetillverkare som förklarar tekniskt/vetenskapligt varför man ska köpa just deras olja.
Varför har castrol 3 st olika 5W-40 A3/B3/B4?
och 3 st olika 5W-40 ACEA C3(low saps)?
bara olika namn så som edge, magnatec, och GTX, men antagligen samma typ av olja med olika förpackning och olika pris.
0W-40 är vanligen mycket dyrare är 5W-40. Jag har en känsla av att det inte blir -30*c kring münchen och då kommer du klara dig med 5W-40 då de båda i övrigt har samma specifikationer.
Q8 Oils rekomnderar
fram till 2005 : 5W-40
efter 2005: 0W-30
vilken årsmodell har T.S?
10W-60 är en s.k racing-olja, dvs alldeles för tjock för en motor som ska ha mycket lägre viskositet.
Ja den är för högpresterande motorer som varvas och körs mycket hårt, men åter igen så ska den passa oljepumpningen med någorlunda passande visko. för tjock olja och motorn frå dåligt tryck, likaså om oljan är för tunn.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez