milktrucker skrev:/…/beskrivningar i ECE om färgtemp, effekt och ljusstyrka för alla lampor.
Stämmer bra det. Ljuskällor, ska precis som lyktan de sitter i, vara godkända och uppfylla kraven. Som indikation på detta ska de vara E-märkta.
ECE Regulation No. 37 beskriver regler och krav för godkännande av glödtrådslampor
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 037r7e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of filament lamps for use in approved lamp units of power-driven vehicles and of their trailers
ECE Regulation No. 128 beskriver regler och krav för godkännande av LED
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... /R128e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of light emitting diode (LED) light sources for use in approved lamp units on power-driven vehicles and their trailers
joel80 skrev:Det dom ska kolla är att det INTE lyser vitt bakåt. Alltså att vinkeln på belysningen inte kanbblända någon bakom.
Enligt TSFS ska på besiktningen för skyltlykta kontrolleras enligt följande:
TSFS skrev:7.2.3 Skyltlykta
Kontroll Funktion.
Metod Funktionskontroll.
Bedömning (anmärkning ges om)
Skyltlykta:
- ur funktion 2x
- saknas 2
- skadad/felmonterad (vitt ljus bakåt) 2
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 1_kons.pdf
joel80 skrev:Att det sen så länge det INTE lyser bakåt får lysa blått/rött eller gult är inte reglerat. Sen om olika besiktningsmän o kvinnor tolkar det olika är en annan sak..
Allmänt gäller för helfordonsgodkända bilar att de ska uppfylla alla tillämpliga ECE regler gällande belysning. Skyltlyktor omtalas i ett flertal av dessa regler då lyktfunktion, lykta samt ljuskälla blir föremål för godkännande att kraven som ställs är uppfyllda. Dock finns ett undantag för den yta på registreringsskylten som avger ljus genom reflektion. Den anses inte som ljuskälla. Men skyltlykta ska lysa med vitt ljus enligt ECE.
ECE Regulation No. 4 beskriver regler och krav för godkännande av belysning för registreringsskylt
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 004r3e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of devices for the illumination of rear registration plates of power-driven vehicles and their trailers
6. Colour of light
The light of the lamp used in the illuminating device must be sufficiently colourless not to cause any appreciable change in the colour of the registration plate.
ECE Regulation No. 48 beskriver regler och krav för godkännande av fordon med hänsyn till installation av belysning.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the installation of lighting and light-signalling devices
5.15. The colours of the light emitted by the lamps are the following:
Rear registration plate lamp: White
Om detta totalt sett betyder att besiktningen inte kan slå ned på en lykta som avviker från helbilsgodkännandet bara för att det inte ryms inom kontrollprogrammet punkt 7.2.3 framgår inte. Men det finns klart angivet i ECE vilka färger som får avges bakåt av lykta. Och vitt bakåt tillåts inte vid färd framåt. Därav kravet att skyltlykta inte får avge vitt ljus bakåt fast lyktan i sig måste avge vitt ljus. Och registreringsskyltens reflekterande yta räknas inte som ljuskälla enligt reglerna. Men blått ljus bakåt är inte tillåtet (undantaget utryckningsfordon). Men även om nu inte registreringsskyltens reflekterande yta räknas som ljuskälla och själva skyltlyktan inte avger ljus bakåt så är det ändå inte tillåtet med ljus i skyltlyktan som avviker från vitt så mycket att färgen på registreringsskylten uppfattas annorlunda. Och besiktningen lär ha rätt att slå ned på en avvikelse från helfordonsgodkännandet även om det inte finns en kontrollpunkt om själva avvikelsen i sig. Fordonets utförande ska stämma med helfordonsgodkännandet.
Men som redan skrivits i tråden så lär det inte bli några praktiska problem på besiktningen eller med polisen med LED i skyltbelysningen istället för glödlampor så länge som ljusstyrkan och ljusvinkeln är rimligt nära originalet samt att ljusets färgtemperatur gör att registreringsskyltens färg uppfattas som nära vit. Även om LED-ljuskällor som inte är godkända och E-märkta används. Och många nyare bilar har LED-ljuskällor i skyltlyktor (E-märkta) som standard, inget problem eftersom de är helfordonsgodkända med godkänd LED-ljuskälla och skyltlyktor som uppfyller reglerna.