Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kite
Besiktningen tycks inte bry sig om regskyltsbelysningen överhuvudtaget. På en tidigare bil hade ena lampan till regskyltsbelysningen gett upp lagom till besiktningen, de påpekade det men sa att de inte bryr sig om det vid besiktning och det stod inget om det i protokollet.
Användarvisningsbild
av joel80
Det dom ska kolla är att det INTE lyser vitt bakåt. Alltså att vinkeln på belysningen inte kanbblända någon bakom. Att det sen så länge det INTE lyser bakåt får lysa blått/rött eller gult är inte reglerat. Sen om olika besiktningsmän o kvinnor tolkar det olika är en annan sak..
av Andis
Där ser man.

Kan meddela att min jänkare har jag haft led i nummerbelysningen dom 10 år jag haft den (har det för det är så små lamphållare att dom vill brännas med vanliga lampor) och inte en anmärkning i besiktningen på det. Dock lyser dom med korrekt färg ser ut som vanligt glödljus.
Användarvisningsbild
av Camel
milktrucker skrev:/…/beskrivningar i ECE om färgtemp, effekt och ljusstyrka för alla lampor.
Stämmer bra det. Ljuskällor, ska precis som lyktan de sitter i, vara godkända och uppfylla kraven. Som indikation på detta ska de vara E-märkta.

ECE Regulation No. 37 beskriver regler och krav för godkännande av glödtrådslampor
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 037r7e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of filament lamps for use in approved lamp units of power-driven vehicles and of their trailers

ECE Regulation No. 128 beskriver regler och krav för godkännande av LED
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... /R128e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of light emitting diode (LED) light sources for use in approved lamp units on power-driven vehicles and their trailers

joel80 skrev:Det dom ska kolla är att det INTE lyser vitt bakåt. Alltså att vinkeln på belysningen inte kanbblända någon bakom.
Enligt TSFS ska på besiktningen för skyltlykta kontrolleras enligt följande:
TSFS skrev:7.2.3 Skyltlykta
Kontroll Funktion.
Metod Funktionskontroll.
Bedömning (anmärkning ges om)

Skyltlykta:
- ur funktion 2x
- saknas 2
- skadad/felmonterad (vitt ljus bakåt) 2
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 1_kons.pdf

joel80 skrev:Att det sen så länge det INTE lyser bakåt får lysa blått/rött eller gult är inte reglerat. Sen om olika besiktningsmän o kvinnor tolkar det olika är en annan sak..
Allmänt gäller för helfordonsgodkända bilar att de ska uppfylla alla tillämpliga ECE regler gällande belysning. Skyltlyktor omtalas i ett flertal av dessa regler då lyktfunktion, lykta samt ljuskälla blir föremål för godkännande att kraven som ställs är uppfyllda. Dock finns ett undantag för den yta på registreringsskylten som avger ljus genom reflektion. Den anses inte som ljuskälla. Men skyltlykta ska lysa med vitt ljus enligt ECE.

ECE Regulation No. 4 beskriver regler och krav för godkännande av belysning för registreringsskylt
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 004r3e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of devices for the illumination of rear registration plates of power-driven vehicles and their trailers
6. Colour of light
The light of the lamp used in the illuminating device must be sufficiently colourless not to cause any appreciable change in the colour of the registration plate.
ECE Regulation No. 48 beskriver regler och krav för godkännande av fordon med hänsyn till installation av belysning.
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 48r12e.pdf
Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the installation of lighting and light-signalling devices
5.15. The colours of the light emitted by the lamps are the following:
Rear registration plate lamp: White
Om detta totalt sett betyder att besiktningen inte kan slå ned på en lykta som avviker från helbilsgodkännandet bara för att det inte ryms inom kontrollprogrammet punkt 7.2.3 framgår inte. Men det finns klart angivet i ECE vilka färger som får avges bakåt av lykta. Och vitt bakåt tillåts inte vid färd framåt. Därav kravet att skyltlykta inte får avge vitt ljus bakåt fast lyktan i sig måste avge vitt ljus. Och registreringsskyltens reflekterande yta räknas inte som ljuskälla enligt reglerna. Men blått ljus bakåt är inte tillåtet (undantaget utryckningsfordon). Men även om nu inte registreringsskyltens reflekterande yta räknas som ljuskälla och själva skyltlyktan inte avger ljus bakåt så är det ändå inte tillåtet med ljus i skyltlyktan som avviker från vitt så mycket att färgen på registreringsskylten uppfattas annorlunda. Och besiktningen lär ha rätt att slå ned på en avvikelse från helfordonsgodkännandet även om det inte finns en kontrollpunkt om själva avvikelsen i sig. Fordonets utförande ska stämma med helfordonsgodkännandet.

Men som redan skrivits i tråden så lär det inte bli några praktiska problem på besiktningen eller med polisen med LED i skyltbelysningen istället för glödlampor så länge som ljusstyrkan och ljusvinkeln är rimligt nära originalet samt att ljusets färgtemperatur gör att registreringsskyltens färg uppfattas som nära vit. Även om LED-ljuskällor som inte är godkända och E-märkta används. Och många nyare bilar har LED-ljuskällor i skyltlyktor (E-märkta) som standard, inget problem eftersom de är helfordonsgodkända med godkänd LED-ljuskälla och skyltlyktor som uppfyller reglerna.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel, jag bara återger vad besiktningen har för "tolkning", och du har ju själv den text jag och kompisen som jobbar där utgår ifrån. Just den från TSFS.

ECE Regulation No. 4 och 48 har dom tydligen inte läst och det verkar inte vara den detaljnivån på kontrollen av skyltlykta. Börjar man experimentera med konstiga färger kan jag se att en och annan kunnig besiktare har något på lager som kan ge en 2:a, då med hänvisning till helbilsgodkännande kanske. Ska fråga kompisen. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Camel, jag bara återger vad besiktningen har för "tolkning", och du har ju själv den text jag och kompisen som jobbar där utgår ifrån. Just den från TSFS.

ECE Regulation No. 4 och 48 har dom tydligen inte läst och det verkar inte vara den detaljnivån på kontrollen av skyltlykta. Börjar man experimentera med konstiga färger kan jag se att en och annan kunnig besiktare har något på lager som kan ge en 2:a, då med hänvisning till helbilsgodkännande kanske. Ska fråga kompisen. :)
Skyltlyktor är detaljerat beskrivna i ECE-reglerna. Kraven måste vara uppfyllda av biltillverkaren när bilen ska typgodkännas. Fordonsförordningen beskriver förutsättningar och godkännandeprocedurer för att fordon och fordonsutrustning ska få användas, tas i bruk och saluföras. Fordonsförordningen tar upp fordons beskaffenhet och utrustning, typgodkännande, registreringsbesiktning, registreringsbesiktning av ett ändrat fordon samt löpande kontroll av fordon genom kontrollbesiktning.

Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon: Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Men ändringen ska innebära en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet.

Ändrade skyltlyktor kan inte anses påverka fordonets beskattningsförhållande. Om ändrade skyltlyktor kan anses påverka säkerheten kan nog bli föremål för diskussion. Om svaret är att säkerheten påverkas ska fordonet genomgå registreringsbesiktning enligt fordonsförordningen, även om TSFS inte meddelat särskild kontrollpunkt på kontrollbesiktningen för avvikelsen. Om avvikelsen i fråga om fordonets utstyrsel inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet behöver fordonet inte registreringsbesiktigas.

TSFS har inte meddelat specifikt att skyltlyktans färg ska kontrolleras på kontrollbesiktningen. Men i ECE-reglerna är det noga angivet att ljuset som skyltlykta avger inte får innebära att registreringsskylten uppfattas som färgförändrad och att skyltlykta ska avge vitt ljus. Både ljuskällan och lyktan ska uppfylla tillämpliga krav och vara E-märkta som indikation på detta. Detta är kraven som biltillverkarna måste uppfylla vid typgodkännandet. Och skyltlykta får inte sedan ändras i efterhand. Men var gränsen går för att erhålla anmärkning på kontrollbesiktningen blir en bedömningsfråga då TSFS inte specificerat som kontrollpunkter att kontrollera allt. Det vore orimligt. Så min slutsats blir att skyltlyktor som modifierats i efterhand med LED-lampor kommer att godkännas på besiktningen så länge som de lyser på ett sådant sätt att de inte drar besiktningens uppmärksamhet till sig. Man kan inte kolla allt i varje detalj på kontrollbesiktningen. Och TSFS kräver inte att skyltlyktor ska kontrolleras i absurdum. Men det betyder inte att man för den skull fritt kan ändra ett typgodkänt fordon hur som helst. Men om man modifierar skyltlyktorna på ett rimligt sätt slipper man med största sannolikhet undan.

Jag har LED i skyltbelysningen på min Ford Focus och ska snart besikta bilen. Jag tänker inte byta tillbaka till glödlampor innan besiktningen. Räknar kallt med att bilen går igenom med LED då färgtemperaturen på mina LED är rimlig. :wink:
När jag var och gjorde första besiktningen på V50in för några veckor sedan så var det absolut inga problem med LED. Jag har monterat Vparts LED moduler och dom lyser verkligen superstarkt! Enda kommentaren jag fick var "- Skönt att man slipper böja sig ner för att se om dom lyser" 8)
Användarvisningsbild
av joel80
Vi har nog konstaterat att man kan vara lugn med LED i skyltbelysningen.. jag besiktigade för övrigt med det i förra veckan på V60'n.

När det gäller färgade finns det större chans att besiktningen lägger märke till det, kompisen som jobbar där säger att: "Vi skulle kunna sätta: "Belysning, föreskriven utrustning ändrad" med vidare krav på regbes.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]