Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kan du dra en kulvert från boningshuset? Då du har fri tillgång till ved så misstänker jag att du kanske
har en vedpanna med ackumulator där? En PEX-kulvert kan nog vara rimligt I pris om inte avståndet är långt.
Fast om man vill ha lite underhållsvärme mellan gångerna man är i garaget också kanske dieselkanon inte är det smidigaste?
Anledningen till att iaf jag föreslår något annat än vedpanna är för att det tar ju ändå ett tag för vedpannan att värma upp det kalla garaget, plus att det kräver ju en hel del jobb som man istället kan ägna åt anledningen man är i garaget från första början.
Visst, det är ju egentligen inte så mycket jobb, men det kräver ändå att man gör ett avbrott i arbetet bara för att lägga in mer ved i pannan.

En värmepump t ex kan man ju alltid fjärrstyra, antingen genom att pumpen har fjärrstyrning, eller genom att bygga egen fjärrstyrning med en arduino eller liknande. Då är det ju bara slå igång pumpen en kvart innan man går ut i garaget, så är det varmt och skönt när man stiger in :)

Jag har förresten veduppvärming i huset, så jag vet hur ved fungerar och vilket typ av jobb det är :P
Det är sällan som man har helt grattis ved. Ofta brukar man få hugga och klyva själv, även om man får hämta träden utan kostnad.

En värmepump är numera så pass effektiv att när du betalat för bränslet till motorsågen så blir timpenningen för att hålla sig själv med ved rätt låg. Så ser man veden som ett fritidsintresse så skaffar man kamin, ser man det som arbete en värmepump.

Däremot om någon annan hugger och klyver så kan en vedkamin vara aktuell. Men jag skulle nog fundera på hur länge "någon annan" skulle fortsätta med det. :wink:
Livstiden på en värmepump är snarare 15-20 år. Om den är av bra kvalitet och fabrikat.
I slutet av -60 talet jobbade jag på en verkstad "på landet". Detta var före lyftarnas tid ( det var ändå för lågt till taket). Vi jobbade mycket med jordbruksmaskiner och entrepenadmaskiner. Detta rymde c:a 10 bilar "nystädat" och hade en "inre" verkstad med generatorbänk och en remdriven större svarv, som var gammal redan då. Detta var i princip oisolerat ( murade väggar och träspån på vinden). Det var uppvärmt med en stor oljepanna och vattenburen värme. När var riktig kallt stannade förstås pannan, det var ibland 0° inomhus på morronen. Då var de 2 man som körde ut bilarna som gick att köra medan en man tömde ut vattnet i brännaren. Medans han gjorde det hällde vi ut cirka 3 - 4 liter T- Röd direkt på golvet. Sprit brinner ganska lånsamt och golvet var ojämt av stampad jord/oljespill/smuts ( betong under) så det rinner inte undan. Det tog ungefär 20 minuter så hade vi +20° i lokalen och chefen kom en timme senare och märkte ingenting ( han var brandchef i Harplinge frivilliga). När jag många år senare hyrde en oisolerad lokal använde jag en 20 liters plåt spann fylld med sand som jag hällde 5 liter T-Röd i. Funkade mycket bättre ( säkrare). Lågorna blir inte högre än c:a en meter.

Mvh
Lennart
Hade inte ens tänkt på luftvärmepump innan. Verkar absolut smidigast och mest lättinstallerat. Och såklart slipper man ju starta kaminen varje gång man ska meka.

Har inte vedpanna. Huset vi bor i hade oljevärme med en rutten gammal panna så vi satte in en luft/vattenpump. Hade inte tänkt att vi skulle bo året runt i detta huset men så blev det visst! :D Men Nibekamin och gammal vedeldad spis har vi! :)

Får nog bli en luft/luft. Man får tacka alla visa forumfolk! :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]