Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är många som tycker att saltning är lösningen på vinterproblemen, men som det tillämpas i södra svealand är det -i min mening- rena vansinnet. Man saltar på ett snötäcke och hoppas det ska smälta bort och plogning sker inte alltid, möjligen lite symboliskt. Följden blir ett moddlager, som förstör allas sikt och är det ingen som har hört talas om moddplaning?. Filmen vi kunde njuta av här visar en situation som säkert kunde blivit farlig oavsett väglag, men väglaget ser definitivt slaskigt ut och det bidrar möjligen till att det slirar iväg så ordentligt när bromsningen sker.

För oerfarna förare verkar den mörka saltmodden tydligen se ofarlig ut och då kör man optimistiskt. Hade snön fått ligga kvar och se vit och farlig ut, hade nog flera tagit det lite lugnare och smäller det ändå, så blir det ändå lindrigare pga lågre fart. De som inte fattar nånting kör ju fort oavsett, förstås.

I det avbildade läget hade det varit bättre att köra och styra än att bromsa, misstänker jag... men sådana träningssituationer är kanske svåra att skapa under utbildningen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
w45 skrev:*snip*

Håller med vartenda ord du säger. Speciellt om saltet. Jag har alltid sagt att en riktig vinterväg är säkrare än en söndersaltad, för på vintervägen måste man vara blind för att inte inse att det är halt, medans svarthalkan som blir av saltet kan överraska den mest erfarne föraren...

Personligen anser jag att övningskörning/uppkörning ska göras med en gammal bil, utan alla hjälpmedel. Lär man sig att köra en gammal bil utan krimskrams - gärna RWD - så kan man köra bil sen också. Sitter man bara och tuffar runt med antispinn och allt vad det heter, ja, då går det som i filmen också...

Tyvärr blir det ju bara mer och mer trafikanter på vägarna som aldrig kört utan all elektronik ju längre åren går... Räddar liv, jo visst, klart det räddar liv när föraren i fråga inte kan köra utan den hjälpen...

Det vore ju nästan ett skoj TV-program, samla ihop en bunt folk som alltid kört med hjälp på vintern, sätt dom i en gammal 240 eller liknande och se hur många backar det tar innan dom sitter fast :roll:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]