- fre 06 feb 2015, 18:19
Det är många som tycker att saltning är lösningen på vinterproblemen, men som det tillämpas i södra svealand är det -i min mening- rena vansinnet. Man saltar på ett snötäcke och hoppas det ska smälta bort och plogning sker inte alltid, möjligen lite symboliskt. Följden blir ett moddlager, som förstör allas sikt och är det ingen som har hört talas om moddplaning?. Filmen vi kunde njuta av här visar en situation som säkert kunde blivit farlig oavsett väglag, men väglaget ser definitivt slaskigt ut och det bidrar möjligen till att det slirar iväg så ordentligt när bromsningen sker.
För oerfarna förare verkar den mörka saltmodden tydligen se ofarlig ut och då kör man optimistiskt. Hade snön fått ligga kvar och se vit och farlig ut, hade nog flera tagit det lite lugnare och smäller det ändå, så blir det ändå lindrigare pga lågre fart. De som inte fattar nånting kör ju fort oavsett, förstås.
I det avbildade läget hade det varit bättre att köra och styra än att bromsa, misstänker jag... men sådana träningssituationer är kanske svåra att skapa under utbildningen.
För oerfarna förare verkar den mörka saltmodden tydligen se ofarlig ut och då kör man optimistiskt. Hade snön fått ligga kvar och se vit och farlig ut, hade nog flera tagit det lite lugnare och smäller det ändå, så blir det ändå lindrigare pga lågre fart. De som inte fattar nånting kör ju fort oavsett, förstås.
I det avbildade läget hade det varit bättre att köra och styra än att bromsa, misstänker jag... men sådana träningssituationer är kanske svåra att skapa under utbildningen.