Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
hur får man bort is och snö från taken på tunga fordon?
Användarvisningsbild
av Micce1980
milktrucker skrev:hur får man bort is och snö från taken på tunga fordon?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bilagor
ea.jpg
ea.jpg (25.87 KiB) Visad 386 gånger
Användarvisningsbild
av Sierra94
På kapellbilar kan man ta en av brädorna från ställningen och trycka på insidan av taket med. Har man tur så glider flaken av. Skåpbilar är ju lite värre.
av llesrof
milktrucker skrev:hur får man bort is och snö från taken på tunga fordon?
Ingår inte det i förarutbildningen att lära sig det?
av :stefan:
Det finns ju en hel uppsjö anledningar till att borsta av hela bilen innan man åker iväg, precis som tidigare talare påpekat.

- Kör du iväg blir det en lokal snöstorm bakom dig när snön börjar blåsa av, bakomvarande ser inte ett smack.
- När du fått upp värmen i bilen smälter snön närmast plåten och börjar glida omkring, behöver du då bromsa hårt har du hela snösjoket på vindrutan och du är blind.
- Sen kan man då råka öppna takluckan och få sig en överraskning. :D
- Men framförallt att man ser sämre runtom om det inte är rent ordentligt. Skulle jag köra på ett barn för att jag inte skrapat rutorna ordentligt skulle jag aldrig förlåta mig själv...

I morse låg det en decimeter snö på bilen plus en skaplig vall från snösvängen i vägen. Det tog fyra-fem minuter att sopa runtom, skrapa vindrutan och skotta bort det värsta av vallen. Under tiden började kupén dessutom bli varm.
Är det värt att riskera att orsaka en olycka för att man inte orkar/anser sig hinna sopa av bilen ordentligt? :(

Dessutom kan man åka dit för vårdslöshet i trafik och då går det till åtal. Vilket ju kan vara lite onödigt. ;)
(förvisso om oskrapad ruta men ändå)
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Snö kan jämställas med bristfälligt säkrad last.

I Trafikförordningen 3 kap, 80§ står följande att läsa:

Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.

Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor.

Skulle man händelsevis orsaka en olycka på grund av snö på taket finns det stor risk att det blir åtal och då ryker förmodligen körkortet.

Såg förresten en bilist som blev stoppad idag när han kom körande i sin rullande igloo. Det var bara dom tre främre rutorna som var skrapade. Resten av bilen hade minst 1 dm snö på sig (även lyktorna både fram och bak).

/Håkan
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Nicco skrev:Det är inte bara när snön flyger av och träffar andra som det är farligt.
Har sett vid flera tillfällen när folk bromsar in vid korsning/övergångsställe och snön glider ner från taket över framrutan. Det ser ut att bli ganska panikartat då när vindrutetorkarna inte orkar flytta på snömassan och man inte ser framåt alls...
:oops: Det hände mig i vinter. Bromsade in vid en rondell, plötsligt hörde jag ett ljud och en tusendels sekund senare blev hela rutan svart (vit). :lol: Ett snö/isflak stort som taket på 855'an gled ner över rutan, situationen blev "ganska" panikartad. -Vad gör jag nu? Jag kunde ju inte gå ut och ta bort snön/isen med händerna, då skulle ju folk få se vad det är för idiot som kör runt med isflak på taket... :wink:

Så i paniken satte jag igång torkarna och tänkte att nu bränner jag nog motorn. Torkarna började gå och jag såg hur is/snöflaket gav upp och delades i bitar. Bitarna "flög" kors och tvärs över rutan, efter ett par sekunder var rutan ren. Paniken övergick till en lättnad, rondellen var fri. Så jag började rulla iväg sakta men säkert i mitt lilla chocktillstånd. Efter att jag kört ut ur rondellen så blev det... japp ni har rätt, nästan full gas. :) (rondellen var i anslutning till en 80-väg så ingen behöver fråga eller tro att jag körde full gas i centrum på en 30-sträcka)

Det gick ju bra till slut och vad tur att Volvo har satt in en ordentlig torkarmotor, de måste ha tänkt på situationer som dessa. vol:-)
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag åkte med en kompis för många år sedan som inte orkade ta bort det 10cm tjocka blötsnölagret på taket.
Det hela resulterade i att vid en inbromsning så gled snön ner och täckte hela framrutan och var så tung att torkararmarna inte orkade röra sig.
Sikten blev noll och kunde resulterat i en olycka om vi kommit över i fel körfält.
Det är trafikfarligt att köra med snö på taket och jag tror att vissa förare skulle panikbromsa om det gled ner ett sjok snö över framrutan, Detta i kombination med halt underlag och andra bilar runtomkring kan ju inte alltid sluta bra.
Jag har varit med om en sådan situation med panikbromsning, Det blev helt plötsligt ett ösregn som skymde sikten till 5 meter på motorvägen vilket resulterade i att föraren panikbromsade då det blev som en vägg av regn framför bilen.
Då trodde jag vi skulle smälla men vi hade tur att det var väldigt lite trafik.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]