Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Just d5 ljudet är typ det värsta som finns :) så smaken är nog delad bland folk.
Sen tror jag nog att kina, med en näst intill imploderande miljösituation, kommer ta tag i problemen och jaga miljöbrottslingar etc inom en överskådlig framtid, vilket kommer skapa status i att inte vara en del av problemet.
Dessutom, i kina, är bilen någonting förbehållet högre utbildade, vilket borde gynna volvos produkt ytterligare.
av katteniris
Volvo är inte ensamma om att fokusera på fyrcylindriga motorer, även i USA, så väljer Cadillac att satsa på fyror i sina nya modeller. Detta visar att även i konservativa USA, med billig bensin och vanan av stora V8-motorer så går utvecklingen mot downsizing.

Framidens kunder vill ha bränslesnåla och miljövänliga bilar, samt utrustning som hjälper föraren som t.ex drivesupportpaket och liknande utrustning.
Användarvisningsbild
av Funk
En anledning till just 500cc/cyl fyror i dagsläget är möjligheten till fortsatt modularisering.. Kapar man bort en cylinder får man en gynnsam volym att bygga starka treor på. Vilka som på grund av avgaspulser, kamtider och annat kan ges högre effektivitet per cylinder än fyror utan att ta till extrema eller fördyrrande tekniska lösningar.

Downsizing har redan länge varit på tapeten i USA, även om man i många forum verkar ha missat detta. Rymliga personbilar med stora V8:or är sedan länge borta i USA, för även om marknaden där är lite annorlunda är amerikanerna inte på något sätt okänsliga för bränslepriset. Just nu är världen lite uppochned eftersom priset på bränsle av politiska skäl är "onaturligt" lågt, och större mer törstiga bilar säljer rätt bra, men vänta till ett normalläge infinner sig och råoljepriset stiger tillbaka med 100%..

/Thomas
av PTV
Folk kan tycka vad de vill om sina fyrcylindriga motorer men jämfört med en femma så faller de platt till marken i de flesta sammanhang.I mitt eget fall så ha jag har inte bil för att jag ät tvingad utan för att jag föddes i baksätet på en bil och växte upp med bilar runt mig i en verkstad där detta satte sina spår i resterande liv.Volvo blev ett helt nytt märke med en helt ny innebörd för egen del med sina femmor och gick från att ha varit en tråkbil till en rolig bil.Om nu somliga i befolkningen är så miljömedvetna så att de inbillat sig att deras fyror och treor inte smutsar ner världen mer och försakar nöjet i att äga en bil för att det också kan vara roligt trots diverse hitte på avgifter från statligt håll för att hålla liv i resten av landets funktioner så föreslår jag de kommunala färdsätten istället.Billigare och samtidigt mindre trafik på vägarna som drar ner denna miljöpåverkan.

Det enda negativa jag har att säga om dagens bilar efter att ha börjat med en amazon och betat av diverse bilar under mitt nuvarande liv är att kvaliten bara blivit sämre och sämre sakta men säkert de sista tio till femton åren oavsett märke med långt fler fel än vad man kanske kunde förvänta sig på en nyare generation bilar.Hur miljömedvetet detta nu kan vara.Teknik är bra men då föreslår jag att man får det att fungera något sånär felfritt innan man belastar ägare till dessa bilar med det ena konstiga felet efter det andra.

Och nej, elefanten i rummet är inte Volvos femmor utan t ex dessa totalt livlösa dieselfyror där ägarna via förmodad gps får planera sina omkörningar flera km innan händelsen äger rum för att överhuvudtaget lyckas ta sig förbi annan trafik om så behövs.Dom är de verkliga elefanterna i rummet. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tycker att man borde göra annat än fossilbilar nu.

Men jag håller med PTV om att kvaliteten försämras, att livslängden för bilar verkar minska och detta leder ju till en slitochsläng-inriktning som knappast är hållbar. Sämre kvalitet och lägre produktionskostnader borde ge lägre priser till konsumenter, men det har det inte gjort.
av Lövet
Säg att Volvo skulle göra en 2,5 liters D5 VEA motor om ett par år. Det här forumet skulle förstås jubla, men rent realistiskt, hur många extra bilar skulle säljas? Min gissning är att det i Sverige skulle handla om oerhört få. Volvos försäljning består till 70-80% av tjänstebilar och där är antalet cylindrar i princip irrelevant jämfört med hur mycket utrustning man kan få in vid ett visst antal basbelopp.

Jag sörjer fem och sexcylindriga motorer lika mycket som alla andra men jag förstår utvecklingen. Tycker Mazda är ett intressant inslag i debatten dock då de håller kvar vid större cylindervolym istället för turboladdning men får lika låg förbrukning.

(För övrigt är det mer än 10 år sedan Italien tog bort gränsen vid 2 liter för beskattning. Nu är det CO2 baserat som i princip alla andra länder)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Motorvolymerna är väl inte så intressant egentligen, så länge utväxlingen är rätt anpassad.
Min 2.0T5 t ex har ju bra mycket rappare gasrespons är motsvarande 2.3T5. Nackdelen är att man förlorar bottenvridet som dom större volymerna har.

För att ta sig från punk A till B så spelar ju inte cylinderantalet någon roll heller, direkt. Men personligen gillar jag många cylindrar för lite skön motorsång 8)
... Men det dröjer väl inte fören det enda man hör är ett svagt vinande från nån jäkla elektrisk motor....
Appropå downsizing, jag har varit ett hängivet fan av Volvos femmor men efter att vi införskaffade en Focus med 3-cylindrar å 1000cc så räds jag inte längre mindre motorer. 3-an är riktigt rolig att köra och med ett roligt morrande och bra bottenvrid. Det är väl inte för intet att den blev vald till "engine of the year två" år på raken, Så från att ha tvivlat på Volvos strategi så är jag nu sugen på en T8:a! Överväger att skaffa BSR till Forden bara för att se hur motorn blir med 140HK
Användarvisningsbild
av Allinug
Lucif3r skrev: För att ta sig från punk A till B så spelar ju inte cylinderantalet någon roll heller, direkt. Men personligen gillar jag många cylindrar för lite skön motorsång 8)
... Men det dröjer väl inte fören det enda man hör är ett svagt vinande från nån jäkla elektrisk motor....
Med elmotor kan du ju få vilket ljud du vill! Du behöver inte begränsa ljudet till 6 eller 8 cylindrar... :D
av Lime88
Oj vad många svar! Jag ska försöka svara alla som har svarat mig.

P210: Tänk om VEA motorn hade varit en 5 cylindrig motor på 2 liter. Då hade det kanske känts som en V8 under huven? : ) Jag tvivlar inte på att nya Volvo bilar med VEA motorn är starka. Jag är mera fundersam över beslutet att överge 5 cylindriga motorer.
Rid54: I Sverige är kanske "imponator faktorn" med många cylindrar håller på att försvinna. Men reste av världen kanske inte har kommit så långt ännu.

Crumpets: Tack för jätte bra och tänkvärda svar!

Kite: Nej jag har inte missat diskussionen på det här forumet. Kanske finns på andra forum också för allt jag vet. Folk kan diskutera bäst de vill på forum, men tas saken aldrig upp av motorjournalister så missar den breda massan debatten. jag har läst några test av de nya bilarna med 4 cylindriga motorer och de ända jag har sätt journalister klaga på är ljudet och inget mera. Jag skulle vilja se lite kritik mot hur Volvos marknadsplan står sig ute i stora världen.

Ilesrof: Nej jag arbetar inte inom fordonsindustrin. Men jag är lite filosofiskt lagd och övertygad om att marknadsstrategerna, ingenjörerna och ekonomerna på Volvo inte alltid är överens.

Tommy P86: Det var en intressant tanke det där med att bilen framförallt är ett inköp som de högre utbildade kineserna kan göra. I alla fall i den prisklassen som Volvo ligger i.

Lövet: Sverige är inte Volvos viktigaste marknad så jag tvivlar på att de styr produktionen efter vad vi efterfrågar. Ang Italien å bilskatter. Tack då vet jag det : )

Allinug: Fossila bränsle tillhör dåtiden. Jag skulle vilja slå ett slag för Etanolen, men den bollen ligger hos politikerna. Men det är en annan diskussion.

Personligen är jag inte rädd för mindre motorer. Det jag intresserad av är hur Volvos nya motorer kommer bemötas ute i stora världen där alla kanske inte är lika framåttänkande som svensken. Men i och med att jag gjorde det här inlägget så belystes mina funderingar med ett nytt ljus och det var precis det jag ville få ut av mitt inlägg.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]