- sön 01 feb 2015, 10:03
Berätta för mej, vad man gjort med *kvalitetslampor* för att dom ska vara värda 1200kr stycket?
OM tillverkaren hade en kostnad överstigande 100spänn på en lampa så skulle ett sådant företag gå rakt i konkurs som det olönsammaste företaget i evighet.
Så på vilket vis är resterande pengar över 100spänn en kvalitetsmarkering?
Jag vet själv hur prissättningen fungerar då jag genom jobbet handlar mycket i grossistled inom europa, men jag undrar lite över hur ni ser det?
Personligen kan jag jämföra med andra kvalitetsprodukter, jag säger nu inte att det som länkats är kvalitet, men att det KAN vara kvalitet.
Kvalitet är dyrt det vet alla, men få vet varför. Det har inte det minsta.. lilla med marknadsföring eller utveckling att göra i slutändan.
Ett exempel: Man från ett oljebolag kommer till firman jag jobbade. Han står och tittar i butiken och hummar lite.. Han går och rekar, mäter ja precis som en snickare skulle göra om han skulle bygga om. Sen blir vi kallade till ett möte med verkstadschefen.
På mötet berättas det att vi får ett mycket bra pris om vi köper 6000liter olja, eller mer på bulk. Ännu bättre om företaget får displayplats i vår butik. Mitt i butiken så att kunderna nästan krockar med produktstället. DÄR ska det stå. Vi funderar men vi vet att 6000 liter olja omsätter vi per år så det är inget problem och plats finns det.
Förslaget blir: VI MÅSTE ta 210kronor per liter olja som står i stället rakt av. Han vill ställa en *premium olja* där.
VI MÅSTE ta 190kronor per liter bulk olja av kunden av samma oljetyp när vi servar.
ANLEDNINGEN TILL PRISET: är att dom är bäst på marknaden, dom har jobbat länge med sin *branding* att höja folks medvetenhet och vilja att betala för just deras produkt.
ANLEDNINGEN TILL ATT VI SKA SÄLJA DEN enligt oljeföreträdaren: är, förutom att dom är *bäst* att vi får ge 29kronor per liter olja inklusive moms och behålla mellanskillnaden.
Vi betalar alltså 29x6000kr=174.000kronor för oljan
Vi debiterar alltså 190x6000=1140.000kr för oljan.
Vi tjänar...:190-29x6000=966.000kr på affären
Vi tackade ja.. Inte för att oljan enligt oss är bäst, utan för att vi tjänar bäst på den. Det som är i displayen däremot i kundförpackning, ja där gav vi 50kr/liter. Det var ju *dyrare, det var ju kundförpackat*
VARFÖR tror ni mekonomen har *egen olja* och nu *eget namn* på allt. För att kunna placera det hur man vill och köpa vadsomhelst till minipris och bygga varumärke så det går att debitera maximalt premiumpris.
Varför man inte säljer billiga saker även om dom är lika bra? Avtalen ser lika ut när det gäller fasta föremål som på flytande produkter. För att det inte finns samma marginal som på premium.
Du säljer *premium* för att vinsten är störst. Det har inget med reklamationer eller hållbarhet att göra. *premium, var en gång nåt bättre. Idag är det en anledning att få en kund att betala ett svinpris.
Varför väljer inte KG knutsson ett billigt märke att bli generalagent för? Eller mekonomen? Eller osv.? För att generalagenten behåller mellanskillnaden mellan inköp och butik. Butiken får nåt litet av kakan att slåss med. Sen till sist ska konsumenten pungslås då han köper en: *Dyr kvalitetsprodukt, där krut lagts på utveckling och hållbarhet som ingen annan*
Biltema har samma koncept som ekonomibutik. En uppsättning bromsbelägg köps av tillverkare för under 30kronor paketet. Biltema centralt säljer den till butiken för 170kronor paketet och butiken säljer den till dej för 200kronor paketet. Upplägget är detsamma. Stora pengarna är och förblir utomlands. Du får ingen produkt som är värd utsatt pris egentligen.
Pris och kvalitet har en grundkoppling, men då får vi inte jämföra till kund priser, då måste vi jämföra inköpspriset.
Den lamptyp som länkats till går att köpa i Danmark hos en grossist för 3 euro paret plus moms. Det är ett no name dom har, men tillverkat i europa.¨
En dyr Xenonlampa kostar 3kronor i framställning.