Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror jag och mikebike känner ungefär lika inför automatlådor, usch och fy för dom...

Att växla en automatare manuellt är långt ifrån samma sak som att köra en manuell. Man kan inte koppla ur, och all växling sker sekventiellt. Det funkar bra i S/V60 polestar om man kör den lite aktivt, men för "everydaydriving" är det faktiskt ingen höjdare..

Det absolut sämsta med min XC60 är automaten, inte för att den är dålig, utan just för att det är en automat. Trist av volvo att de inte kan erbjuda manuell låda till alla motoralternativ.
av Lövet
Det är skillnad på automat och automat. Jag är ytterst nöjd med nuvarande låda men väldigt missnöjd med föregående som satt i D5an. Det är stor skillnad trots att båda är 6-vxl automatlådor med liknande teknik.
En "prestanda motor" med automat är ju bara deprimerande :( Även om den har flappy-padels så är det ju långt ifrån samma sak som en riktig växelspak med koppling.

Men vaddå, finns T6 bara med automat? Lärde sig inte volvo från den första S80 med T6a? Visserligen är väl automaterna hyffsat mer hållbara nu för tiden än vad dom var då... Men manuell är ju fortfarande dom som pallar mest(om man kan växla, dvs).
Användarvisningsbild
av Funk
Lövet skrev:Det är olika motorer i D5 beroende på transmission
Om man undantar den nya XC90 så är alla D5 i aktuellt modellprogram likadana, det kommer att ändra sig men dom är samma idag. Vissa momentbegränsningar finns det beroende på transmission, men det är samma motor (5 cyl 2.4l).
Väljer man D4 däremot så är det som du beskriver..

Rent generellt försvinner femmorna på den europeiska marknaden, eller rättare sagt utan stora uppdateringar till Euro 6 standard får dom inte registreras efter 1 sept 2015 om jag minns rätt. Detta lär väl göra att man byter till VEA-fyror på bredadre front. Dock gäller det ju inte alla marknader så där kan man hålla liv i dom produkterna lite till.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:En "prestanda motor" med automat är ju bara deprimerande :( Även om den har flappy-padels så är det ju långt ifrån samma sak som en riktig växelspak med koppling.

Men vaddå, finns T6 bara med automat? Lärde sig inte volvo från den första S80 med T6a? Visserligen är väl automaterna hyffsat mer hållbara nu för tiden än vad dom var då... Men manuell är ju fortfarande dom som pallar mest(om man kan växla, dvs).
Njae, S60 Polestar med automat och paddlar funkar faktiskt riktigt bra för sportig körning. Jag kände som du innan jag testade polsetarbilen, men den funkar faktiskt helt ok med paddlar och automat. Men för vardaglig körning är ju en traditionell automat att föredra, kanske mest pga att man slipper det sekventiella växlandet vilket är rätt stönigt vid normalkörning.

T6 har alltid bara funnits med automat, nu som då. Fast nu pallar lådorna, det gjorde inte de fyrstegade.....
Den s60 d5 MY14 r-desing hade urusel manuell låda, sladdrig, den glappa va riktigt seg och sladdrig, provkörde en skoda octavia det var ju som natt och dag, den hade mycket bättre manuell låda. Det är flera nya volvobilar som har dålig manuell växellåda speciellt dieslarna. T3/T4 har en bra låda tycker jag. Annars så tycker jag automatlådan (powershift) i T5 240/ T4 180 etc. fungerar än geartronic.
simonhalmstad skrev:Den s60 d5 MY14 r-desing hade urusel manuell låda, sladdrig, den glappa va riktigt seg och sladdrig,
+1 på det.... De manuella lådorna eller iallafall deras länkage har mycket att önska, de är ingen höjdare.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Visserligen är väl automaterna hyffsat mer hållbara nu för tiden än vad dom var då... Men manuell är ju fortfarande dom som pallar mest(om man kan växla, dvs).
Problemet är väl inte vad som håller utan vad kunderna vill ha. Skulle Volvo inte erbjuda en automat skulle kunderna skratta hela vägen till tyskbilshandlaren, och dom har väl konstaterat att efterfrågan på manuella T6:or är så liten så det inte är värt besväret.

Och kopplings/svänghjulsbyte på en modern manuell bil kan få en vuxen man att gråta.
Perc skrev:
Lucif3r skrev:Visserligen är väl automaterna hyffsat mer hållbara nu för tiden än vad dom var då... Men manuell är ju fortfarande dom som pallar mest(om man kan växla, dvs).
Problemet är väl inte vad som håller utan vad kunderna vill ha. Skulle Volvo inte erbjuda en automat skulle kunderna skratta hela vägen till tyskbilshandlaren, och dom har väl konstaterat att efterfrågan på manuella T6:or är så liten så det inte är värt besväret.

Och kopplings/svänghjulsbyte på en modern manuell bil kan få en vuxen man att gråta.
Jag har för mig att jag har läst att den manuella lådan inte får plats eftersom 6:an är så pass lång.
Dock fanns den första V60 Polestar med manuell låda, men bara för försäljning i Australien, med ratten till höger.

Fast Volvo är generellt snåla med att erbjuda manuell växellåda, särskilt ihop med AWD.
Diesel och XC verkar vara en förutsättning.....
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]