Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
SvenB skrev:Inte alls. Men du var ju "nojig" att laddaren var på hela tiden :)
Aha! Nja, låter den nog vara på hela tiden då. :wink:

NilsO skrev:Min 940 -96 drar också runt 0.02 – 0.03 A (dvs 20–30 mA), och det har också andra 740/940 jag mätt på gjort, så det låter helt normalt. Det är minnen i de olika styrenheterna och kanske radion som förbrukar lite ström. (Värdet pendlar ju lite med klockans rörelser, så är svårt att få ett bra medelvärde med vanlig digital mutlimeter.)

Obs: 0.02 – 0,03 A, inte 0.2 – 0.3 A som någon råkat skriva ovan; drar den så mycket är något definitivt fel :)
Okej, låter ju bra. :D

Nej några 0,3 var det inte, det var 0,03A. :P
Användarvisningsbild
av Allinug
Kör fortfarande med originalbatteriet från Volvo i V70n, så det batteriet är över 10 år gammalt. Trots nästan uteslutande kortkörningar och ingen underhållsladdning (fortfarande på planeringsstadiet) så har det aldrig varit något problem. På 240:n har Volvo-batterierna också hållt i 10 år, utan underhållsladdning.

Däremot håller jag på och hjälper några med att ladda ett Volvo-batteri som bara är 2 år gammalt, så det kanske var en dålig årgång... :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag hade biltema i 945an. Det satt i vid köp, ingen aning om hur länge det hade suttit där då. 8år senare när jag sålde bilen så funkade det fortfarande perfekt.
I v70in vetefan vad det är. Inte direkt i bra skick, men blivit 10x bättre sen jag började underhållsladda det. Underhållsladdning förlänger livslängden på batterierna och kan t om få igång "trasiga" batterier.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]