Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av :stefan:
StringerBell skrev:
:stefan: skrev:
StringerBell skrev:Köp en av de intelligenta, elektroniska laddarna typ ctek så behöver du aldrig oroa dig över något. Ladda så ofta du vill. De gamla plåtladdarna är bara att slänga.
CTEK är suveräna - men de kräver 4V i motspänning för att starta, en säkerhetsgrej så att du inte ska kunna slå igång laddaren om du satt klämmorna på diskbänken eller nåt sånt galet.
Där är de gamla konstantladdarna suveräna, de brötar bara på med laddströmmen tills timern slår av, så har du ett fullständigt dött batteri så kör med gammelladdaren en stund så du får upp volten, sen kan du köra CTEK. :)
Grejen är väl att ett fullständigt dött batteri nog inte har så mycket framtid ändå… Men visst, vill man experimentera och prova, så. Dock handlade ämnet om stödladdning och då är de intelligenta laddarna oöverträffade.
Nä, det var mest bisatsen om att slänga plåtladdaren jag reagerade mot, de kan ju som TS påpekade även ge starthjälp. Men annars är det CTEK som gäller, det håller jag med om.
av Rådlös
Håller med "stefan". En gammaldags laddare behöver inte vara värdelös. Antag att man har möjlighet att hålla koll på laddaren (och att den har en amperemätare). Man kanske vistas i garaget ofta av andra skäl och kan titta till laddaren då och då. Då är den lika värdefull som någon annan modell.
Det gör inget att avbryta laddningen av ett blybatteri. Om man t.ex behöver använda sin bil medan den står på laddning så är det bara att avbryta och koppla bort. Sedan kan man koppla in igen. Generellt gäller ju motsatsen för torrbatterier som vi har i telefoner, handverktyg, tandborstar etc. etc. Dom skall helst laddas tills det är fullt.
Man kan t.ex om man har ett båtbatteri som står overksamt i många månader, koppla en timer som kör laddning på batteriet t.ex några timmar varje vecka. Och batterier som vinterförvaras skall inte stå i värme. Då urladdas dom fortare än om dom står svalt. Ett fulladdat och friskt batteri tål kyla mycket väl. Clas Ohlson och Conrad m.fl säljer lämpliga timers för detta.
av SirDuke
Hur ofta är lämpligt att stödladda då? Förbrukningen är att jag kör bilen lite på helgerna (typ storhandla, åka med grejer till återvinningen, kanske skjutsa någon småtting, etc). Samt självurladdning. Ska man "smygladda" (typ 2 A över natten) varje vecka? Varje månad? Olika intervall på vintern/sommaren?
Användarvisningsbild
av StringerBell
En annan fördel med t.ex. Ctek är de snabbkopplingar som gör frekvent laddande smidigare.
Användarvisningsbild
av lennarte
StringerBell skrev:En annan fördel med t.ex. Ctek är de snabbkopplingar som gör frekvent laddande smidigare.
Det har Biltemas laddare också. Snabbkoppling med säkring och cigg.uttag (för att driva en kylbox t.ex), kabelskor (för fast montering), cigg.propp (för att ladda batteriet genom cigg.utaget) och kabel med klämmor (som det brukar vara).
Har du "plåtladdare" är en timer ett alternativ. Du får "känna" dig fram hur mycket den ska vara inkopplad. Har du en "intiligent" laddare kan du ha den på alltid. Vissa bilar har cigg.utaget kopplat direkt till batteriet. Då kan du ladda enkelt genom det. Andra har det över tänd.låset, då går inte det.

Hvh
Lennart
av xxargs
En gammal plåtladdare (det gäller också sådana med starthjälp) kan koka sönder ett batteri på kort tid (tex över helgen) om de glöms bort och dessa är inte lämpliga att bara att 'toppa upp' med på samma sätt som med en intelligent laddare då om batteriet är hyffsat fullt så kanske det handlar om bara en timmes laddning innan det börja ladda så att det korroderar blyplattorna inne i batteriet om man gör det med en plåtladdare. Allt handlar om spänningsreglering och tid och en plåtladdare ha inget av detta utan kör på för mycket med för hög och pulserande spänning (likriktad 50 Hz) spänning även om batteriet är fulladdat.

Kort sagt plåtladdare och dito med starthjälp duger i princip bara när man står med en bil som inte vill starta längre för att man glömt halvljusen över natten och ladda batteriet till 3/4-del laddstatus - resten av batteriskötseln skall göras med intelligenta laddare om man skall underhållsladda då och då för att man kör lite/korta sträckor. - ja om man inte gillar att byta batterier ofta förstås.
av SirDuke
Aha, tack för info. Ja jo jag har förstått att plåtladdaren är primitiv och inte vet vad den gör. Så man måste själv hålla koll på laddstatus. Och det tänkte jag göra noga, absolut inte lämna över helgen eller liknande. Den ska enligt bruksanvisningen ha ett överhettningsskydd men det hindrar väl inte överladdning? Batteriet å sin sida har enligt specen faktiskt ett överladdningsskydd! Men det är väl en säkerhetsventil som öppnar om trycket inuti batteriet blir för högt? Överladdningen hinner bli onyttig/ skadlig innan ventilen löser ut, eller?

I praktiken, för att undvika överladdning, är det tillräckligt att jag håller koll på amperemätaren på laddaren samt mäter temperaturen på batteriet?

Och det där med att det bara går att ladda till 75 %, stämmer det, varför är det så i så fall? Även om jag laddar i rumstemperatur?
av Rådlös
Tiden mellan laddningarna är nog mindre intressant. Det är viktigare med energiinnehållet. Den bästa kollen på det får man med en batteritestare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/ Detta exemplet är ett lågbudgetalternativ. Det finns dyrare med minne och utskrift etc. etc. Men dom är vanligtvis för verkstäderna. Det är i alla fall ett motstånd i mätaren så att man mäter alltid under belastning. Det ger en rättvis bild av hur batteriet mår. Och det finns ett spänningsområde på batterispänningen som kallas Vilospänning. Den skall vara max 12,7 volt och minst 11,8 volt. Inom detta området är OK, men närmar det sig min-strecket så är det ju inte fel att ladda redan innan. Vilospänningen mäter man upp på ett batteri som inte har fått jobba (motorn och generatorn har varit igång) på kanske en ½-timma.
Ett urladdat batteri tar skada redan några tiondelar under min-strecket för vilospänningen. Därför är underhållsladdning alltid av godo antingen det behövs eller inte. Har man en smartladdare så sköter ju den det själv. Har man inte smartladdare så får man bevaka. Om man som jag beskrev tidigare, kopplar över en timer gör man rätt i att mäta dom första gångerna hur resultatet blir. Då kan man få ut någon sorts mönster eller statistik och gå på det när man sätter tiderna.
Sedan skall man ju inte glömma att det är skillnad på batteri och batteri. Om man har en laddare med amperemeter så upptäcker man ganska snart att ett par år gammalt batteri aldrig går att ladda till noll ampere (genom laddaren). Möjligen på ett nytt, men inte på ett som har varit med några år. Det stannar på minst 1 ampere. När man har kommit till det läget är det dags att avbryta. Det brukar övergå i gasning annars. Alltså att vattnet kokar bort i form av knallgas. Lämplig temperatur på ett batteri som laddas torde vara max rumstemperatur. D.v.s 20°C. Jag har jobbat i telecentraler och liknande där man har en batteribank som backup vid strömavbrott. Där skall alltid temperaturen hållas under kontroll och över rumstemperatur bryts batterier ner betydligt snabbare än under rumstemperatur. Livslängden på sådana batterier är satt till 10 år. I en bil kanske man räknar med 8 - 10 år i bästa fall. Att mäta temperaturen på ett batteri gör man bäst med en IR-termometer. T.ex den här: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000 Det finns dyrare också med lasersikte och pistolform, men den här duger gott.
av SirDuke
Tack för input och den rikliga informationen!

Ja nu är ju mitt batteri nytt så då vågar jag stödladda emellanåt och tittar noga på ampermetern på laddaren. Samt kollar tempen på batteriet, jag har en Black&Decker IR-scanner.

Ang omgivningstemperatur vid laddning så tänker jag att en gammaldags laddare kompenserar ju inte för kall väderlek dvs ökar inte spänningen. Därför tänkte jag lyfta ur batteriet ur bilen och ta in det inomhus för att ladda.

Men en fråga, varför går laddindikatorn på laddaren aldrig upp till Full? Den stannade på 75 % när jag laddade batteriet första gången.
av Rådlös
"Men en fråga, varför går laddindikatorn på laddaren aldrig upp till Full? Den stannade på 75 % när jag laddade batteriet första gången."

Det där är nog lite komplicerade frågor och lite hightech. Men av det lilla jag vet, säger jag: Batterier har ett inre motstånd som är beroende på hur uppladdade dom är. Ett urladdat batteri har lågt inre motstånd. Laddströmmen "rusar" igenom batteriet. Jämför också med uttrycket "kortslutning i batteriet". Det gäller mycket urladdade batterier.
Under laddningen ökar det inre motståndet och släpper inte igenom så mycket ström. Men eftersom det trots allt är en strömkrets så flyter det igenom lite hela tiden. Det finns säkert förklaringar till detta, men jag har dom inte till hand just nu. Annars är det så att om man vill Googla så finns det mycket uppgifter på internet om batterier och batteriteknik. Kanske något att lägga tid på så här i mellandagarna. Men man får inte ha en krävande omgivning för det är mycket att läsa. :shock: :wink: :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]