Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:
NilsO skrev:
milktrucker skrev:40 Ah är alltid samma energi oavsett vilket batteri det kommer från
Njae... Bygg ett 24-voltsbatteri genom att seriekoppla två likadana 12-voltsbatterier, vart och ett på 60 Ah. Det nya "batteriet" kommer också vara på 60 Ah, men den lagrade energin är såklart dubbelt så stor.
Visst har du rätt, men så länge man jämför batteri med samma spänning så kan man ju aldrig säga att ett 40Ah batteri motsvarar ett 160Ah.
Bara genom att läsa den beskrivningen får man intrycket av ett oseriöst företag/produkt.
Jag har ingen åsikt om företaget, men påståendet att ett visst 40 Ah batteri kan lagra lika mycket energi som ett annat 160 Ah batteri är inte oseriöst i sig; det kan säkert stämma. Att jämföra kapaciteten i Ah säger i sig inget om hur stor energi man kan få ut ur två olika batterier (även om båda är 12 V). Speciellt inte när det gäller helt olika batterityper, vilket det gör här.

Sen är jag rätt säker på att det aktuella batteriet inte alls lämpar sig i en bil.
av rid54
En viss kapacitet i Ah måste betyda precis samma sak oavsett batterityp och det är hur många Ampère under hur många timmar man kan ta ut ur batteriet, innan polspänningen sjunker under en viss angiven spänning (innan batteriet tar skada). Det kan kopplas till "energi" bara om man tar med batterispänningen i beräkningen, men Ah-värdet som sådant säger inget om energi. Och 1 Ah är 1 Ah oavsett batterityp.
milktrucker skrev:ett riktigt skämt

40 Ah är alltid samma energi oavsett vilket batteri det kommer från
40 Ah (amperetimmar) är ett mått på hur mycket energi man kan lagra i batteriet. Jämför med hur stor tank du har i en bil.

Ampere däremot är ett mått på hur hög strömstyrka batteriet kan avlämna vid behov, t.ex. när man vrider på nyckeln. Jämför med hästkrafter eller vridmoment. Ampere är förresten elvärldens vridmoment, skulle jag vilja påstå.

Ett förhållandevis litet batteri kan ha bra strömstyrka och därför duga till bra kallstart, men man har inte många försök på sig innan det är slut. Glömmer man på innerbelysningen (el dyl) så är man rökt på betydligt kortare tid än om man hade haft ett större batteri. :)

Jag kommer aldrig att begripa varför folk blandar ihop A och Ah hela tiden.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]