Hilmer skrev:
Min konversation med länsstyrelsen, det sista har jag inte fått svar på än, tror faktiskt intresset för att svara har svalnat en aning...
Och frågan är väl om svar erhålles alls eftersom dom nog inte vet riktigt hur dom ska förhålla sig till dessa bilkameror som blir mer och mer populära :|
Citera:
Hej!
Funderar ju på att köpa mig en kamera att ha i bilen, har insett värdet av en sådan efter att (under färd) blivit påkörd av en smitare.
Det handlar ju inte om en fast monterad kamera, för där har jag förstått att tillstånd krävs.
Men om kameran endast är igång under färd, behövs det då tillstånd för kameraövervakning?
Mvh Jonas Hilmersson
Ämne: SV: Bilkamera
Hej,
om en kamera (1) är uppsatt, (2) inte manövereras på plats, (3) kan användas för personövervakning och (4) övervakar ett område som allmänheten har tillträde till krävs tillstånd till kameraövervakning. Notera att dock att samtliga dessa fyra krav måste vara uppfyllda för att krav på tillstånd till kameraövervakning ska kunna ställas.
Det kan alltså krävas tillstånd för kameraövervakning för en sådan bilkamera du åberopar. Att kameran bara ska vara i gång under färd gör inte övervakningen automatiskt tillståndsfri. Uppfyller övervakningen de fyra ovan nämnda förutsättningarna krävs tillstånd för kameraövervakningen.
I Skåne finns det för kännedom endast ett fordon som har fått tillstånd för kameror. Det är en av räddningstjänstens brandbilar i Malmö som används i områden där de tidigare har blivit utsatta för bland annat stenkastning. Där bedömdes alltså övervakningen kräva tillstånd.
Med vänliga hälsningar
Hej och tack för ditt svar!
1) Då fordonet är i rörelse då kameran är igång avser det ju ingen fast montering på plats.
2) Eftersom kameran endast är igång vid färd bör det ju ses som manövrering på plats eftersom man bara filmar det man själv ser i realtid.
3) ” Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. I dagsläget finns det inte i svensk rätt något förbud mot att filma/fotografera en person på allmän plats utan dennes samtycke.”
4) Se ovan.
I din text: ” Notera att dock att samtliga dessa fyra krav måste vara uppfyllda för att krav på tillstånd till kameraövervakning ska kunna ställas.”
Jag tolkar det som att det är fritt fram att använda dessa bilkameror eftersom egentligen inget utav de fyra nämnda kraven uppfylls och man kan således likna detta vid en handhållen kamera.
Mvh Jonas Hilmersson
Källor:
http://lawline.se
https://lagen.nu/1991:1469
Ämne: SV: Bilkamera
Hej,
Länsstyrelsen är av uppfattningen att det kan krävas tillstånd för kameraövervakning för en sådan bilkamera du åberopar. Om en kameran är uppsatt, inte manövereras på plats, kan användas för personövervakning och övervakar ett område som allmänheten har tillträde till krävs tillstånd till kameraövervakning.
Länsstyrelsen i Skåne län har dock ännu inte haft något ärende på detta. I Skåne finns det , som redan nämnts, i dag endast ett fordon som har fått tillstånd för kameror och det är som meddelats en av Räddningstjänstens brandbilar i Malmö. Och i det fallet bedömdes alltså övervakningen kräva tillstånd.
Med vänliga hälsningar
Hej!
Att det kan krävas tillstånd anser ju inte jag vara ett svar på frågan direkt.
Om man läser på de sidor som jag angett som källa nedan så krävs det inget tillstånd.
Och på de svar ni gett så anser jag det vara fritt fram så länge inte alla av de fyra kraven är uppfyllda.
Vad det avser brandbilen i Malmö beror väl kravet på tillstånd här att dessa kameror har för avsikt att förhindra brott och där huvudsyftet är personövervakning/övervakning av allmänt område och för att den filmar då den står still.
Anser att det är inte riktigt samma sak som en rullande kamera i personbil.
Mvh Jonas Hilmersson