Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
joel vet du om min 380 är kapabel att vara en av två kameror i samma setup? Jag funderar på att antingen köpa en 500 till framrutan och sätta 380n bak eller köpa en billigare kamera till bakrutan. Man kopplar ihop kamerorna med en sladd har jag läst. Men är det något i kamerans mjuk/hårdvara som måste finnas på plats innan man arrangerar äktenskapet så att säga?
Användarvisningsbild
av joel80
Sleeper: Nej den har inte den funktionen.. Inte 500an eller 600an heller. 550 och 650 har två kameror. Jag tycker den installationen känns mer meckig och föredrar separata kameror.

Rättsläge för dashcams

Innan den här tråden blir för lång tänkte jag länka till nått som kommer komma upp i diskussionerna.. och då är det skönt att kunna hitta länken till det på första sidan. Det gäller tillståndsfrågan och datainspektionens utspel i sommras. Vi diskuterade det på en eller två sidor i min Dashcam-tråd. Jag länkar dit, så får man kolla där för lite djupare info när det behövs.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=1005

Och kopierar in min mailkorr med datainspektionen angående det hela:

Spoiler »

Hilmer har också haft lite intressant mailkorr med länsstyrelsen:
Spoiler »
Användarvisningsbild
av Sleeper
joel: Okej vad synd. Jag tycker att det verkar smidigt att ha ett integrerat system. Behöver du synka fram/bakkamerorna manuellt i redigeringen alltså?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag synkar i redigeringen.. Det är oftast inte så viktigt att synka på exakt bildruta.. Ligger man något sånär i fas så ser det rätt ut.. Tycker den "handpåläggningen är rätt smidig och går skapligt fort. Jag brukar välja en punkt i "huvudklippet där jag t.ex möter någon eller blir omkörd/kör om.
Om jag tutat i klippet brukar det gå att höra tydligt i båda kamerorna och jag kan synka på det. :D

Så sätter jag markören där och sen inpunkt på det klipp jag ska lägga in (från bakkameran) där jag då ser den omkörningen/mötet, sen lägger jag ner det på timelinen och drar ut det till full längd.. Då har jag ju synkat det där det varit enkelt att se, och då funkar det fint över hela klippet. (Sen ändrar jag storlek på det överliggande så det t.ex ligger uppe i hörnet som "backspegel". :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Tog max 5 minuter att montera kameran och dra sladden till baksätet.

Bild
Kabeln går mellan vindrutan och innertaket. Sedan vidare inpetad i skarven A-stolpen sen under svarta listen som följer dörrbågen.
Bild
Bild
Bild
Lite av installationen syns.
Bild
När ja kör ser ja inte så här mycket av kameran utan endast ett par millimeter så den skymmer ingen sikt framåt.
Bild
Bild

Tänkte inte på varför klippen skulle vara korta :oops: 3 min var i alla fall det längsta som ja kunde välja och.
Användarvisningsbild
av Micce1980
joel80: Bra att du tog upp "Rättsläget" och jag tror snarast på ett ökat intresse i din tråd ju fler som skaffar en bilkamera. Det är ju mycket (eller enbart?) tack vara dig att intresset här är så pass bra som det är idag. :)

perra83: Trevlig installation. Topp, topp, tummen opp!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har haft min kamera i 1½-2 år, men det var först härrom dan jag behövde den i skarpt läge då jag hade närkontakt med en annan bilist (eller rättare sagt hon hade det med min bil). Nu står ord mot ord om vad som egentligen hände. Mitt f-bolag var minst sagt intresserade av att se vad som hände, när jag sa att min kamera i bilen hadespelat in precis allt. Jag mailade över klippet, så nu ska det malas i kvarnarna hos respektive f-bolag. Återstår att se vad utslaget blir. 13/1 ska bilen in på skadebesiktning.
Användarvisningsbild
av joel80
Åh faan! Vad hände? Syntes det bra på videon?
När får man se klippet?!!!! ;)
Användarvisningsbild
av fjohan82
joel80 skrev:Åh faan! Vad hände? Syntes det bra på videon?
När får man se klippet?!!!! ;)
Allt syns klart och tydligt, dock är det ganska kass kvalité på kameran... Egentligen åker jag nog på allt, då jag nosade på bilen framför. Dock bromsar bilen framför helt utan anledning, finns inget att bromsa för.. Hon påstod att hon inte såg något och var tvungen att stanna. Vadå stanna? Ingen av de bilarna hon hade framför sig stannade. Och skylla på att hon inte såg? Nää spolare rutan gjorde hon vid första stoppet, då borde den ju vara ren. Man ser genom hennes bil att inget hinder finns på vägen heller.. Min bil är dessutom fullt körbar, så jag sitter inte på sjöbotten. Nåväl, se och beskåda: https://www.youtube.com/watch?v=v5ggLGw ... F8gV9ctgbg
Användarvisningsbild
av joel80
Men seriöst! Vilket jävla stolpskott! Nej jag blir sur om du åker på vållande helt själv i den där situationen! Med den videon ska du nog se att det åtminstone blir delad. Jag talar i och för sig som lekman och har inte full koll, men känslan är att du skulle åka på viss skuld för att du inte höll säkert avstånd, och hon på viss skuld just för att hon tvärnitat åt något som inte funnits. Nästan som att hon straffade dig för att du låg nära.

Var det nån irritation från henne när ni klev ur bilarna??

Vad har du för kamera? Troligen är väl kvalitén något bättre på den fil du har, för upplösningen på youtubeklippet var väldigt låg. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 66
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]