Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

NayaBeach skrev:Eller bladen är kanske sidspecifika?
Sidspecifika? Det var väl till bakrutan?
av *pettson*
NayaBeach skrev:Fixa torkarblad är ju sällan något man gör i väl upplyst miljö i trevliga temperaturer. Snarare mitt i vintern med risk att förfrysa fingrarna pga de "gamla jävlarna ser man ju inte ut med". Plus d underkylt regn såklart. Så chilla med personutvärderingar kanske?
Genom sej själv känner man andra? Jag tillhör iallafall inte gruppen du beskriver. Känner ingen som hör dit heller som är äldre än 20år.

Det finns varken brist på tecken eller annan info om att det kommer krävande förhållanden varje år. Man gör alltså bilen klar för vintern nu som i alla tider. Ser över vätskor, däck torkarblad och belysning. Även översyn på batteri och kasta in en ficklampa eller liknande i bilen. INNAN dom förhållandena kommer.
Är det snöigt och svårt kastar man in extra varma kläder i bilen som komplettering.
Gör man inte det så får man helt enkelt skylla sej själv.

Det är aldrig rätt att skifta t.ex torkare i regn och mörker i kyla med mindre än att det är nöd längs vägen.
Det finns heller inget i plastväg till torkare som är tillverkat för att bändas och töjas i minusgrader. Däremot tål plasten i fästena kyla när dom är på plats. Allt, precis allt är avsett att monteras i rumstemperatur för att kunna monteras på rätt sätt.
precis likadant som det är med oljefilter, luftfilter, o-ringar och allt annat inkl allt i metallväg. Till och med fälgarna är avsedda att monteras i rumstemp.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Alla är inte som du, pettson. Du är bra på mycket men du kan inte allt och visar även tecken på att vara en besserwisser.
Jag jobbar varje dag och nu när det är vinter blir det mörkt snabbt. Jag har inget ställe att mecka på mer än på en halvmörk parkeringsplats. Det är inte heller mitt fel att någon väljer att sno mina torkarblad precis efter jag redan bytt och då förstör armen. Då har man inget annat val än att byta. Ska jag åka till Spanien bara för att byta armen eftersom det är för kallt och mörkt här?

Man förväntar sig att det man köper TILLSAMMANS bör passa med varandra. Speciellt när de ligger inplastade med varandra i en kartonglåda. Eller? Lite svårt att se små avvikelser i kassa förhållanden. Det är heller inte första gången saker från Biltema måste monteras ihop på ett ologiskt sätt. Jag kan nästan garantera att någon mer har upplevt detta. Till och med killen på kundservice sa att grejerna ibland kan ha udda monteringssätt.

Åkte tillbaka till Biltema och de kontrollerade alla paket, flera av dessa var paket var fel. Alla paket hade likadana torkarblad men armarna var fel. Här är resultatet:
Bild
Bild
Något har hänt men vad vet varken jag eller kundservice, den skulle skickas vidare i alla fall.
av *pettson*
Helt korrekt. Kan inte allt. Lär mej varje dag trots över 20år med att skruva bil. Man kan tycka jag är en besserwisser. Det gör många när dom egentligen mest skäms över sej själva.
Vilka pass tror du jag jobbar? Brukar gå upp runt 05.30 och vara hemma runt 17.00 det är på intet sätt ljusare här än hos dej med andra ord.
Vilket tillstånd delar ska monteras i tar inte hänsyn till dina förhållanden. Om plast blir skör i kyla så blir den det oavsett vem du är och vilka möjligheter du har.
Ganska enkelt att förstå.. egentligen. Ska det då gå att montera bra, ja då måste man ordna dom förhållandena som krävs. Alltså få in armen i värme och montera.
När det gäller uttalandet expediten hade så finns det inte en chans att det gäller torkarblad och armar. Det finns inget som är knepigt eller avancerat där. Men.. det är å andra sidan nåt var och en får tycka själv om. Expediten tyckte väl det var lurigt.. Oftast är sånt man inte kan eller vet uttalat som lurigt, utan att det för den sakens skull är något avancerat rent tekniskt.
I övrigt förväntar även jag mej att saker ska passa ihop. När dom sen inte passar ihop enligt ögonmått så försöker jag inte pressa ihop nåt med våld. Där skiljer vi oss kanske åt.
Ser det inte ut att passa ihop så gör det inte heller det och då lämnar jag tillbaka det. Nu måste inte alla göra så, men enklast är att se om det nya motsvarar det gamla. Gör det inte det och man inte känner till något meddelande om att nåt förändrats. Ja då är det förmodligen inte rätt bit.

Men jag är glad för din skull. Fota nu dina delar noga så du kan jämföra nästa gång.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Går det inte att montera ihop arm och blad vid köksbordet, och sedan montera hela "klabbet" på bilen sedan :?:
Men det var bra biltema fick upp ögonen för felet och hoppas de går ut med det internt så det rättas till :-)-)
Många klagar men ger inte de chansen rätta till felet lixom
av LOB
Har man en barnfamilj och fulltidsjobb kan det ju hända, nu i julsträvet, att man glömmer att byta vindrutetorkare innan de blir dåliga ... Att byta dem utomhus måste nog också anses vara akseptabelt beteende 8)
Men vill man få hjälp av de mest kunniga här på forumet är det nog bäst att hålla käft... :D
av *pettson*
LOB skrev:Har man en barnfamilj och fulltidsjobb kan det ju hända, nu i julsträvet, att man glömmer att byta vindrutetorkare innan de blir dåliga ... Att byta dem utomhus måste nog också anses vara akseptabelt beteende 8)
Men vill man få hjälp av de mest kunniga här på forumet är det nog bäst att hålla käft... :D
Du får gärna utveckla det.. Som t.ex vad julstök familj och barn påverkar att man byter torkarblad innan vintern attackerar?
Det är 10 minuters jobb när man tankar. Väldigt många har ett par barn, julstök och allt möjligt. Samtidigt har.dom runt en timma fritid per dag då man ringer folk om ingemting, eller svarar eller smsar om ingenting. Plus att många röker eller snusar. Sen brukar det alltid finnas tid till FB efter det. Nån av dessa pauser skulle det säkert att gå att få in ett planerat byte i eller? Tid är alltså egentligen inte problemet.
Oplanerade byten är som som är.. men man måste garanterat inte byta en bakre torkare i totalmörker i permafrost precis exakt just nu om man dessutom kanske inte är så mekvan.. Även ett sånt byte går ju att planera in till ett bättre tillfälle/ plats.
Vore det regn och vänster framtorkare ger upp så är det en annan femma. Då får man lösa det bara så gott det går, där och då.
Då går det också som det går. Då är det nöd. Tyvärr är materialet fortfarande inte avsett för våran vinter och böjningar/ töjningar samtidigt. Det är inte ovanligt att det går åt helsike därför.

Sista raden vet jag inte om det är riktat till mej. Men om det är det så är det synd att du ser det så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]