Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#924786
ER skrev:BRA LED extraljus kostar runt 5000-6000kr/st och finns bara ett(Vision X Light Cannon 90W) som är i krokarna av svag xenonkonvertering i längd då det med filter för acceptabel bredd lyser 500-600m (jämför med tex en 225a som utan problem kastar ljuset 1000m och har iaf 800m användbar belysning) Detta pga sin konstruktion med riktig reflektor, EN diod. Sämre led-extraljus har flertalet dioder i ultrasmå reflektorer och väger bly jmfr xenonkonverterat extraljus.
LED ramp är precis som dessa med flera små reflektorer som ger mera bredd än nödvändig längd, fast bländar mötande exakt lika på bra på 800m avstånd pga sitt intensiva ljus som ett xenonextraljus som lyser upp 1000m och faktiskt lyst upp vägsträckan mellan fordonen också innan man måste blända av så skillnaden är att man då sett hur det ser ut på vägen mellan fordonen pga att man lyst upp detta med riktiga extraljus.

Det relevanta är lux på xxx avstånd, inte lumen som bara säger hur mycket ljus källan avger men säger absolut inget om var ljuset hamnar och det är ju det senare man vill veta snarare än att vara cool med 100000lumen fast det dör ut redan vid 300m.
Ge LED 5-6 år till och spinn vidare på VisionX LightCannon temat med riktig reflektor och EN diod, helst 120W+ så finns hopp om nåt riktigt bra om sådär 6år när LED mognat och är redo att plockas på allvar. Tills dess fungerar dom ypperligt som parkeringljus/bakljus/backljus/arbetsljus och ev som KOMPLEMENT till xenonextraljus bara för att faktorn finns, inget alternativ är det än på ett tag.
Den dagen VisionX LC finns som 120W kommer jag fundera på att köpa 5st till XC:n då det med lite pill och egna fästen för dom två yttre hängande ljusen får plats på Qpaxbågen och ersätta xenonet.

Hur i hela friden kan en LED lampa blända på 1000 m om den är så svag och spridd att den inte klarar att lysa upp vägen mer än 150 meter frammåt ?:-/ ?:-/ ?:-/
av rid54
#924870
Bländning är ju den upplevelse man får i "bortänden" av belysningen och det är nog inte helt lätt att koppla ihop hur stark belysningen är i en viss punkt och hur mycket man blir bländad om man står i den punkten och tittar på ljuskällan. Dessutom är det starkt blåhaltiga ljuset från LED- och Xenonlampor mer bländande än ljus från en halogenlampa, utan att det därför ger den som använder lampan bättre sikt, bland annat pga att LED- och Xenonljus inte innehåller alla färger, vilket halogenljuset gör.
av *pettson*
#924881
Nu har jag inte just extraljus att jämföra. Men arbetsljus istället.
Jag föll för att handla diodljus till skogsmaskinen och är inte särskilt nöjd egentligen med ljuset.
På skogsvagnen sitter tre stycken diodljus med 60W star dioder i varje ljus. Nåt som lyser otroligt starkt. Men.. KORT. Dom är effektiva ca 15-20 meter och sen faller ljuset fort mot utkanten. Att jag fortfarande har dom kvar beror på att jag kände ett problem med att dra kablage för xenon ute på kranarmen. Diodljusen tar mindre ström och är således enklare att dimensionera kablage för i mitt fall. Dom är även helt okänsliga för dom skakningar och sånt som kranarmen råkar ut för.
På maskinen sitter två vanliga arbetsbelysningar med 55W xenonkonvertering i, och dom två ger mer ljus från maskinen än dom tre diodljusen ihop. Det säger något om hur olika dom är ändå. Missuppfatta mej rätt, ingen av dom är att rekommendera att titta in i. Alla är skarpa som ett helvete för betraktaren som befinner sej i andra ändan.

När jag började kika på hur jag skulle utrusta maskinen så försökte jag prova mej fram med färgtemperaturer, då fann jag att 6000 är en bra temp i alla väder, det är riktigt bra i dimma eller nederbörd. 4200 är en fylligare temp som släpper fram färgen på underlaget och som reflekterar bättre i omgivningen, tyvärr även mer reflex i nederbörd eller liknande, men det är klart det bästa ljuset att använda egentligen. Man får mer synligt område med 4200 grader helt enkelt.
#924885
ER skrev: LED ramp är precis som dessa med flera små reflektorer som ger mera bredd än nödvändig längd, fast bländar mötande exakt lika på bra på 800m avstånd pga sitt intensiva ljus som ett xenonextraljus som lyser upp 1000m och faktiskt lyst upp vägsträckan mellan fordonen också innan man måste blända av så skillnaden är att man då sett hur det ser ut på vägen mellan fordonen pga att man lyst upp detta med riktiga extraljus.
rid54 skrev:Bländning är ju den upplevelse man får i "bortänden" av belysningen och det är nog inte helt lätt att koppla ihop hur stark belysningen är i en viss punkt och hur mycket man blir bländad om man står i den punkten och tittar på ljuskällan. Dessutom är det starkt blåhaltiga ljuset från LED- och Xenonlampor mer bländande än ljus från en halogenlampa, utan att det därför ger den som använder lampan bättre sikt, bland annat pga att LED- och Xenonljus inte innehåller alla färger, vilket halogenljuset gör.
Om vi pratar 800-1000 meters upplysning av väg och bländning så pratar väl ingen glödtrådar i halogen, Ska det till en kilometer så krävs Xenon och de har ju inte annorlunda färgtemp än LED och bländar precis lika illa som LED gör (om man nu överhuvudtaget skulle lyckas få LEDen att ha ett vettigt ljusflöde på 1000 m ).
ER skrev:Det relevanta är lux på xxx avstånd, inte lumen som bara säger hur mycket ljus källan avger men säger absolut inget om var ljuset hamnar och det är ju det senare man vill veta snarare än att vara cool med 100000lumen fast det dör ut redan vid 300m.
Jag hävdar att har ljuset "lux" dött ut på 300 meter så bländar det inte heller på längre avstånd. Inget LUX = Inget ljus = ingen bländning speciellt när det är liknande färgtemp på LED och Xenon.
#924895
Tack för alla svar! Blev ett ganska hett ämne tydligen :)

Många som har åsikter om ledlampors vara eller icke vara, jag har nog blivit övertygad nu iallafall efter lite efterforskning och era svar att jag inte kommer få den längden jag önskar om jag pratar ledramper i den prisklassen jag nämnde ovan (2-4000). Behöver gå upp betydligt mycket högre för att det ska bli något och dessutom skulle jag nog behöva montera det på taket.

Den längden jag nu har på mina 70W xenon i helljuset i orginal bi-xenonreflektorn är egentligen fullt tillräckligt, jag tror dock att mina halvljus kan stå lite lågt ställda så jag ska in på Volvo och undersöka det inför besiktning och kanske "vinna" någon meter i längd om det är så att de går att ställa upp lite. (Men fortfarande vara tillåtna givetvis).

Ska man ha rejäl längd är det extraljus med xenon i monterade utanpå som gäller helt enkelt.
#924941
VolvoB20 skrev: Hur i hela friden kan en LED lampa blända på 1000 m om den är så svag och spridd att den inte klarar att lysa upp vägen mer än 150 meter frammåt ?:-/ ?:-/ ?:-/
Om du mött en bil med populär och respektabel LED ramp i nosen på 150-250W+ eller på taket så reagerar du på att ljuset har en aura runt sig pga allt stickljus så du upplever det som uselt fokus på ljusbilden och ju mera lumen ju kraftigare aura och sämre ljusbild från mötandes perspektiv och det är just detta fenomen som bländar trotts att ljuset inte orkar fram att lysa upp vägen just där.
Det spelar ingen roll om detta är på 1000m avstånd eller 300m för du upplever det lika bländande i båda fallen även om det bara orkar kasta ljus på vägen(lux) 200m. Ju äldre du blir ju känsligare blir man för detta när ögonen "åldras" och inte lika flexibla att klara av att ställa om sig för denna ofokuserade ljus med "stjärna i centrum". Ett klassiskt extraljus såväl halogen som xenonkonverterad har iaf. något som påminner om ljusbild (och inte avger denna aura på samma vis som är orsakad av just icke existerande ljusbild) till skillnad från LED som saknar detta med ett specifikt undantag som kostar 5-6000kr/st som i grunden är samma konstruktion med en stor reflektor och en kraftfull ljuskälla som klassiskt extraljus.
Jämför med taskigt fokus på en strålkastare som bländar lika mycket oavsett avstånd och med 100W lampa istället för 55W( jmfr mera lumen) ökar irritationen för mötande.
Möter du en bil med ena strålisen felinställd, felaktigt fokus, taskig lampa så ser du taskiga lampan som irriterande trotts att avståndet är betydande och ej upplyst av detta fordon medans den korrekt inställda med fokus inte irriterar alls då ljuset går dit det är avsett och ej heller bländar på kortare avstånd.
Man ser direkt fulkonverterade bilar på långt avstånd då dessa alltid har felaktigt fokus och felaktig ljusbild med samma tendens till diffus ljusbild när reflektorn/strålkastaren inte är byggd för ljusmängden.
Har varit på bådas sidor av staketet då det var coolt med fulxenon i 6000K+ trotts usel räckvidd korrekt inställt, mötande upplever just auran som irriterande på betydligt längre avstånd.

Du kan väl ändå inte påstå att en usel lampa med sned glödtråd/felaktigt fokus bländar mötande mindre än en kvalitetslampa med rak glödtråd/korrekt fokus trotts att den senare lyser upp längre vägsträcka. Båda bländar lika mycket fast den första irriterar betydligt mera och upplevs mera bländande just pga ofokucerade ljuset med tex "stjärnan i centrum" trotts noll lux på målytan och det är detta som avgör om det bländar eller ej, inte hur mycket ljus som hamnar på målytan.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
#924999
Som TS nämnde, ett hett ämne... Ströljus är ett problem som nämns och det irriterar ju både mötande och en själv, åtminstone om det är det minsta dis/damm/rök etc i luften; det blir som ett lysande moln runt fronten. Därav att det är avgörande viktigt med vettigt utformade lyktor (riktiga reflektorer och avskärmad ljuskropp för att stoppa ströljuset). Sen tycker jag personligen att det känns som våldsam overkill att fundera över belysningsstyrkan på >400 m avstånd. Det tar typ 10 sekunder att köra 400 m i god fart, lite under en minut att köra 1 km. Det är ju bra att se hinder i tid, men jösses... De värsta hindren kommer ju ändå skuttande in från sidan på ett slumpmässigt avstånd och då spelar ju inte ljusstyrkan på 1000 m håll nån roll. Dessutom blir ju omställningen från fullt ljus till haljvljus (vid möte) mer påfrestande och läskig ju större skillnaden är i belysningsstyrka. Bara för att det går att lägga upp ljusstyrka som en luftvärnsstrålkastare i fronten måste man inte göra det. Tycker jag. Gör man det tycker jag man ska söka efter bästa kvalitet på ljusbild, för ens egen och andras skull.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]