VolvoB20 skrev:
Hur i hela friden kan en LED lampa blända på 1000 m om den är så svag och spridd att den inte klarar att lysa upp vägen mer än 150 meter frammåt ?:-/ ?:-/ ?:-/
Om du mött en bil med populär och respektabel LED ramp i nosen på 150-250W+ eller på taket så reagerar du på att ljuset har en aura runt sig pga allt stickljus så du upplever det som uselt fokus på ljusbilden och ju mera lumen ju kraftigare aura och sämre ljusbild från mötandes perspektiv och det är just detta fenomen som bländar trotts att ljuset inte orkar fram att lysa upp vägen just där.
Det spelar ingen roll om detta är på 1000m avstånd eller 300m för du upplever det lika bländande i båda fallen även om det bara orkar kasta ljus på vägen(lux) 200m. Ju äldre du blir ju känsligare blir man för detta när ögonen "åldras" och inte lika flexibla att klara av att ställa om sig för denna ofokuserade ljus med "stjärna i centrum". Ett klassiskt extraljus såväl halogen som xenonkonverterad har iaf. något som påminner om ljusbild (och inte avger denna aura på samma vis som är orsakad av just icke existerande ljusbild) till skillnad från LED som saknar detta med ett specifikt undantag som kostar 5-6000kr/st som i grunden är samma konstruktion med en stor reflektor och en kraftfull ljuskälla som klassiskt extraljus.
Jämför med taskigt fokus på en strålkastare som bländar lika mycket oavsett avstånd och med 100W lampa istället för 55W( jmfr mera lumen) ökar irritationen för mötande.
Möter du en bil med ena strålisen felinställd, felaktigt fokus, taskig lampa så ser du taskiga lampan som irriterande trotts att avståndet är betydande och ej upplyst av detta fordon medans den korrekt inställda med fokus inte irriterar alls då ljuset går dit det är avsett och ej heller bländar på kortare avstånd.
Man ser direkt fulkonverterade bilar på långt avstånd då dessa alltid har felaktigt fokus och felaktig ljusbild med samma tendens till diffus ljusbild när reflektorn/strålkastaren inte är byggd för ljusmängden.
Har varit på bådas sidor av staketet då det var coolt med fulxenon i 6000K+ trotts usel räckvidd korrekt inställt, mötande upplever just auran som irriterande på betydligt längre avstånd.
Du kan väl ändå inte påstå att en usel lampa med sned glödtråd/felaktigt fokus bländar mötande mindre än en kvalitetslampa med rak glödtråd/korrekt fokus trotts att den senare lyser upp längre vägsträcka. Båda bländar lika mycket fast den första irriterar betydligt mera och upplevs mera bländande just pga ofokucerade ljuset med tex "stjärnan i centrum" trotts noll lux på målytan och det är detta som avgör om det bländar eller ej, inte hur mycket ljus som hamnar på målytan.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..